• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil kontra konsument

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Går man runt och tittar på nya fina husbilar så slår det mig hur dåliga fabrikanterna är på att anamma folks behov. Folk köper husbilar för miljoner kronor. Bilarna har totalt undermåliga lås. Det första kunden får göra är att köpa klumpiga fula fiamalås och montera på luckor och dörrar. Massor av bilar gör detta. För att inte tala om virelås för framdörrar osv.

Varför fattar inte husbilsfabrikanterna att vi vill ha riktiga lås och dörrar som standard på husbilar. Detta skulle vara snyggare och mer praktiskt.

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Husbil kontra konsument

Kan bara hålla med. Det vore inte dumt om husbilstillverkarna frågade oss som handlar hur vi vill att en husbil skall vara rent praktiskt.

F

F.d. 29925

Guest

Så länge folk köper "skräpet" och inte aktivt kräver bättre lås kommer nog husvagnsmentaliteten att dominera.;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det kommer nog en kostnadsaspekt in också, om dom skall börja byta ut de befintliga låsen i bildörrarna o.s.v. blir det antagligen ganska dyrt?

F

F.d. 2621

Guest

"Enade vi stå och söndrade vi falla!"

Om inte branschens konsumentorganisationer orkar och kan enas om hur man vill ha det och kanaliserar det på ett effektivt sätt, så blir det tyvärr bara litet gnäll från enskilda köpare, som ingen tillverkare behöver ta så allvarligt.

Vi var några stycken en gång som gjorde ett försök att bilda en grupp för att försöka formulera en kravlista i ett antal viktiga avseenden om hur man kan stärka den enskilde köparens utsatta position gentemot branschens olika led av leverantörer, men vi fick aldrig "luft under vingarna".

Vi gjorde väl något fel, vad det nu var? Men det kändes ett tag som en meningsfull sak, nästan lika meningsfull som att få till bra ställplatser.

B

Byggare Bob

Guest

Detta låter som en mycket god idé att bygga vidare på!:)

F

F.d. 18017

Guest

I Förra årets elmia tidning av något slag läste jag att i Fiat bilarna 2012 skulle nu en rad fina förbättringar komma. Bl.a s skulle nu krockkudde på passagerarplatsen vara standard. En säkerhetsfråga som borde varit självklar i 10år.
Skulle dessutom alla bilar alltid ha airbag så är tillverkningskostnaden en helt annan än om det är en option.
men jag gick runt till flera husbilstillverkare på mässan och alla jag hittade fortsätter att sälja detta som en dyr option. Har alltså tillverkarna specialbeställt bilarna utan airbag för att sedan dyrt sälja det som tillägg eller få de som skippar det ändå en airbag då den alltid är monterad?
Hur många här har skippat airbag i bilen (kanske i tanken att partnern ändå börjar bli sliten, varför skulle man annars inte ha en airbag?)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jo det är vi konsumenter som borde ställ kraven. Men det är svårt att organisera sig och tycka likadant. Det set vi bara på oss själva. Men en fundering decker..., vad innebär husvagnsmentalitet i detta sammanhang? Är det något negativt? För den störtsta svagheten i husbilslåsen är ofta dörrlåsen till hytten!

