• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för marknader

F

F.d. 3351

Guest
:music-icon:
Funderar på att bli husbilsägare. Har någon tips på en bra husbil under sex meter.
Rejält lastutrymme, AC o markis. Beg. Runt 300 000
Är det överhuvud taget tänkbart när man är "teknisk idiot"
och har tummen mitt i handen?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Husbil för marknader

Hej Hatho!
Jag hoppas att du blir medlem,för då får du förhoppningsvis många svar på dina frågor.
Vi min fru Ingrid och Jag sitter i samma sits.Svårt att välja husbil,vi har ännu ingen.Vi har haft husvagn för några år sen och dragit Sverige runt, men det är ju inte samma sak. En husbil känns nog lite friare.
MVH/Ingrid och Lasse."Lycka till med ert husbilssökande".
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för marknader

Sök i forummet - det finns flera länkar som behandlar detta ämne.

Kurt
 
F

F.d. 3351

Guest
Sv: Husbil för marknader

Jag behandlar två ämnen. Syftet med ett sånt här forum är väl att varje enskild skall kunna få svar på sina speciella funderingar
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för marknader

Hatho,
visst är det bra att få hjälp med svaren på de frågor och problem som kan dyka upp.
Men det förutsätter att någon här dels har svaret och dels känner sig uppmuntrad att dela med sig av den informationen.

Syftet med ett sådant här forum är inte det ska fungera som en fritt tillgänglig databas där man skall få svar men är man måttfull i tonen och själv nästa gång gör en motprestation så kan det hända att någon av ren vänlighet berättar hur man ska tackla problemet eller ger ett tips i rätt riktning.
;) :)
 
F

F.d. 3351

Guest
Sv: Husbil för marknader

Hej Kjell!

Okej, uttryckte mej lite dunkelt men det är mycket att fundera på och frågorna är många.
Framför allt runt den tekniska biten. det är ju inte bara bilen utan huset också
Ha de´bra
Hatho
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbil för marknader

Jovisst, en bra början är nog att gå med i klubben...som betalande medlem...

ds
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för marknader

Tummen mitt i handen? Husbil för marknader?

Vad menas? Det är näst intill omöjligt att svara på om det är möjligt att köpa och äga husbil om man har tummen mitt i handen. Det bror ju dels på hur mycket i mitten tummen sitter och hur mycket "fel" man kan acceptera.

Låt mig dra ett exempel: På vår husbil sitter gråvattentanken mitt mellan rambalkarna och bakom bakaxeln. Tömning sker genom en skjutventil som sitter under tanken och hamnar nästan i mitten av bilen. Detta fungerar utmärkt, vattnet strömmar ut när ventilen öppnas och det droppar inte ens när ventilen är stängd. Men jag tycker ddet är bättre om utloppet ligger strax innanför bilens sida. Alltså byggde jag om avloppet. Det gick bra för min tumme sitter strax utanför mitten av handen. Men egentligen behövdes det inte. Alltså hade man kunnat äga bilen även om tummen satt mitt i handen och man kunde acceptera att vattnet strömmade ut mitt under bilen.

Men skulle det hända något under den där plåtbiten framför vindrutan skulle jag stå mig slätt. I det sammanhanget har jag inte bare en utan säkert ett dussin tummar mitt i handen. Men det gäller inte bara husbilen utan även den vanliga bilen.

Sedan kommer vi till "Husbil för marknader". Vad menas? Skall du använda bilen för försäljning på marknader eller för besök på marknader? Det är nog ganska stora skillnader på detta.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbil för marknader

Har läst det på många ställen, vi gjorde så själv...

HYR en husbil, prova, hur funkar alkov, toan bak m.m.

Vi kom snabbt underfund med vad som passade oss. Att man inte kan pilla med motorer är ju samma som för en vanlig bil, kan man inte så finns det verkstäder. Min händigaste prestation hittills är att jag lagt in en heltäckningsmatta + att jag bytt en packning i duschslangen och då kan tummen sitta ganska långt in.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Husbil för marknader

Jag har definitivt inte "tummen mitt i handen" har jobbat som maskinist på stora fartyg, byggt båtar på mindre varv, jobbat som reparatör av skogsmaskiner, jobbat med hydraulsystem. Kort sagt provat det mesta i 50 år av mekande. Jag skulle inte ha en tanke på att börja meka husbilsmotorn av följande skäl:
1 Att meka en husbilsmotor inklämd i det trånga utrymme som finns innebär att man måste veta exakt hur man ska göra.
2 Mer avacerade arbeten fordrar specialverktyg.
3 Att meka en modern motor diesel eller bensin utan datautrustning gör att man förmodligen ställer till värre fel än det var från börja.
Slutsats av detta, man kan ha tummen mitt i handen eller ingen tumme alls, det går precis lika bra att ha husbil som vanlig bil.
Att man sedan genom att se hur andra har fixat diverse lösningar som gråvattentanken ovan eller andra fiffiga lösningar, gör att man kan börja att mixtra lite själv. Man lär sig ju så småningom. Att byta filter, olja eller diesel kan man ju lära sig på en äldre bil, har man en nyare måste man ju in på service ändå för att garantierna ska gälla. KÖP EN HUSBIL OCH NJUT AV LIVET:
Ove.G :wink::D:wub:
 
F

F.d. 3351

Guest
Sv: Husbil för marknader

Hej!
Tack för ditt svar. Är knalle ibland och tröttnat på mer eller mindre ostädade stugor. Är intresserad av en bil under sex meter som sväljer lite utrustning. Tyvärr verkar dom flesta mindre husbilar inriktade på enbart fritidsanvändning.
mvh Hatho
 
F

F.d. 3351

Guest
Sv: Husbil för marknader

Har nu tagit första steget och betalt medlemsavgiften. Om man blir husbilsägare återstår att se. Verkar behövas en del hår på bröstet.......

Tack för alla svar
mvh
Hatho
 
Toppen