Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tanken om epoxy slog mig senare idag, jag har lite epoxy liggande, och tänker lägga det först lagret tillsammans med en roving matta. Nu är det bara i skarvarna som jag måste plasta, då jag tar tillvara det gamla ytskiktet av styren och glasfiber, limmar det med polyuretan lim på den nya isoleringen, och plasta bara i skarvarna...Hej, jag reparerar en del skåp på lätta lastbilar där nån form av xps eller eps används som isoleringen/sandwichkärna. (Jag har ingen aning om det är xps eller eps)
Min erfarenhet är att det ofttast fungerar dåligt att plasta mot skivorna med polyester eller vinylester, man kan få det att se bra ut men vidhäftningen kan man ju fundera på om det blir så bra när underlaget man plastar mot smälter och sjunker undan.
Så jag chansar inte och Jag har löst detta genom att istället plasta med epoxi, det fungerar alltid bra för mig mot isolerskivor.
Nackdelen med epoxi är att det är klart dyrare än polyester och härdtiden betydligt längre.
Har jag tid att vänta ett par dagar på att det ska bli genomhärdat väljer jag biltemas epoxi, den är den billigaste jag hittat och den fungerar fint för mig.
Har jag inte tid att vänta, tex om jag måste gjuta/plasta större jobb i flera omgångar, då köper jag west systems epoxi med den snabbaste härdaren som finns.
Kanske lite fel formulering av mig.... Jag har pratat med ett snickeri... Och de har en bredband slip.... Typ 1000mm bredd.Att slipa tar tid & ryker nåt bedrövligt, Låt istället ett snickeri hyvla ner skivorna till rätt dimension, det har jag gjort. Det går i ett nafs & blir väldigt bra.
Nu beställde jag dem från en HB firma i Grekland då jag var där....Konstigt, mina XPS-skivor påverkades inte av hyvlingen. Utslagen i dina skivor kan bara orsakas av saker, hyvelstålens skärpa, skärdjup & matningshastighet.