• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil isolering

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skall plasta med styren och glasfiber direkt på en isoleringsskivan, men vet att många skivor "smälter" av styren.
Så nu undrar jag kan jag använda XPS skivor eller har någon ett bra förslag...

Tack på förhand
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Divinycell och Bonocell fungerar.
Pur skivor bör fungera.
DOW har många olika typer av isleringsskivor.
Inget av förslagen är billigt, men man kanske får ställa det mot dyr epoxy?
Mvh
BoP
 
F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag reparerar en del skåp på lätta lastbilar där nån form av xps eller eps används som isoleringen/sandwichkärna. (Jag har ingen aning om det är xps eller eps)
Min erfarenhet är att det ofttast fungerar dåligt att plasta mot skivorna med polyester eller vinylester, man kan få det att se bra ut men vidhäftningen kan man ju fundera på om det blir så bra när underlaget man plastar mot smälter och sjunker undan.
Så jag chansar inte och Jag har löst detta genom att istället plasta med epoxi, det fungerar alltid bra för mig mot isolerskivor.
Nackdelen med epoxi är att det är klart dyrare än polyester och härdtiden betydligt längre.
Har jag tid att vänta ett par dagar på att det ska bli genomhärdat väljer jag biltemas epoxi, den är den billigaste jag hittat och den fungerar fint för mig.
Har jag inte tid att vänta, tex om jag måste gjuta/plasta större jobb i flera omgångar, då köper jag west systems epoxi med den snabbaste härdaren som finns.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, jag reparerar en del skåp på lätta lastbilar där nån form av xps eller eps används som isoleringen/sandwichkärna. (Jag har ingen aning om det är xps eller eps)
Min erfarenhet är att det ofttast fungerar dåligt att plasta mot skivorna med polyester eller vinylester, man kan få det att se bra ut men vidhäftningen kan man ju fundera på om det blir så bra när underlaget man plastar mot smälter och sjunker undan.
Så jag chansar inte och Jag har löst detta genom att istället plasta med epoxi, det fungerar alltid bra för mig mot isolerskivor.
Nackdelen med epoxi är att det är klart dyrare än polyester och härdtiden betydligt längre.
Har jag tid att vänta ett par dagar på att det ska bli genomhärdat väljer jag biltemas epoxi, den är den billigaste jag hittat och den fungerar fint för mig.
Har jag inte tid att vänta, tex om jag måste gjuta/plasta större jobb i flera omgångar, då köper jag west systems epoxi med den snabbaste härdaren som finns.
Tanken om epoxy slog mig senare idag, jag har lite epoxy liggande, och tänker lägga det först lagret tillsammans med en roving matta. Nu är det bara i skarvarna som jag måste plasta, då jag tar tillvara det gamla ytskiktet av styren och glasfiber, limmar det med polyuretan lim på den nya isoleringen, och plasta bara i skarvarna...
Tyvärr fick jag inte tag i 30 mm Xps skivor, de hade bara 50mm... Så nu måste jag slipa ner dem till 26mm :eek: :bye:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att slipa tar tid & ryker nåt bedrövligt, Låt istället ett snickeri hyvla ner skivorna till rätt dimension, det har jag gjort. Det går i ett nafs & blir väldigt bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att slipa tar tid & ryker nåt bedrövligt, Låt istället ett snickeri hyvla ner skivorna till rätt dimension, det har jag gjort. Det går i ett nafs & blir väldigt bra.
Kanske lite fel formulering av mig.... Jag har pratat med ett snickeri... Och de har en bredband slip.... Typ 1000mm bredd.
Att hyvla ner skivorna trodde jag var omöjligt med risk för utslag i materialet, utslag efter hyvlning fick jag på skivorna som jag köpte när jag fixade en fuktskada i undergolvet.
Men tack ändå för tipset...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Konstigt, mina XPS-skivor påverkades inte av hyvlingen. Utslagen i dina skivor kan bara orsakas av saker, hyvelstålens skärpa, skärdjup & matningshastighet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Konstigt, mina XPS-skivor påverkades inte av hyvlingen. Utslagen i dina skivor kan bara orsakas av saker, hyvelstålens skärpa, skärdjup & matningshastighet.
Nu beställde jag dem från en HB firma i Grekland då jag var där....
En planhyvel har en tryckvals en matningsvals och ofta också bakslag spärrar... Så var det på den tiden jag hade mitt snickeri....
Idag åkte jag till snickeri firman och pratade om nerslipning med bredband putsen... Då föreslår han att vi kör dem i planhyvlen.... Jag frågar då vad tror du om valsarna och bakslagspärren, de trycker ju hårt in i dessa mjuka skivor... Nä... Vi har en planhyvl med gummivallsar så det skall nog fungera...
Jag visste inte att det i dag finns planhyvlar med gummivallsar... Och då är det en helt annan sak....
Skivorna hyvlade vi nu snabbt ner...
Och jag har lärt mig något nytt :spinny: :bye:
 
Toppen