• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Husbilen skakar

kenolisa

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
25494
Medlemskap
2026
Vi har en helt ny husbil, Fiat chassi,Adria 670 Matrix, ( lev. juli -25) som skakar
från 40 km/t och uppåt. Har fått
provat med kpl andra hjul utan resultat. Nuvarande hjul som sitter på är kraftbalanserade och skall vara helt perfekta.

Japp, som att trimma en bil innom garanti.

Dock med en otroligt stor skillnad.
Om man frigör kärvande bromsklotsar finns det inte någon mjukvara som berättar om ingreppet, i motsats till om man trimmar/ "optimerar" sin bil.
Du kan trimma utan att det visas i ECU'n. Ex höja turbotrycket mekaniskt. Fungerar ända tills turbotryck/belastning överstiger mappingen i programmet.
Sorry, lite OT, men ändå.

Logiskt sett är det ju något fel med hjulupphängning bak eftersom det inte är hjulen och kraftöverföringen sitter fram.
Inget man vill köra med speciellt som det kommer vid låg fart måste det vara något större fel som man inte vill köra med. Bra att dokumentera allt så att garantin gäller och inte går att prata sej ur.
De som jobbat med däcken är väl bra på sånt det här krävs en kunnig mekaniker men borde vara ganska enkelt att hitta. Återkom med resultatet och se till att ni för en felbeskrivning utifall det skulle dyka upp på nytt. Finns ju en mikrofon på mobilen använd den vid samtal den kan ju ligga i bröstfickan.
Menar du att man skall spela in konversationer med andra människor i smyg? :(

Menar du att man skall spela in konversationer med andra människor i smyg? :(
Det kan vara som en minneslista så man vet vad som sagts och kan vara bevis om det blir problem. När du ringer många firmor eller institut så får du i envägs kommunikation veta att de spelar in dej. Och man kan inte neka!
Så jag tycker inte man ska avstå från den möjligheten även om det bara är i "utbildningssyfte"

Du kan trimma utan att det visas i ECU'n. Ex höja turbotrycket mekaniskt. Fungerar ända tills turbotryck/belastning överstiger mappingen i programmet.
Sorry, lite OT, men ändå.
Att höja laddtrycket på en dieselmotor höjer minskar effekten med X antal Hk.

En dieselmotor reglerar effekten med mängden tillfört bränsle.
Det finns ingen omedelbar koppling mellan luftmassa per förbränning och tillfört bränsle som det gör på bensinmotorer som måste arbeta runt lambda 14,7-1.

Det kan vara som en minneslista så man vet vad som sagts och kan vara bevis om det blir problem. När du ringer många firmor eller institut så får du i envägs kommunikation veta att de spelar in dej. Och man kan inte neka!
Så jag tycker inte man ska avstå från den möjligheten även om det bara är i "utbildningssyfte"
Jag har nog för mej att det ärt olagligt att spela in någon utan att förvarna, och att använda en sådan inspelning som bevis kan du nog glömma, du lär väl istället riskera ett straff för att gjorde inspelningen.

Jodå...man får spela in ett samtal där man själv deltar..utan att berätta det... men inte spela in samtal man själv inte deltar i.
Att sedan använda inspelningen...det är betydligt knepigare..där är det inte tillåtet hur som helst...o får ett begränsat bevisvärde om det är inspelat hemligt. Men mot detta bryts det ju mycket på internet!

Tillbaka
Toppen