• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil som enda bil?

F

F.d. 55237

Guest
Tjena
Första inlägget:)

Finns det någon nackdel med att köra en Plåtis husbil som enda bil?

Köpte nyligen en dreamer family select 2017 för 579.000kr. Nypris dryga 700.000kr.
Den har nu gått ca 1600mil och jag räknar med ca 3500 mil per år inkl semestrar.

Hur mycket blir tappet på värdet kontra att jag betalar ca 4000kr/månad (ca 2500kr i amortering)

Tänker att om jag säljer/byter den om tre år och den då har gått 12-13.000 mil. Finns det någon som har en känsla för om det blir en förlust eller kommer den ändå ligga rätt i pris.

Är det värt att ha plåtisen som enda bil?

Tacksam för konstruktiva svar:)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Att ha en bil till som förlorar i värde och behöver bytas in blir väl ännu dyrare?
Jag har bara en bil en plåtis och det funkar bra. Kan vara lite knöligt i bland vid parkering i städer tex parkeringshus är uteslutet men annars utmärkt. Bilar mår bra av att gå inte stå på vinterförvaring. Nu retade jag väl upp någon.
 
F

F.d. 55237

Guest
Har du räknat på ekonomin?
Tycker det är sjukt svårt att avgöra om det är en bra eller dålig idé i längden.
Det är lättare av avgöra tappet på personbilar...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har sålt personbilen för 3 år sen och det har fungerat mycket bra för oss med "bara" ett 5,99 m långt transportfordon (med egen toa och övernattningsmöjlighet). Ja, vi har räknat lite på det dock på en 10-års period och det ser inte ljust ut. Redan efter 3 år är vi i minus så det skriker! Tag gärna ett samtal med en husbilsförsäljare så får du mer konkreta svar...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Oavsett vad bil man har så går det back men bil måste man ha. Kan man klara sig med en bil så är det en vinst i sig. Visserligen blir prisfallet större ju dyrare bil man har.

Som redan nämnts så mår en maskin bättre av att vara igång så det är en del av plus-kontot.

Har själv funderat i samma banor men tycker en plåtis känns trång och med något annat känns parkeringsplatserna trånga. Får se vad som händer framöver.
 
F

F.d. 55237

Guest
Vi har sålt personbilen för 3 år sen och det har fungerat mycket bra för oss med "bara" ett 5,99 m långt transportfordon (med egen toa och övernattningsmöjlighet). Ja, vi har räknat lite på det dock på en 10-års period och det ser inte ljust ut. Redan efter 3 år är vi i minus så det skriker! Tag gärna ett samtal med en husbilsförsäljare så får du mer konkreta svar...

Hur har ni räknat? Köpte ni ny bil? Beskriv gärna, vore intressant att veta hur ni tänkt..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi köpte ny transportbil och lät bygga om den till husbil. Skatten höjdes omedelbart (från lastbil till HB) då bilen var automatare och hade "tillräckligt" med hästkrafter. Så fort vi körde ut på gatan sjönk värdet med ett par hundra tusen. Försäkringen gick upp 10% direkt efter 1:a året. Idag ser man diesel som en smutsig företeelse i städerna och miljökraven hårdnar för varje år. Det vi tjänade på är att vi slapp dubbla kostnader (en utgift mindre), vilket är lätträknat om man känner till kostnader kring underhåll, skatter/försäkringar, garage/P-plats, bränsle, besiktningar, osv...

Tja, hur det ligger till med kronor och ören mer exakt när det gäller HB, det kan vi bara spekulera om, dock inte här på forumet. Om du ringer Rickard i Pukavik eller en husbilsförsäljare nära dig, då kan du få mer fakta i dina funderingar, men en sak är säker, man köper inte en husbil för att "tjäna" en slant på om man inte har husbilsförsäljning som yrke.
 
F

F.d. 55237

Guest
Jag håller med, en bilaffär som konsument är inget man tjänar pengar på.
Trodde det skulle finnas en tumregel för hur mycket en husbil sjunker i värde per år kontra hur många mil den rullat.
Borde inte vara så svårt att ta fram för handlarna som sitter på alla siffror...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt intryck är att milen på en husbil är oväsentligt mellan 1000 och ca 10 000 mil.
Det som betyder något är bodelen, skick, planlösning, kvalitet, utrustning osv.

Undantag är om husbilen är vinterkörd utan ordentligt rostskydd.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Klarar du dig med en bil?
En bil- en utgift. Två bilar dubbla kostnader för det fasta som skatt och försäkring samt ev parkering.
Alla bilar sjunker i värde. Svårt att räkna på värdeminskningen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi gjorde oss av med pb förra våren och har inte ångrat oss ! kan fokusera på hb ! när vi inte använder den åker vi kollektivt inom kommunen gratis annars så får vi betala vad det kostar inte mer med det ! funkar bra med bussar flygbussar till flygplatser tåg o andra käcka transportmedel ! sen ibland kan man använda uber osv blir ändå billigare än skatt försäkring reparationer och inget huvudbry ! det ska va lätt o leva annars kan det kvitta !
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
För mig har det varit alltid svårt att göra ekonomiska kalkyler gällande bil, husbil ägande. Kanske bäst att alltid köpa 2- 3 år gammal bil? Husbilens årlig värdeminskning tas upp dock hur ska man räkna allt det man upplever vid hb resor...
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Vi kör med vår plåtis hela året. Vinterdäck utan dubbar. Har en liten bil för lokala körningar då vi bor en halvmil från tätorten. Men många resor längre sträckor så blir det vår plåtis, vi kör 2000 mil per år i snitt. Hade vi haft en busshållplats inom rimligt avstånd hade vi nog bara haft husbilen. För att inte tala om alla materialtransporter med den lastmöjlighet som plåtisen ger! Körde hem en markis som var 480 lång inne i bilen som är 599...
 
F

F.d. 55989

Guest
Att ha en bil till som förlorar i värde och behöver bytas in blir väl ännu dyrare?
Jag har bara en bil en plåtis och det funkar bra. Kan vara lite knöligt i bland vid parkering i städer tex parkeringshus är uteslutet men annars utmärkt. Bilar mår bra av att gå inte stå på vinterförvaring. Nu retade jag väl upp någon.
Nejdå.
Har en Audi år 2007 som rullat 1900mil och och en Husbil 2017 som rullat 1700mil på sommaren (avställd på vintern) På vintern kör man skitbilar
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi sålde personbilen och har plåtis 5,99 som enda bil sedan maj-2018. Funkar bra, åker buss till jobbet, handlar mycket på nätet istället för att åka till affärer. Veckohandlar även mat på nätet som levereras till dörren
Okynnesåkandet har minskat.
Har köpt dubbdäck och underredsbehandlat.
 

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Intressant med alla varianter för Plåtis!
Vi böt från två personbilar, och helintregrerad, til en PB och Plåtis.
Plåtisen, 599, får nu agera andrabil. Ekonomi..?
Men ett fordon mindre att ta hand om.
 
Toppen