• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil!! Fenomen???

F

F.d. 3067

Guest
God Morgon alla!

Nog är de väl lite märkligt hur man är? man bor i ett stort hus och har de ganska bra. Men så när helgen närmar sig så börjar man och tänka vart ska vi åka i helgen??? man tittar på kartor läser på nätet och så kommer man fram till en plats att utforska. Lastar husbilen full av mat och djur och drar iväg, kommer fram till den utvalda platsen och känner hur friden lägger sig.

Våra djur 5 kattor och 2 hundar intar en märklig hållning till varandra, hemma så är en säkerhetsrisk på ca2 meter men i husbilen så kan dom dela korg med varandra, äta ur samma skål, inte ett fräs eller morr så långt örat når hmm..
samma gäller älskade lilla frun, är vi hemma och man kommer lite för nära så kanske det kan komma ett litet fräs (enligt mig) men i husbilen så sprider sig lungnet, kanske det beror på dom härliga promenaderna som blir av, den vackra naturen. Ja vad vet jag, är nog Allt detta samanlagt som gör det
eller vad tror ni??

Kan bara konstatera att HUSBIL är jäkligt bra för kroppen och själen vare sig man har 2 ben eller 4 ben.

Gunnar

F

F.d. 346

Guest
Sv: Husbil!! Fenomen???

Hej Gunnar!
Hur funkar det med alla dessa djur i husbilen? Vi har en stor schäferhanne och bara tanken på att ha med honom är skrämmande. Hår, grus, lera och ännu mera hår. Har du något bra tips eller är det bara att städa på?

F

F.d. 673

Guest

Jag har inte haft katterna med mig, men väl hundar.
Först gråhunden som var väldigt lagom i storlek för min lilla bil. OK, visst låg det gråhund överallt där man hade tänkt sätta ner fötterna, men det vänjer man sig vid. Han var aldrig uppe i möblerna. Gråhundar har väldigt mycket päls som de ständigt delar med sig av. Sopa, torka, skaka... I husbilen precis som hemma...

Sedan kom Bamse. En husky, stor som en schäferhane (fast inte lika grov). Bilen är fortfarande lika liten. Då blev det problem eftersom han var för stor för att ligga på den lilla smala golvyta jag har. Så han får faktiskt vara uppe i min säng när inte jag ska sova (och då gör jag i ordning lilla sittgruppen till honom). Inga större problem utom när vädret är som gångna sommaren, och det är lerigt och dant. Sopa, torka skaka... (Och förstås försöka få av det värsta innan hundskrället kommer in, men det är ju självklart! Men du vet ju redan att de har oanade resurser att gömma grus i tassar och annat, särskilt när det är blött ute!)

5 katter i bilen... tanken hisnar!! 4 katter hemma är mycket nog för mig!

H

hianders

Guest

Skulle också säga Tack för en härlig berättelse men fann ingen Tack-knapp under inlägget! Vi känner precis samma sak, friden lägger sig när man är på väg och är ute med husbilen även om vi inte bråkar normalt hemma. Våra fyra små hundar fungerar också väldigt bra i husbilen. De ligger i sin koja i garaget (se bild under Damernas och Våra hundar alt om det står Våra husdjur.

Än en gång tack!

Inger & Hasse & Grabbarna

F

F.d. 673

Guest

Ett annat egendomligt husbilsfenomen:

Jag tycker inte om att köra bil. Har aldrig tyckt om att köra bil. Gärna motorcykel, men inte bil. Detta även nu när jag sedan några år har en riktigt fin och fräsch personbil.

Men husbil... det är tydligen något HELT annat! Jag älskar att köra Skorven! Jag tycker plötsligt att tiden på vägen är lika trevlig som tiden jag står still! Och detta trots att det låter illa, skramlar och lever om. Radion måste vara på HÖÖÖG volym för att höras. Och ingen AC, så fönstret måste ofta vara nere. Gör inte förarmiljön direkt bättre... Och farten ska vi inte prata om! Omkörningar är ju inte ens att tänka på i de allra flesta fall. Och lik förbaskat, när jag klättrat in och satt mig bakom ratten (sitter i alla fall bra!) lägrar sig det stora lugnet.

Så nog är det egndomliga fenomen i våra husbilar, som tydligen påverkar både folk och fä!

