• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för vintercamping

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Inte för att vi har Kabe men visst är det en bra vinterbil.
En liten fundering bara, visst har väl Kabe pump för att tömma gråvatten? Inte på alla modeller kanske men visst har väl en del det? Det gillar inte jag. Känns som en felkälla och att tanken inte kan tömmas helt.
Föredrar själv bilar med dubbelgolv med färskvatten o gråvatten i mellangolvet med ett naturligt sätt att tömma utan pump. Alla ventiler för tömning i det uppvärmda mellangolvet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil för vintercamping

Med god värmeisolering och bra ventilation (och naturligtvis ventilerade skåp) så blir kondens inget bekymmer oavsett vilket värmesystem du har, frånsett i förarhuset på bilar utan isolerad mellanvägg och dito dörr.
Jag har ingen egentlig erfarenhet av båtliv på vintern, men visst blir det lätt kondens på skrovets insida även vår och höst i de dåligt isolerade båtar jag ägt.
Havsvattnet brukar inte vara varmare än runt 5 grader vid mina torskfisketurer till Tröndelag i början av april.

aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbil för vintercamping

Vår Weinsberg är inte speciellt vinteranpassad, men den har luftspalt bakom skåpen. Vi har aldrig märkt några kondensproblem i bodelen (vindrutan och sidorutorna i bildelen däremot är en helt annan sak - där dryper fukten bakom jalusierna när det blir kallt ute). Sedan saknar vår bil andra funktioner som behövs för bra vinterfunktion, men inre luftcirkulation som funkar finns på andra bilar också, inte bara Kabe.
 

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Husbil för vintercamping

Ett tips är att besöka Skoklosters Husbilar i Bålsta. Vill du ha en riktigt varm
och rejäl husbil finns Pilote Diamond, den har Aldevärme + en mindre Truma. Värmeväxlare för värme under färd. Finns med dubbla sidorutor fram och isolerad gardin fram. Den har Alko-chassi med dubbelgolv. Den har 38 mm isolering. Hade du tänkt en begagnad så har han en just nu, men de är eftertraktade så de säljs nästan direkt. De är köldkammartestade och
uppfyller alla krav. T.ex. tid att värma från -15C till+20C är 4 timmar.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Hej igen, många av de modeller som nämnts har luftströmmning bakom skåp. Flera av de tyska tillverkarna har en enorm erfarenhet av att bygga gedigna husbilar. Om jag inte missminner har flera byggt husbilar i 50 år. Kabe är självklart bra, har själv haft Kabe, men jag måste säga att många tyska märken är duktiga på hantverket. Har själv modifierat mina husbilar lite och ser då hur de är uppbyggda. I slutändan handlar det om känsla, tycke och smak. Vad är det man prioriterar, de är få märken som är duktiga på allt. Lycka till och god fortsättning!
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Så bra att fler har luftspalt bakom skåpen! TOPPENFORUM!!
Vi ska åka till Bålsta när de öppnar efter julhelgen och titta på vad dom har.

Vilken tid är det bäst att titta på husbil - på båtsidan är ju de flesta annonser ute på vår-försommar- är det lika med HB?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil för vintercamping

Så bra att fler har luftspalt bakom skåpen! TOPPENFORUM!!
Vi ska åka till Bålsta när de öppnar efter julhelgen och titta på vad dom har.

Vilken tid är det bäst att titta på husbil - på båtsidan är ju de flesta annonser ute på vår-försommar- är det lika med HB?

Den största begagnatmarknaden finner du på mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt och där ligger alltid omkring 40.000 husbilar ute, men det är möjligt att det kan vara bättre prutmån höst och tidig vinter. Många handlare säljer dessutom ut nästan nya bilar (6 mån) på hösten, bilar som gått i uthyrning över sommaren. Tänk bara på att bilen måste ha rullat minst 600 mil och ha varit i bruk minst 6 mån för att du ska slippa den svenska momsen.

aake
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vintercamping

kollade Mobile där ser jag en Kabe TM750T-2012 750 mil 640000kr oprutat kolla den. Jämför på Blocket.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Jag såg också den men vi ska inte ha med toan bak - bra sida att kolla på.

Har varit hos vår lokala HB-handlare i dag med en lista på bilar att titta på men nästan alla var sålda. Två stod ute på gården inför hemfärd med nya ägare.Verkar som om vi har samma kriterier som många andra, i alla fall denna årstid.

Just nu känns det lite som att man måste passa på när det dyker upp något intressant.
Men vi ska ha is i magen och tittar vidare. Nästnästa helg far vi till Valbo och kollar. Men först efter att ha ringt och kollat att de har kvar bilarna vi vill se.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vintercamping

Jämför priserna på samma bil på blocket. Ta en tripp till Germany och köp vinterbil finns mycket mer att välja på och det finns som sagt bättre urval där.
Du har ett antal bilmärken som är samma klass och bättre än Kabe. Åk dit.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Har du tittat i en kabe?

Nu har jag det och hittat en som jag verkligen gillar. Troligtvis för att vi bor i en segelbåt maj - november och det är lite lika feeling i inredningen.

Men inget är hugget i sten
 

Bilagor

  • 10259909_358530777635585_4951496990873653675_n.jpg
    10259909_358530777635585_4951496990873653675_n.jpg
    55,4 KB · Visningar: 94
  • ViewImage.aspx7.jpg
    ViewImage.aspx7.jpg
    117,3 KB · Visningar: 90

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil för vintercamping

Nu har jag det och hittat en som jag verkligen gillar. Troligtvis för att vi bor i en segelbåt maj - november och det är lite lika feeling i inredningen.

