• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil på gräs?

F

F.d. 5322

Guest
En kompis nämnde att husbilar och husvagnar, inte bör stå på gräs.
Alltså inte en natt eller så, utan när man "förvarar" den hemma mellan resorna.
Enligt honom så drar det upp fukt underifrån.

Någon av er förträffliga klubbkamrater, som har någon åsikt om detta?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på gräs?

Har du hängt en marskis sida över ett par stolar en solig dag för att torka markisen?

Gör det & återkom med dina erfarenheter! Kondens/fukt vandrar med värme uppåt...

10års förvaring på gräs ger nog skillnad på fordon, men normal hantering
och ett fordon som är rätt byggt, då bör det inte vara ett problem.

Vem tex. ställer sitt fordon på sommaren, månadsvis på en gräsmatta?
Köp då istället en sommarstuga! ;)

F

F.d. 58573

Guest

Lasse & Mia

Mer än trettio år parkerat på gräs med olika husbilar och inga problem med fukt. Däremot med tyngre bilar en tendens att hjulen ger impressioner i gräsytan vid längre tids parkering så att jag vid några tillfällen när jag inte haft fyrhjulsdrivna husbilar tvingats använda traktor eller min pickup för att inte behöva slita på husbilens koppling för att komma loss.

aake

B

Britt-Marie & Willy

Guest

Vi använder husbilen för utomlandsresor hela vintern och bor hemma i ett sommarparadis under sommaren. Då måste ju husbilen stå nånstans, eller hur? Men den största risken med att ha den på gräs är nog att man får dra fram den med traktor om det har regnat mycket. Så att preparera en plats är nog en god ide, med bärlager och nån sorts sten.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

det gäller nog mest husvagnar, med förtält o markkappa blir det rätt så dålig ventilation under, men står man på camping är det oftast väldränerat.
hemma kan det nog finnas viss risk , köra upp så högt det går ev täcka marken m dräneringsmaterial,kan vara bra

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi har haft vår bil 3,8ton utan boggi stående på gräs men i våras vid tjällossningen sjönk den igenom så mycket att vi fick bogsera loss den. Sedan dess står den på plankor och i vinter lägger vi en press under plankorna. Det ligger säkert någonting i att det blir fukt under som din kompis sagt.
Åke

F

F.d. 29954

Guest

Skulle aldrig ställa mina fordon, eller något annat på gräs, om jag vill behålla saken.
"Alla" vet ju att gräs avger stora mängder syre, vilket bildar oxidation, fukten är också en katlysator..
Måste man det, så lägg en presenning under...

F

F.d. 58573

Guest

Rostskyddsbehandla bilen och undvik att köra på saltade vägar! Då kan du parkera var du vill.
Äldsta personbilen i familjen 34 år gammal och fortfarande rostfri trots att den aldrig skyggat för gräs, men däremot hållit sig hemma i Jämtland (där vi inte har saltade vintervägar).
aake

M

Matts Torebring

Guest

På "min egen ställplats" hemma på tomten har jag grävt ur minst 40 cm djupt och fyllt upp med stenkross som jag packat hårt, ett ytskikt av stenmjöl som jag sedan lagt 6 cm marksten på. Detta har jag inte gjort för fuktens skull utan för att ha det rent, snyggt och trevligt anordnat. Mvh Matts Torebring

F

F.d. 58621

Guest

Vi har utfört vår husbilsplats där hemma precis på samma sätt som Matts Torebring. Efter att ha upplevt vad som händer med en vanlig personbil som ständigt fick stå på fuktigt underlag så har vi en kostsam erfarenhet i bagaget. Det vill vi absolut inte uppleva en gång till.
V-backen :)

F

F.d. 58573

Guest

Vad tjuriga ni är!
Flytta hit upp så slipper ni vägsaltet och kan parkera var ni vill.
Med tre bilar, en stor båt och tre små, tre släpvagnar och diverse maskiner så får jag ställa prylarna på minst störande plats vid uthus och på väldränerad gammal ängsmark.
Båtar, båtsläp och annat som skall vila över vintern pallas upp och täcks, men bilarna får stå ute och tål alltså detta i decennier utan att rosta.
F.ö. så har vi snötäcke närmare sju månader och då lär inte fuktigheten på en bils undersida påverkas av vilket mark som finns under snön?

aake

F

F.d. 2944

Guest

Det här med bilar och permanent parkering på gräs har man ju hört talas om under många, många år.
Vet inte om det ligger något i det men en förklaring som jag fått är att gräs innehåller ett enzym som påskyndar nedbrytningen av t.ex. Järn.

Någon kemikunnig kan kanske bekräfta eller förkasta den här teorin.

Gomer/ medlem

F

F.d. 58573

Guest

Gomer

"Vill jag se en klippt gräsmatta åker jag och ställer mig på en!"

Välkommen på besök! Gratis ställplats på nyklippt gräsmatta med strandläge.

aake

F

F.d. 2944

Guest

Tack för det, lägger in Krokom i privata ställplatslistan. ;-)))

Toppen