• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar med FIAT sidoimporterade??

F

F.d. 673

Guest
Startar ett nytt ämne om detta som nämnts i ett annat ämne och väckte min nyfikenhet.

Enligt en av postarna betraktas alla nya husbilar utom Kabe med FIAT-motor som sidoimporterade, och svensk serviceorganistion är tämligen kallsinnig till dem.

Kan detta verkligen stämma?

Berätta mer och förklara mer för en stackare som inte begriper alls, och nte vill "kapa" den andra tråden!
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Hej ! Jag tror jag har kommit på något ! Är det kanske så att Kabe har vänt sig till FIAT och gjort någon form av avtal med generalagenten medan övriga märken sparat på den slanten och gått en omväg (genväg). I så fall kan man ju förstå lite av deras handlande. Husbilar andra än Kabe kommer sin egen väg till Sverige utan generalagentens totala kontroll. OBS !! Detta är inga påstående jag kommer med. Bara en stilla undran ! Det verkar vara en svår fråga eftersom många besökt inlägget men ingen har kunnat svara.
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Kabe behöver ju självklart importera bilarna (chassin alltså) till sin fabrik i Tenhult och i denna import är väl Svenska Fiat ett finger med i spelet, likadant borde det vara med andra svensktillverkade husbilar, Nordic mfl
de tysk-, italien-, fransk- och slovenientillverkade (finns det fler?) husbilarna får ju sina chassien levererade till resp land, därifrån exporteras de sedan genom tillverkarnas dotterbolag eller återförsäljarnät och den "importen" går tydligen Svenska Fiats näsa förbi
det tror jag ligger till grund för deras ställningstagande när det gäller "sido-importen)
tråkigt för en Fiat är ju alltid en Fiat och en Mercedes en Mercedes oavsett vem som importerat den och badwill för ett varumärket slår ju tillbaka på både den som representerar och äger varumärket
kanske skulle man uppmärksamma Fiat i Italien på problemet i stället för att gå och bli irriterade på den svenska representanten vilket inte tycks leda till något
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Det verkar som att en vettig idé är att tala med generalagenten i Uppsala. Det ska jag göra imorgon, måndag. Besked från källan brukar ju komma rätt nära verklig sanning. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

hur kan man tycka illa om den importen...dom stora pengarna ligger ju på eftermarknaden om man sköter den. Fiat har ju möjlighet att sälja många reservdelar vad vi läst om i detta forum
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Jag har idag talat med generalagentens servicechef för lätta lastbilar från FIAT. Bilarna omfattas av en tvåårig garanti från FIAT i Italien och den gäller för såväl bilar sålda i Sverige som utomlands. FIAT:s generalagent i Uppsala har ansvaret för att bilar som finns i Sverige - oavsett hur de importerats - får del av det som ingår i garantin. Vid varje tillfälle då garantin åberopas av kunden, görs en kontroll av att bilen inte är äldre än två år. Av förklarliga skäl går den kontrollen snabbare när det gäller bilar sålda i Sverige. För bilar sålda utomlands kan kontrollen ta några timmar, inte längre. Eventuellt återkommer servicechefen med en skrivning från generalagenten för publicering här på hemsidan. Den kan ju då åberopas gentemot en verkstad som "konstrar". Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Hej, AndersW

Diskuterade ni även hur den treåriga reklamationsrätten enligt KonsumentKöpLagen hanteras av FIAT? Innan 2005.04.01 var den dock tvåårig.

Intressant detta med leverantörernas garantiperiod, för kan man hävda att felen är ursprungliga - o det måste dom väl alltid vara på ett eller annat vis - så gäller alltid 3 års garanti (eller korrekt benämnt reklamationsrätt).


Hälsn
Dag
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Intressant tanke, Dag. Jag skall tala med honom igen om några dagar och då kommer det ämnet upp. Det lovar jag och återkommer med besked. Hälsn/Anders
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Svaret kom snabbare än beräknad och det lyder: Jo då, Konsumentköplagens regler om reklamationsrätt i tre år gäller även husbilar och avser fel som är "ursprungliga". Jag vill inte här försöka fördjupa mig i den juridiska delen. Då kan det lätt bli fel. Man ska dock inte blanda samman garanti med denna reklamationsrätt. Garantin är utfärdad av tillverkaren, i det här fallet FIAT i Italien, under det att reklamationsrätten har man gentemot den som sålt husbilen, dvs återförsäljaren. Klarnar det? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Tack Anders för att du tagit reda på lite fakta åt oss!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Sidoimport eller inte.
När jag 2006 utnyttjade kampanjen som gällde nya drivaxlar och fjädrar som för övrigt var ett mycket frikostigt erbjudande så frågade jag varför man inte fick något meddelande från Fiat.
Svaret var att det finns inga Ducato intagna till Sverige via Svenska fiat med 18-chassi som kampanjen gällde. Därför finns ingen konrtroll på vilka Fiater som har det här chassit och det kan inte utgå något meddelande.
Detta borde medföra att alla Kabe med 18-chassi alltså med 16" hjul är importerade utan Svenska Fiats noteringar. Förmodligen dom lättare också.

