• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil i brand - gasoltuberna exploderade

Hej
Min ventil läckte i axeltätningen mot vredet.
(Man jämföra med en o-ring inte håller tätt.)
Inte till brännaren/ spisen.
Felet uppstår nog lättare när man inte har använt spisen under en längre tid, tex efter vintern.
Gammal ( 30 år) torr och spröd packningsmassa är nog känslig.

Ett tips: Öppna och stäng stäng ventilerna flera gånger innan man ska kolla trycket.Speciellt efter vinteruppställningen.

Och håll rent bakom kylskåpet som skrevs i ett tidigare inlägg. Det
har jag gjort under alla år.
Annars hade min bil kanske brunnit upp.

Bildäck som exploderar i samband med en bilbrand låter jätte högt.
Kanske kan förväxlas med gasolflaskor som exploderar.

/Åke

Är det verkligen bara 150mbar? Trycket i tuben ligger på 8bar vid 20°

Trycket i tuben är oväsentligt.

Arbetstrycket efter reduceringsventilen är 30 mbar (i äldre tyska anläggningar 50 mbar).

Vid täthetskontroll pumpar man upp trycket i ledningarna till ca 150 mbar.

(Bilprovningsstationernas "kontroll" sker med arbetstrycket, och säger i princip inte någonting.)

Pålle

Bilprovningarna tryckprovar under tiden som husbilen kontrolleras inne i hallen vilket tar ca. 15 -20 minuter & då FÖRE reducerventilen som bara skickar ut 30mbar i systemet. En seriös firma kopplar in sig EFTER reducerventilen & trycket hela systemet med 150mbar. Sist när jag gjorde detta tog dom 2 timmar på sig att utföra detta. Att låta bilprovningarna utföra täthetskontrollen är meningslöst & bortkastade pengar.
Man kan ju koppla in en läckindikator LÄCKAGETESTARE ALDE mellan reducerventilen & systemet för att löpande kunna kolla själv & få en första varning för läckage.

Här är en svensk studie, som visar vad som kan hända med våra gasolflaskor under kontrollerade former. Glömde länka i mitt förra inlägg. Här är länken: https://rib.msb.se/filer/pdf/28210.pdf
Det är anmärkningsvärt hur snabbt en mycket farlig situation uppstår vid en brand i en husbil. Mindre än 2-3 minuter!
Det absolut farligaste i dessa sammanhang är om gastankar/flaskor blir snabbt upphettade och brister pga något som kallas BLEVE = Boiling Liquid Expanding Vapor Explosion. Youtube dräller av sådana filmer/explosioner, men i lite större skala. Alarmistiskt? Javisst men poängen är det kan mycket väl hända i en husbilsolycka. Säkerhetsventil och eller smältsäkring hinner inte alltid med att lätta tillräckligt snabbt på trycket. Varför chansa och invagga sig i en falsk trygghet att det kan inte hända.

Tillbaka
Toppen