/Krister

F

F.d. 55521

Guest

Om man är tillräckligt många så går det. Ta exemplet med TCO märkning på datorer som är en världsstandard i dag. Hörde på nyheterna om att det skulle komma en ny version på TCO märkning på datorer, det hade bla något med barnarbete att göra.
I detta fall så kunde Husbilsklubben ta fram riktlinjer för vad vi tycker skall finnas i en husbil sedan kan man skicka detta till fabrikanterna. Vi är trotts allt 7000 medlemmar. Det viktigaste är att ta initsiativet, men detta kanske inte är något som föreningen skall hålla på med?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Går man runt och tittar på nya fina husbilar så slår det mig hur dåliga fabrikanterna är på att anamma folks behov. Folk köper husbilar (HB) för miljoner kronor.
Varför fattar inte husbilsfabrikanterna att vi vill ha riktiga lås och dörrar som standard på husbilar. Detta skulle vara snyggare och mer praktiskt.
Hej Sharky!
Håller med dig i mångt och mycket men problemet är trots allt betydligt större än lås och dörrar,
vi;
¤ köper nya HB", många ggr utan att ens provköra ... och granska dem (jfr villaköp, mfl) ur praktisk och ekonomisk ägarsynvinkel!
¤ skriver ofta på och accepterar säljarens "egna avtal" utan att kontrollera innebörden i det finstilta som nästan enbart binder upp köparen men inte säljaren!
¤ har inte helt klart för oss vem som är ansvarig för service och garantier av hela HB'n och hur detta praktiskt handläggs? Ex vem/var har serviceansvar och hur för resp; drivlina, chassie, påbyggnad, inreden typ kyl/frys, värmare, etc! Ofta har inte säljaren (som kanske säljer flera HB märken) en egen serviceorganisation för mer än del av hel av HB'n eller ingen alls! Service och övrigt ansvar beskrivs inte i köpehandlingen trots alla komplikationer (oklarheter) som praktiskt kan dyka upp för köparen. Många av oss kommer säkert ihåg det fallet med "Sållet" = 2007 års modell av delintegrerade Fiatbyggen!
¤ Storserietillverkare/säljare har naturligtvis bättre förutsättningar än motsvarande mindre diton men det märks inte av i "köpekontraktets hantering" utan blir oftast personbundet/förtroende ... !?

För egen del har jag upplevt problem i kommunikationen med leverantörer/säljare vad gäller;
¤ Korrekta uppgifter om HB viktsuppgifter vad avser totalvikt kontra HB'ns verkliga vikt (utrustad) och dess då verkliga resterande lastförmåga. Ofta är fordonets tekniska specar och HB'ns uppgifter i fordonsregistret felaktiga/obegripliga. Det kan i sin tur leda till att HB'n blir begränsat användbar i verkligheten, map bla överlast!
¤ Mindre genomtänkta inredningskonstruktioner märker man som "allför välvillig kund" inte alltid av, skilda "snubbelnivåer i golv" skapar onödiga olycksrisker och på små ytor läggs alltför många dåligt tillgodosedda "behov" in som ex bord, sittplatser, dusch/toa, garage, sängar, mmm.

I HB-tidningar får vi inte heller bra svar på så många av de frågor som man självklart har runt "tester" av husbilar (vändradier, skatt/försäkring, servicekostnader/intervall, vikter, 12v-laddning, jämförande bränsleförbrukning, ansvar för garanti/service, fordonsbesiktning, vanliga fel, etc)!

Mycket finns kvar att fundera över inom HB-organisationer, misstag med husbilar är dyra och kan drabba den enskilde medlemmen hårt, nästan som med ett "sjukt" hus!

F

F.d. 18017

Guest

Jag har köpt en bil jag inte ens sett i verkligheten så jag känner att det kan bli en hel del överraskningar. Först läste jag en hel del om vad man bör och inte bör göra. sen tittade vi i ett år på modeller. Besökte handlare för att kolla på detaljer och tillsist besluta oss för en bil som på pappret ser bra ut. Då slår drömhjärnan till och kontrakt krivs i rask takt när vi får ett anbud vi är ok med.
När man därefter haft 5månader att fundera nu så är listan rätt lång på saker jag inte vet om avtalet. Kan lugnt erkänna att nå finstilt har jag inte läst och många detaljer kommer bli "suprise". När man vill ha något fint är risken stor att man inte tar reda på riktigt alla småsaker som man borde veta. En sådan detalj kan som nämnts vara att bilen får lasta en sambo på max 40kg + handväska men sen är viktgränsen nådd.