Nu är det här något med import något som sitter djupt i våra svenka medvetande som något fult. Så är det väl åndå inte för det påverkar inget vad det gäller husbilar. Varken garantier eller priser.

Ett tips kan vara att om ni vill importera en husbil så importera en helt ny som vi gjorde då står det inte i reg-papperen att det är import. Bilen blir svensksåld.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Jag har en 2006 WT köpt ny från Kabe och jag har fått kampanjmeddelande från Svenska Fiat. Det gällde något med avgasreningen har jag för mig.
Så min bil hade då Fiat koll på i alla fall.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Det är rätt att meddelandet ska komma från husbilsfabrikanten.
Det var det som gjorde att jag höll på att missa den om drivaxlarna. Handlaren som jag hade i Tyskland missade(struntade) i att meddela mig. Men det löste sig ändå tack vare info på nätet.

Tror inte Fiat vet vilka chassin som Kabe importer. Bara min tanke.
Åtminsone är det så vad det gäller husbilar tillverkade utanför Sveriges gränser.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Ja Skipper, motsvarande brev hittade jag i brevlådan när jag kom hem från Bilprovningen med ett underkännande p g a för dålig avgasrening. Dålig timing men det var förre ägaren som inte brytt sig om det första utskicket. Brevet till mig var en påminnelse så där fungerade FIAT bra, tycker jag. Korrigeringen av insprutningen gjordes med en box som kopplades in i ett uttag under instrumentbrädan, en cd-skiva stoppades in i boxen och en knapp på boxen trycktes in. Ett par minuter senare var det klart. Rätt spooky, tycker jag men värdena blev OK. Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

OK, då har Fiat koll på Kabebilarna. Konstigt att jag fick det svar från Svenska Fiat som jag skrev tidigare.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Håkan J.

Men är det inte en viss skillnad att köpa av en svensk handlare eller importera från någon utländsk säljare.

Om jag fattar hela galoppen så kan man inte åberopa Svensk konsumentköplag vid köp av utländsk säljare.

Dvs KonsumentKöplagen gäller endast mellan privatperson som köpare och säljare som är näringsidkare i Svea rike. (ej privatperson).

/
Dag
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Det är nog sant som du skriver Hundvakten. Det tredja året kan nog bli svårt. Men dom två första åren gäller alla garantier på chassidelen i Sverige. Vad det gäller bodelen så kan det lösas på två sätt.

1. Bilen måsta tas till handlaren i Tyskland om den är köpt där. Det här gör man troligen i samband med en utlandsresa.
2. Du gör upp med handlaren att ev. garantier lagas i Sverige och du får betala det själv. Sedan skickar du fakturan till säljaren och han skickar dom pengar du lagt ut tillbaka. Givetvis är ni först överens om vad som ska göras.

Nu får man inte vara för gniden för troligen har man redan gjort en bra affär så lite kan man le åt dom svenka säljarna när dom vill visa ovilja att hjälpa till. Men då brukar dom missa en hel del i tillbehörsaffären och det har inte alla säljare förstått. Bilen finns redan här så det är bara frågan vem som vill sälja tillbehören.

Om du tänkte på det jag skrev om att få en importbil svenksåld så blir det så om man importerar en ny tydligen. Det var bara ett lite påpekande att sidoimport eller så kallat svensksålt har tunnats ut.
Fast det skiljer en del i pris.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??


Hittade en intressant länk från Konsumentverket om rätt ny överenskommelse mellan branschen och KO​




en annan intressant länk om rätten till hyrbil under garantireparation​




surt sa räven​


Ytterligare en värdefull länk till en artikel, skriven av en kille som verkar ha konsumenträtt som hobby. Läs hela - här finns många godbitar..​


 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Ja, ett års garanti - om det var det du menade.

Men de flesta ser väl längden även som ett försäljningsargument - så i detta fall kan nog längden ha en viss betydelse.

Men samtidigt blir nog garantin lite underordnad eftersom den 3-åriga reklamationsrätten finns där o ligger o skvalpar i bakgrunden.

/Dag
 
Toppen