• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil under 6 meter! WHY not?

F

F.d. 955

Guest
Oj oj...jag bara måste gnälla av mig... Jag letar och letar och letar... Begagnade och nya...Ingenstans (nästan) finns kloka husbilar under 6 meter. Hittade en fin på Burstners hemsida...och så är den 616 centimeter :mad: !

Eftersom jag är Gotlandsfrälst och färjan där tar mer än dubbelt så mycket för husbilar över 6 meter så är mitt val nu självklart.

Varför finns så få sådana bilar i Sverige...?

"Kära hälsningar från GNÄLLFIA"
:)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Har du kollat med Husbilar i Pukavik...?

Han jobbar ju mycket med sk plåtisar, men har även denna.

Bürstner Nexxo 569

//Tommy
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej Berit
det finns en hel del husbilar under 6 meter. Omsättningen är hyfsad då dess svaghet upptäcks förr eller senare, nämligen bäddlösningen med en bra men bökig säng längst bak. Ligger du själv har du bara stegen att tampas med men är ni två måste den ena klättra över den andra för att gå på toaletten.

En bil jag verkligen vill rekommendera om du är på jakt efter en bil som faktiskt är 599 cm lång är Hymer Van 512 eller 522. Den senare har en bra garderob innanför dörren till höger. Medan 512 har en sittplats på samma ställe. Luftigare men sämre plats för kläderna. Dessutom är dessa Hymer Van byggda på Ford som innebär att du slipper kostnaden att byta kamrem var 5:e år eller när det krävs. Ford har nämligen en kamkedja som normalt håller bilen ut.

En annan bra bil som kunde ha varit en bil för dig om längden hållit sig under 6 m är Hobby Van T500, den är tyvärr 610 lång. Själv åker jag Hymer Van 572, samma som 522 men med långbäddar bak. 665 lång. Perfekt och praktisk i alla avseenden, dock för lång för dig. Men toa/dusch-lösningen, som är samma i 512/522, är både fiffig, rymlig men utrymmessnål.

Sök husbil på Blocket genom att lägga till "Van" som extra sökord. Jag såg en Hymer Van 522 där nyss till salu. Lycka till!
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack alla ni rara som svarat! Nu sitter jag och kollar upp det ni skrivit om... :yes:
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej Berit

De har en Knaus C 580 på Blocket, Alkov, men inbjudande sängplats som i alkover alltid kan vara bäddad.. verkar trevlig och prisvärd..
Det blev ett kortare svar denna gång.. :)
Lycka till
Libom
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Vi har oxå en T555 sedan några månader tillbaka och vi är ännu så länge oerhört nöjd med den, den känns bara bättre o bättre ju mer vi använder den.:D:D:D

Sylvi & Micke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hejsan
Har en BredoMobil GTDi 1½ plan (alkov) mindre än 5,8 x 2,24 x 3,05 m
:)
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej.
Du ska tänka på att är Husbilen 5,80 lång så tillkommer cykelställ om du har tänkt ha ett sådant så blir den över 6,00 meter lång.:wideeyed:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Cykelstället räknas inte in på t.ex. Öresundsbron. Bara något enda färjerederi har haft synpunkter och då har vi temporärt lyft in våra fällbara cyklar i bilen under överfarten. Men detta har bara skett någon enstaka gång!

Men den stora fördelen med bil under 6 m är nog ändå smidigheten i trafiken, "parkeringsbarheten" då vi kan parkera "på torget" i stället för på en ställplats en eller flera km från centrum, på allmänna parkeringar etc. Om ni sedan väljer en plåtis så blir den ännu smidigare i hanteringen då den ju därtill är lite "slankare"! Att fickparkera med en plåtis är en baggis!!;)
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej!
Husbilar i Pukavik har en Mc Louis Mc4-32, 5,99m. Modellen ny för ett år sedan, bilen har gått cirka 1000 mil, har en del extra utrustning.
/Gunni
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej Staffan i Maja (?)!

Jodå...visst är det så.
Jag reser ofta till Gotland, och på den färjeöverfarten är de NOGA.
Jag hade en VW Multivan i en del år, så det är nog så nära en "plåtis" jag kan komma. Är INTE sugen på en sådan igen.

Jag fortsätter att leta... halvintegrerad, "stark" motor och max 6 meter. Inte äldre än 5 år...

:mcride:
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej!
Vi åker till Gotland minst en gång varje år, har aldrig märkt att de kontrollmäter. Vad de däremot är mycket noga med är att kolla så att gasolen är avstängd.
/Gunni
 
S

Snurpan

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej om det är för Gotlands färjan så åker vi över dit med vår 8,5 långa minst en gång varje sommar och då full bil, de har aldrig mätt bilen men vi är alltid ärliga och det har varit samma pris för oss och dom som bokat alla plus bilen, då de ofta kör turist kampanjer, kollade precis nu och alla plus bilen över sex kontra under sex meter gör ca 300:- vilket för mig inte gör mycket om jag kan trivas bättre i den MEN jag kan hålla med om att det är betydligt lättare att hitta parkering i ex Varberg med en liten och något som jag tycker att de med mindre husbilar kan tänka på att det stora långa platserna är få och då kanske ni kan stå på de små som ni får plats på så vi med större som inte får plats i en mindre när man har fyra barn oxå kan se ex varbergs fästning ;)
 
Toppen