• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Tack för ditt svar knugrone! Nu förstår jag vad du menar.
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Funderade vidare kring den passiva säkerheten med fokus på de åkande i bodelen.
Vi förutsätter att "alla" saker är nedpackade/undanstoppade, att bordet är borttaget eller bortskjutet beroende på konstruktionen.

Vid en frontalkollision borde följande faktorer vara bland de viktigaste:
* Chassiet inte för hårt och inte för mjukt.
* Trepunkts säkerhetsbälten med en godkänd infästning.
* Att inredningen sitter kvar.
* Att luckor och skåp förblir stängda.
* Fördel med längsgående eller snett framåtriktat vinkelkök.

. . .sidokollision:
* Att bodelen inte kollapsar "för mycket" i förhållande till deformationszonen.
* Att passagerarna sitter högt. Så att den inträngande bilens front förhoppningsvis inte träffar "viktigare kroppsfunktioner".
* Trepunkts säkerhetsbälten med en godkänd infästning.
* Att inredningen sitter kvar.
* Att luckor och skåp förblir stängda.
* Fördel med snett framåtriktat vinkelkök???

. . .rundslagning:
* Att bodelen inte kollapsar. Taket ska tåla en hel del. . .
* Trepunkts säkerhetsbälten med en godkänd infästning.
* Att inredningen sitter kvar.
* Att luckor och skåp förblir stängda.

. . .påkörning bakifrån:
* Chassiet inte för hårt och inte för mjukt.
* Fördel med passagerar-säten/-soffa nära förardelen.
* Trepunkts säkerhetsbälten med en godkänd infästning.
* Att inredningen sitter kvar.
* Att luckor och skåp förblir stängda.

Vad säger ni forumdeltagare? Är jag helt ute och cyklar?

Jag blev glatt överraskad när jag upptäckte N+B Xpirit som har fyra pilotstolar, placerade så att det finns deformationszoner åt sidorna. För er kalenderbitare kan jag nämna att Xpirit XP66 tillverkades i 2 exemplar, ingen XP77 tillverkades. Detta var prototyper med bristfälliga funktioner i bodelen, ingen främre säng tillverkades. Bägge exemplaren såldes nyligen av en handlare med en mycket kort försäljningstid.

Har fortsatt att leta efter husbilar med hög(re) passiv säkerhet. Hittade en tillverkare häromkvällen. En av de få som erbjuder vissa modeller med deformationszoner åt sidorna och pilotstolar. NU börjar det likna något!

/David
 

Bilagor

  • Ute.jpg
    Ute.jpg
    76,6 KB · Visningar: 2
  • Inne.jpg
    Inne.jpg
    101,1 KB · Visningar: 5
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Fortsättning på inlägg #19, angående olika tillverkare av plåthusbilar. Har nu även tittat på:
* Home-car

Samt följande som har lämpliga planlösningar för två+två personer:
* Burow
* HRZ
* Schwabenmobil (samma som HRZ???)
* La Strada
* Bresler mobile
* CS-Reisemobile

Men jag har bara funnit en tillverkare hittills av plåthusbilar som erbjuder en lämplig planlösning och en hög(re) passiv säkerhet bl.a. tack vare deformationszonerna, detta är:
* Domo, bilderna i inlägg #42 är från denna tillverkare. Är det någon som sett en liknande bil från en annan tillverkare?

Ha en trevlig fortsättning på veckoslutet!
/David
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Hej
Vill lägga till ett par bilder som jag hittade på nätet, dessa kanske säger lite vad som kan hända med helintigrerade fordon.
Halvintigrerat borde ha klarat sig något bättre tycker man.

Har vänt på bild nummer 2...
 

Bilagor

  • KB200910384232659V4_485239a.jpg
    KB200910384232659V4_485239a.jpg
    237,1 KB · Visningar: 18
  • KB200910384232659V3_485238b.jpg
    KB200910384232659V3_485238b.jpg
    190,3 KB · Visningar: 23
Toppen