• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilen ryker gråvitt

H

Haltegarden

Guest
Vet inte om denna fråga skall vara på annan plats. Vi har en knaus sport Traveller 2007:a med en motor benämd 2,3 jtd.
När motorn är varm, dvs körts en bra stund och jag kanske kör igenom ett samhälle på låg fart och motorn inte behöver jobba så börjar det efter en stund ryka ganska mycket, det ryker ändå tills jag blåst ur den/dragit hårt på växlarna, idag fortsatte det ryka i nästan en km med med kraftigt gasande. Bilen har gått cirka 7600 mil, går bra, kan inte se att den drar speciellt med olja, drar inget vatten. Det känns som om den inte förbränner allt den får när den går på "lätten". Någon som känner igen den?
Här haft den på verkstad, de hittade en felkod på trean spridare. Han grejade med spridaren och släckte felmeddelandet.
Tyvärr kvarstår problemet
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025
Kanske en läckande topplockspackning. När glykolblandat vatten kommer in i förbränningsrummet kokar det och ut kommer ljusgrå vattenånga. Om det är detta fel brukar det bli dyrt. Sprucket topplock kan vara orsaken. Inte vanligt att endast topplockspackningen ryker.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2026
En spridare som inte klarar att ge en finfördelad spray/dimma utan stora droppar kan ge grå/vit dimma,
Hade en gång i min ungdom en bil som lämnade en rökridå som täckte hela bygden.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Du kan prova med någon tillsats till dieseln, eller tanka Preems diesel som är lite lösande på beläggningar. Min motor gick bättre efter en tank med Preem.
Ett nytt luftfilter kanske?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En raritet som kan gi merkelige effekter på en bil med elektronisk innsprøytning er batteriet. Et gammelt batteri kan føre til høy ladespenning og for mye drivstoff innsprøytet. Har selv opplevd dette på bensinmotor med CDI. Hvordan en slik feil vil arte seg med dieselmotor har jeg ikke fundert på.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Försvinner det vatten i kylsystemet ? En verkstad kan lätt koppa på en manick och se om det finns läcka eller avgaser i kylsystemet tar någon minut att konstatera.
 
F

F.d. 58882

Guest
Man kan också kolla om oljan är grå & iffall det är en oljefilm på ytan i kylvattnet. Man kan ibland märka att bilen blir lite vassare om kylvatten kommer in i cylindrarna för det blir samma effekt som vatteninsprutning som man höjde effekten med på tävlingsbilar förr.
 
H

Haltegarden

Guest
Drar inget som helst vatten, inget tryck i expansionskärl, oljan är svart utan tendens till vatteninblandning.
Min närmaste fundering är läckande spridare. Det konstiga är att motorn måste vara körd någon/några mil och måste gå på "lätten" en stund innan det börjar ryka.
 
F

F.d. 59702

Guest
.... När glykolblandat vatten kommer in i förbränningsrummet kokar det och ut kommer ljusgrå vattenånga. Om det är detta fel brukar det bli dyrt. Sprucket topplock kan vara orsaken.

Så sant som du skrivit! Slutsumman på fakturan blir runt 85’ för ny topp, nya spridare och allt som hör till vid bytet.

Det är sånt som ska fixas innan maskinförsäkringen går ut!
Blir dyrt ändå, även med maskinförsäkring, självrisk + 20 % av fakturan!
 
Senast redigerad av en moderator:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
896
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! Har för mig jag sett detta problem tidigare här. Då var det elanslutningen på någon spridare som anslutningskabeln var kortaste laget så det blev dålig kontakt. Kolla.

Hälsningar Sanddammaren
 

ptpab

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
26954
Medlemskap
2022
Jag har haft liknande symptom på en Ford Mondeo diesel. Det berodde på en kärvande EGR-ventil.
 
H

Haltegarden

Guest
Hej, pipan och sandhammaren, här känns det som om vi kan vara något på spåren, återkommer när jag fått något att kolla detta
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025
Som jag förstår det så är bilen från 2007 å bör då vara en av 250 chassi ?
om så är fallet och du har felindikering på spridare så är det inte omöjligt att du har regnvatten från torkardiket som droppar ner på motorn och över tid orsakar massa konstigheter i det italienska kabel undret.
Felindikering på spridare kan vara av olika typ antingen att den har fel i anslutningen till styrenheten vilket i normalfallet brukar bero på o-kontakt i kontakten på själva spridaren. brukar visa sig som grå beläggning i kontakten när man tar bort den. finns repsats men har det gått länge kan stiften på spridaren blivit skadade. sedan kan också styrenheten känna av misständningar om man har exvis en spridare som droppar eller på annat sätt inte hänger med. det brukar dock ibland krävas rejält dålig gång innan det tänds felkod för dylikt. man brukar ofta känna av den ojämna gången innan felkod sätts troligen är marginalerna löst satta för att inte oroa i onödan. men en felindikering på spridare 3 är ju ganska väl preciserat att det är där felet ligger så antingen byt den eller få den teskörd av en kunnig dieselspecialist. bara radera felkoden kommer ju inte at laga felet det är ju bara vägledning för den som ska felsöka.

om spridaren inte stänger så kommer du att få misständningar och grå vit svart rök allt beroende på belastning.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
Hej! Har för mig jag sett detta problem tidigare här. Då var det elanslutningen på någon spridare som anslutningskabeln var kortaste laget så det blev dålig kontakt. Kolla.
För kort kabel till spridaren längst till höger (framifrån sett) är ett designfel på äldre 2,3 jtd. Det leder till att motorn börjar misstända, lite i början, sedan allt mer. Det finns en rep.-sats framtagen som förlänger just den kabeln, jag hoppas jag slipper problemet i fortsättningen :). Men jag har inte sett någon gråvit rök pga detta, det kan ju hända att jag var mer fokuserad på att få bilen till verkstad innan den tappat orken helt.
 
Toppen