F

F.d. 346

Guest

Håller med!
Grymm känsla när man sätter sig där fram. Familjen bänkad där bak i sittgruppen. Kaffekokarn puttrar mellan förarsätena. Hmmmm jag längtar ut NUUUU!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Åsa, läste i en annan tråd att du skulle avsluta ditt medlemsskap.
Våra forum skulle bli dina åsikter fattigare, jag (förm flera med mig) skulle sakna dem.
Oavsett vad som låg bakom ditt beslut så hoppas jag att du kan tänka om.
Vi är, med 1200(?) medlemmar, en brokig och i några fall, någon gång, en och annan bråkig församling men det är det som gör "färgerna i paletten"
Skulle sakna "din färg".

F

F.d. 3067

Guest

Hej Åsa!

5 kattor och två hundar går jätte bra, klart vi har en ganska stor husbil 8.40m. sedan så är inte hundarna så stora (Cairnterrier). Vi har en lucka mellan bodel och garage och där inne så har kattorna sin toalåda och kan också vara där då vi har en fäll där inne att ligga på, men för de mesta så är dom i bodelen och dom bara myser kan jag säga. Hundarna brukar dra sig undan i dom små utrymmen som är under förar och passagerar solarna, är som små fyrkantig hål att krypa in i och där har dom en varsin flees filt att ligga på och där ligger dom även när vi kör. så det går bra att ha djuren med sig båden på sommer som vinter.

Gunnar & Kersti

F

F.d. 3067

Guest

Anders & Jessika det ska jag tala om att det går ganska bra, la in en ny matta i bilen en typ nålfilt fast med lite rufs på, den är tät så om det sölas vatten på den så ligger vattnet åvanpå mattan så det är bara att lägga papper på och suga upp, sedan så har vi elverk och en ryggdammsugare att använda om det blir för mycket sant och grus.

Gunnar

F

F.d. 4879

Guest

Hej Åsa!

5 kattor och två hundar går jätte bra, klart vi har en ganska stor husbil 8.40m. sedan så är inte hundarna så stora (Cairnterrier). Vi har en lucka mellan bodel och garage och där inne så har kattorna sin toalåda och kan också vara där då vi har en fäll där inne att ligga på, men för de mesta så är dom i bodelen och dom bara myser kan jag säga. Hundarna brukar dra sig undan i dom små utrymmen som är under förar och passagerar solarna, är som små fyrkantig hål att krypa in i och där har dom en varsin flees filt att ligga på och där ligger dom även när vi kör. så det går bra att ha djuren med sig båden på sommer som vinter.

Gunnar & Kersti

Er bil låter som det perfekta fritidshuset!

F

F.d. 4879

Guest

Ett annat egendomligt husbilsfenomen:

Jag tycker inte om att köra bil. Har aldrig tyckt om att köra bil. Gärna motorcykel, men inte bil. Detta även nu när jag sedan några år har en riktigt fin och fräsch personbil.

Men husbil... det är tydligen något HELT annat! Jag älskar att köra Skorven! Jag tycker plötsligt att tiden på vägen är lika trevlig som tiden jag står still! Och detta trots att det låter illa, skramlar och lever om. Radion måste vara på HÖÖÖG volym för att höras. Och ingen AC, så fönstret måste ofta vara nere. Gör inte förarmiljön direkt bättre... Och farten ska vi inte prata om! Omkörningar är ju inte ens att tänka på i de allra flesta fall. Och lik förbaskat, när jag klättrat in och satt mig bakom ratten (sitter i alla fall bra!) lägrar sig det stora lugnet.

Så nog är det egndomliga fenomen i våra husbilar, som tydligen påverkar både folk och fä!

Det där låter precis som våran husbil. Jag tycker också att det är skittråkigt att köra vanlig bil även om vi har en ny, kör mycket hellre hoj! Men när man sätter sig i "Den eldiga Italienskan" så spelar det ingen roll att det bara går i 90 och alla ska köra om, det är ledighet och frihet som gäller enbart!

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Varför sitter jag här med tårar i ögen och knappt kan läsa alla insändare? För att jag känner precis likadant. Konstigt att hela världen guppar samtidigt.....- kallas visst STOR GLÄJE samtidig som samtligsa muskler i hela kroppen krampar! Igenkännandet är ju den största av all glädje eller nått *L* *L*
Fredrik

Toppen