Men inget är hugget i sten

Tjusig båtinredning! Men jag antar att du inte enbart kikade på detta när du valde båt?
I mitt inlägg nr 18 fick du läsa om mina erfarenheter av Kabe som vinterbil, det fungerar riktigt bra om du har turen att hitta en av det fåtal som blev byggda med bakhjulsdrift (och automatlåda). Annars finns det åtskilliga mer vinteranpassade bilar på marknaden, exempelvis byggen från Bocklet:
Reisemobil: Dakar 640 (140/190 kW/PS) - bocklet fahrzeugbau

Här några bilder på min nuvarande bil i 40 cm snö (betydligt mer klarar den). Notera dörren till förarhuset (med 47 mm isolering av PU-skum):
IMG_4650.jpg
IMG_4652.jpg
IMG_4654.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil för vintercamping

Du, trådskaparen, söker en husbil för vinteranvändning, för resor norrut mot snö och kyla.
Mina tips kanske skjuter över målet om du avser att hålla dig på plogade vägar och bilar med fyrhjulsdrift blir förvisso dyrare både i inköp och i drift, även om drivmedelsförbrukningen inte är så mycket större i en bil med inkopplingsbar AWD.

En vettig kompromiss kan då vara att leta ett bygge på det rejäla chassiet från Iveco och du har av andra fått bra tips, bl.a. om Hobby Sphinx. Just nu finns sex sådana på mobile.de: Hobby sphinx Angebote bei mobile.de

Någon av bilarna med riklig och värdefull extrautrustning som bränslecell (till stor glädje i vintermörkret när inte solpanelerna ger någon laddning) och hydraulisk nivåreglering. Någon av bilarna även utrustad med Aldepanna. Själv skulle jag dock gärna välja luftburen Truma och därefter byta ut denna till en Truma Combi D6 (dieseldriven centralvärmepanna), med tanke på den orimliga kostnaden för gasol i Norrlands inland och även med tanke på att inte tvingas avbryta en vistelse i vildmarken efter några dygn pga brist på gasol. Ett byte får du gjort för omkring 3.000 € i Tyskland. Någon av bilarna är utrustad med diffspärrar för bakaxeln och det skulle jag se som det högst prioriterade för ditt tänkta användningsområde!

Modellen är utrustad med en skjutdörr till förarhuset men hur väl isolerad dörren är vet jag inte, men det finns ju några ägare här i klubben som säkert kan berätta om detta.

aake

PS. Ser att det finns en Spinx även på Blocket, hos en handlare i Kristinehamn, den bilen tycks dock sakna diffspärrar.
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Har också väldigt bra erfarenhet av diselvärmare med vattenburet system - som vi har i båten. Tack för tips om vilken panna vi ska titta efter. I båten har vi en Glembring som både ger direktvärme och slingvärme. Och har mysfaktor.

Gasol kan bli hiskeligt dyrt och svårt med olika kopplingar mm om man kommer utomlands - det räcker med tex Danmark.
 

Bilagor

  • 10624582_342830539205609_946181522439028861_n.jpg
    10624582_342830539205609_946181522439028861_n.jpg
    81,3 KB · Visningar: 26

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Det finns ju en intressant Frankia på Blocket om du letar dieseldriven vattenburen värme (inlagd 26/12). Visserligen framhjulsdriven men avser man att köra på plogade vägar så funkar det (enligt vad jag själv upplevt iaf). Kan ju ha autosocks med för säkerhetsskull om man hamnar i en tillfällig knipa.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vintercamping

hej får jag göra en undran, ni diskuterar om skokloster och tittar på vinter bilar, det är klart man skall göra, det ärgivet man skallgöra du, har visat intresse,för KABE varför inte åka till Tenhult och titta på tillverkningen, det ärinte längre dit, och bilda en upp fattning jag tror du får en del intresanta detaljer, risken ärbara att du blir utsatt för en del påhopp på forumet när du bryter bryter en delmyter om Kabe, som jag har blivit, att du vågar gå ut och ifrågasätta, uppgifterna, att ATT KABE är en vinter bil,
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Jag är inte alls insatt i konflikten mellan Kabeförespråkare och övriga och förstår ingenting av det.
Det är bra mycket längre till Tenhult än tills Bålsta (30 jmf 4 mil) men visst vore det kul att åka dit och se på produktionen. Tror ni man får göra det?

Ni får gärna sätta mig in i vad allt snack om Kabe handlar om. Har Kabeägare betett sig dåligt? Har Kabe betett sig dåligt?

För 10 år sedan ungefär var det en stor diskussion bland seglare om Bavaria-folket som inte ansågs kunna segla och Bavaria som en båt med dålig kvalitet (den var väldigt billig). Nu har allt sådant lagt sig, kvaliteten är bättre och man har lärt sig segla och andra märken har också blivit billigare.

Svenska båtar är dyrare än många kontinentala märken och stilen en annan.
Jag ser faktiskt samma skillnad när jag ser bilder från kvalitets-husbilar från kontinenten jmf Kabe. De ser mycket snofsigare ut med blank lack - glaspartier, rostfritt stål, pösiga skinnsoffor mm.
Vi trivs nog i olika sorters inredningar i husbilar, båtar och hemma i huset. Det är tur att man kan välja
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Har ni varit till Väsby och Forsbergs? Vet inte vad som finns inne men dom är agent för två riktiga vinterbilar. Frankia och Niesmann.
Är ju inte så långt att åka heller från Uppsala.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Har inte varit runt och tittat ännu för alla har haft den dåliga smaken att ha julstängt!
Kanske tur det för pengar till köp finns inte förrän i vår.
Frankian har jag sett. Den är faktiskt rätt fin. Skulle känna mig som en pascha i den - ringa på betjäningen och undra när maten serveras.:yes:
 
Toppen