• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar på campingar

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Det är verkligen många husbilar på campingarna. Vi har på en vecka besökt Sommens camping, Evedal i Växjö och Nävekvarn i Sörmland. Fullt av husbilar. Stora som små. Det här skiljer sig från förra säsongen. Vi bör kunna finna ett momentum i det här. Och skapa avtal.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Det är verkligen många husbilar på campingarna. Vi har på en vecka besökt Sommens camping, Evedal i Växjö och Nävekvarn i Sörmland. Fullt av husbilar. Stora som små. Det här skiljer sig från förra säsongen. Vi bör kunna finna ett momentum i det här. Och skapa avtal.
Det är bekvämt att stå på campingplats.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Vi använder alltid egen dusch och toa men tömmer och fyller på morgonen. Sedan fri hela dagen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Det handlar inte om utrustningen i husbilen, det handlar om vilka principer man tar till sig och väljer att leva efter.
Alla har vi våra egna principer, en del fler och en del färre.
När det gäller plats att stå på med husbilen har jag väldigt få principer som jag måste följa slaviskt och jag försöker ha ett öppet sinne istället, det gör det enklare att hitta en plats för natten. :)

Som den här gången, midsommar 2019 vid Skeppsdockans camping, av campingens ca 100 platser uppskattar jag att vi var nånstans runt 60-70 husbilar, 20-30 husvagnar, 2-3 tältare.
Jag skulle tro att de flesta av husbilarna som var där denna gång har all utrustning för att klara sig att stå utanför en camping, men deras och mina principer hindrade oss inte från att ta in där ändå och ha trevligt. :)

1593850250145.png

1593850295810.png

1593850353667.png

mvh jocke
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Inte har det fattats utrustningen i bilen, men för oss blir det mest campingar, skulle uppskatta fördelningen till 60% campingar och 40% ställplatser, fricampar gör vi sällan efter några olyckliga försök. Tror att de ”principer” vi har inte alls är ovanliga bland oss som åker husbil.
- Vi vill känna oss välkomna, hatar när folk sneglar ogillande.
- Vi vill känna oss säkra. Jodå jag vet att det även händer saker på ställplatser och campingar.
- Vi vill att miljön skall vara fin där vi stannar. För några år sedan semestrade vi på Franska och Italienska rivieran, där Campingpriserna börjar vid 60 Euros och uppåt. Här skulle vi därför bara stanna på ställplatserna som kostade runt 30 Euros, vi var in på några, men mysfaktorn var noll på dessa grå grusplaner helt utan skugga. Tanken, viljan fanns men det blev trevliga campingar med skuggande träd trots kostnaden.

Vi åker upp och ner till Spanien varje höst och vår, i vårt fall är det ren transport, tidigare övernattade vi ofta på ställplatser, men eftersom det med ACSI-kortet inte kostar mera att bo på en camping så blir det numera ofta vårt val.

Tidigare när vi hade barn med i bilen blev det alltid camping. Det sägs att yngre kunder numera fyller husbilshallarna, dessa yngre familjer ser vi säkert senare på campingarna.

Igår la jag in en ny ställplats på vår eminenta ställplatslista, men skall erkänna att när jag stod där på den nakna grusplanen kom tanken osökt, Vem faen vill stanna här? Skrev därför in i beskrivningen ”mysfaktorn är låg”. :)

Det är väl så att vi som gillar husbilar och har det som gemensamt fritidsintresse, även har andra intressen, värderingar och principer som inte alls behöver vara gemensamma utan helt olika. Inget konstigt med det, tvärtom, det är som det i övrigt ser ut i vårt samhälle, tack och lov..... tänk om vi alla var folkpartister! :msn_embarrassed:

Tommy
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag kan tycka att det är bekvämt att fälla ut stolen och känna gräs mellan tårna, några servicehus använder jag aldrig oavsett om det är camping eller ställplats! Att ha ett öppet sinne är viktigt, stanna där det passar för tillfället och då blir det camping ibland! Men jag är fel person att svara på alla dessa frågor man får om olika platser, finns det el, är det bra toaletter och duschar osv. Jag har ingen aning säger jag när jag legat på en camping ett par nätter!
 
Toppen