Kanske hade jag varit en duktigare konsument om jag haft en checklista att följa up och fylla i vid köp.
Med information som man bör ta reda på.
Lastförmåga.
Lånevilkor.
Körkortskrav
Skatter
Försäkrningar
batterikapacitet
osv osv
i ett prydligt organiserat dokument där man får frågorna uppstolpade.
Även sådana saker som hur bra är gångjärn / lås bör va med.
den som inte bryr sig om dessa faktirer läser då bara vidare.

av 7000 medlemmar som troligen köpt en bil var de inte varit nöjda med i genomsnitt så borde detta snabbt kunna sammanställas till en "göra rätt lista"
Om alla kunder som går till en handlare har en sån lista med sig och ifrågasätter samma saker så kommer det att sätta en press på leverantörerna att göra något åt svagheter.

när tio kunder vänt om för att det inte finns xxx på bilen så kanske handlaren börjar tänka om. Jag anser även att svenskar i stort är värdelösa på att tala om varför de inte vill ha en viss produkt. Vi ska va så artiga att vi säger oj va fin vi återkommer fastän vi egentligen tyckte -vilket skräp. Om konsumenten inte berättar varför de ratat en produkt hur ska då dessa göras bättre?
Kanske kunde man även ha en återkopplingsfunktion/formulär.
Där man sammanställer varför man valt bort en viss bil.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tack Tummen och Relax...... fick en del att fungera på. Har just mailat och bekräftat köpet av en ny husbil *s*. En bil jag inte sett. Nu är den i princip ny så det skall inte vara problemet, men fick lite tips av det ni skrivit och som jag skall inkludera i avtalet.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Detta kan inte säljarna gå förbi och frågan är hur många säljare som kan detta.

Om konsumentköplagen - Konsumentverket
Hej Lassej!
Map att en husbil mer liknar ett hus än ex en personbil så tror/vet jag att man i många fall bollas mellan "olika märkesleverantörer" till husbilen! Detta pga att husbilssäljaren praktiskt inte "orkar" att ta hand om allt som kan uppstå, även om han så önskade!

En husbil innehåller många olika märkesprylar i flera led och från olika underleverantörer (typ; kyl/frys, värmare, spis, ugn, elektronik, batterier, chassie, drivlina - and you name it). Dessa tillverkare/underleverantörer är många och kan var för sig ge olika "garantier med olika längd och omfattning"!
Fö råder olika tidspann om krav på när fel ska vara upptäckta för att gälla mot leverantör ... allt enligt konsumentköplagen!

Vad gäller en husbil (jfr med hus) så är den praktiskt svår att hantera med hjälp av konsumentverkets regler, där sluttilltillverkaren/säljaren med sin garanti(?) skulle svara för hela den samlade affären, vilket fö inte alls beskrivs i HB'ns köpekontrakt!

De flesta husbilssäljare, spec de mindre men oftast även de större, hänvisar bara vidare till husbilstillverkarens underleverantörer eftersom de själva har väldigt små praktiska möjligheter att hantera och handlägga dessa "små underordnade" frågor!

I fallet husbilar finns såvitt jag kan bedöma inget utvecklat och täckande ansvars-/skyddsnät som i fallet med hus, p-bilar och enklare konsumtionsvaror - kanske för att ingen efterfrågat ett sådant skydd!
Närmast i Sverige av husbilssäljarna med bra skydd för nybilsköparen är förmodligen "Bürstner Sverige" med sina mångåriga försäkringsgarantier (upp till 5 år)!

D

Deleted member 11118

Guest

Relax
Du har säkert rätt i dina antagande, och alla skyller på alla verkar det som, men om någon driver ett ärende till sin spets så tror jag företaget får svårt att komma undan sitt ansvar. Kunde vara intressant att veta hur jurister ser på det hela och om någon drivit saken till sin spets.

Själv hade jag 3 problem under en månad på en ny husbil får några år sedan, 2 av problemen berörde bodelen. Vi var i utlandet när det hände och haft bilen i 1 vecka. Företaget var svårflörtade det krävdes många samtal och mail innan vi fick pengar för utlägg i Tyskland för att åtgärda felen, sen ville vi de skulle gå igenom bilen här hemma och efter visst besvär och hotande om diverse lagar så gjorde de som jag ville.

1 problem var på motorn (fiat) där fick jag hjälp av ett företag hemma och där var det inga problem alls med garantier utan de skötte det kanon bra och med bra service

Företaget ( ett välkänt) var inte intresserade av problemen när man väl sålt bilen, servicen var som en omvänd hand. Men med jurister i ryggen så gav de med sig.

Toppen