• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil under 6 meter! WHY not?

F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Snurpan!

Jag åker till Gotland ungefär varannan månad... Jag åker ensam. Singelåkare, eller vad man nu kallas på denna sajt :)

Jag MÅSTE hålla nere kostnaden, eftersom det är ungefär samma pris för mig som för "alla och bilen"... Tyvärr.

För ett par dagar sedan var jag iväg och provkörde en 7 meters Marano, och det var väl inga större knöligheter, tror jag. Man måste ju träna såklart... Jag kan tänka mig att jag inte tycker det är lika friktionsfritt i tät Stockholmstrafik med en sådan bil, men det är nog träning.

Min envishet att hålla fast vid en 6-meters är fortfarande stark - jag ÄLSKAR mitt gamla Gotland och betalar inte 800 kronor EXTRA på de billigaste avgångarna för att jag köpt en bil som mäter 6,25...

Hm...trampbil...? :D

Min drömbil klarnar ( fast jag vete fasen om den FINNS!) :
halvintegrerad
max 6 meter
turbo diesel, gärna MINST 130 hk
gärna automat :sleep:
alde vattenburen värme
dubbelsäng UTAN stege
ej hissbar säng
kvalitetsinredning
skjutdörrar ist för luckor/dörrar
gärna färgad och ej vit...
extralås på alla dörrar
skön förarstol!

och så...; hög kvalitet på material och säkerhetstänk

Och nu till sanningens ögonblick; jag tror inte att denna bil finns. Tror ni?

Natti till alla nattåkare därute!
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

:msn_heart:

Tack Snurpan! Jag ska kolla den. Igen... ;-)

Ha en underbar dag...själv ska jag klippa tomten...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Frånsett alla superlativ om olika bilmodeller är nog den viktigaste "detaljen" att ta hänsyn till, bilens lastförmåga. Framförallt på bilar som till varje pris skall ligga under 6 meters längd kan ha problem på den punkten.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hejsan
Synlig fördelen av mindre än 6 meter.
1 ca. 5,9 meter
2 ca. 5,8 meter + 1,4 meter extra utrymme i alkoven
3 ca. 5,4 meter + 1,4 meter extra utrymme i alkoven

Det inte fanns plats för mer än 6 meter.

under 6 meter.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Björne!
Jag har hittills bara kollat Dethleffs och Burstner. Nu ska jag kolla Hymer!;)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

En annan fördel med mindre än 6 meter, är axelavståndet mindre och lämpar sig för fordonets storlek, och därmed en vändcirkel på runt 11 meter.:yes:
(bakhjulsdriven)

En stor fördel när man väljer rätt läge på platser, färja, tät stadstrafik, etc.
Många förvånar min husbil svängar på mindre än små bilar.

Märken i bilden #25
1 VMT
2 Rimor
3 Knaus
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej, vi har köpt en Pilote 2013 helintegrerad som är 5,99. Fransk säng bak. Drop down säng fram. 4 st bältade platser inkl. förare + passagerare. Vi är mkt nöjda med vår husbil. Vi bor på Gotland och åker en hel del till och från ön. Du får gärna höra av om du undrar över ngt. Vi köpte vår husbil av Daniel hos Skoklosters husbil.
Med vänlig hälsning Ulla
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Det intressanta men bilar under 6 meter är i allmänhet lastförmågan när bilen är klar för avfärd. Finns tyvärr allt för många exempel på för tunga bilar.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej Decker!

Hur menar du då, med för tunga fordon. Jag åker ensam och har bara behov av saker/ vatten för en person. Det måste väl rymmas inom lastförmågan? Eller är det jag som inte förstår...? :confused:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Min ringa erfarenhet från tvenna bilar, båda under 6 m, är att dessa inte alls har några problem med lastvikten. Förra bilen nästan 500 kilo och nuvarande drygt 300 kilo "över" när vi är packade och klara med fyllda tankar. Räcker gott för våra behov av "souvenirer". Men visst är det bra att kolla lastvikten - i alla fall där man förespeglar att både 7- och 8-metersbilar kan klara sig med 3500 kg totalvikt.

Ser bara fördelar med bil under 6 meter. Men så är jag också van vid "gram-jakt" efter ganska många fjällvandringar med fjälltält och hela packningen på ryggen :)
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Maja!
Jag är nog inne på din linje... :dog:
Tack för dina synpunkter!
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej
Vår Hobby 555 som är 5,85 vägde med 2 vuxna, 1 stor hund, full 100l vattentank, 2 golfbagar samt kläder för ett par veckor o hundmat strax över 3200 kg, så vi hade kunnat lasta nästan 300 kg till och ändå lastat lagligt. Tror aldrig vi kommer att lasta så mycket, inte ens när vi är ute på våra längre turer.

MVH
Sylvia
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Har sett husbiler som når du har tanket opp så er det overlast selv før du får satt deg inn - dette er et eksempel på for tunge biler.
 

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Du kanske redan är i hamn vid det här laget och har skaffat din drömbil. Om inte vill jag göra följande inlägg. Fundera på om du vill ha en bostad som du ska flytta på då och då eller en bra bil som du också kan bo i. En plåtis under 6 meter är inga problem att sova i om du är ensam. Inte heller för två om ni inte är för långa. Plåtisen (oftast Fiat) har fördelen av att vara en bra bil i sig, som inretts i olika varianter till husbil. Tänk på alla firmabilar du ser på vägarna som körs hårt och mycket. Tipset är ändå att hitta det som passar DIG och inte alla andra... Lycka till!!!
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Threefoot!

Jag håller på att undersöka "plåtisar" nu. Jag har inte fastnat för någon av de "vita" fina riktigt ännu. Känner mig mer och mer "hemma" bland plåtisbilarna, tror jag. Jag har ju tanken att kunna bo i den under perioder; några dagar vintertid i Sverige och kanske längre perioder i Sydeuropa under hemmavintern... :)
 

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej.
Vi har bara haft en plåtis hittills och har alltså inte så mycket att jämföra med. Men nästa bil kommer också den att bli en plåtis. Det är skönt att ha en bil som man vet tar sig fram överallt och är lätt att ställa ifrån sig.
Jämför de olika plåtisarna. Det skiljer tydligen i t ex isolering, dubbla golv mm. Lastvikten har aldrig varit ett problem för oss. Vi tar med kläder för fyra veckor (till två pers) så vi slipper tvätta, inga bekymmer varken med vikt eller plats! Välkommen till husbilslivet, det är verkligen toppen! :oops:
 
Toppen