• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för familj

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den som ser nackdelarna med tvärbädd får återge dem.
Ok jag tar utmaningen.
  • Man nåste kliva över varandra så fort den innerst behöver, av vliken anledning somhelst, gå upp och den andre ligger kvar. Allternativt, man får gå upp bägge.
  • Kan vara svårt rent fysiskt att utföra ovanstående.
  • Väcker den andra för att utföra ovanstående.
  • Tvärbäddarna är smala, obekvämt för många av oss.
  • Mindre garage under, för bädden är kortare.

Många ser dessa nackdelar och tycker dom är så allvarliga att tvärbäddsbilar har sämre andrahandsvärde än queen och långbädd bilar.

Vi har haft en tvärbäddbil, för oss var de listade nackdelarna verkliga och typ, "skönt att nu slippa den planlösningen".
Vi bytte bil, en starkt bidragand orsak var ovanstående.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi hade tvärbädd i husvagnen, sedan så i vår 1a husbil med alkov så blev det ju per automatik tvärbädd. Vi säger aldrig mer tvärbädd. Behöva klättra och jäklas om man behöver upp på natten, antingen själv eller för att hundarna behöver ngt. Fransk går ju definitivt kort, både trångt och klättring. Åsikterna är många och därför blir allting sålt men för oss är långbädd enda alternativet numera.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Bara en tanke: dina kids börjar närma sig "utflygningsåldern". Fundera kring hur husbilslivet ska se ut utan medföljande barn om några år. Men kanske svårt att hitta en kompromiss som funkar för båda situationerna... Kanske planera första köpet så det är en modell som är enkel att byta in mot en mindre bil rätt snart, så ni inte behöver åka omkring onödigt stort. Men bara en tanke, som sagt. Lycka till!
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vi har seglat i drygt 30 år så ett av kraven på bil blev att inte stå på huvudet och leta kläder så för oss blev det queenbed med garderob på vardera sidan om bädden och det känns som vi valde rätt. Passa på o besök mässan nu i höst om ni har möjlighet
Tommy
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ok jag tar utmaningen.
  • Man nåste kliva över varandra så fort den innerst behöver, av vliken anledning somhelst, gå upp och den andre ligger kvar. Allternativt, man får gå upp bägge.
  • Kan vara svårt rent fysiskt att utföra ovanstående.
  • Väcker den andra för att utföra ovanstående.
  • Tvärbäddarna är smala, obekvämt för många av oss.
  • Mindre garage under, för bädden är kortare.

Många ser dessa nackdelar och tycker dom är så allvarliga att tvärbäddsbilar har sämre andrahandsvärde än queen och långbädd bilar.

Vi har haft en tvärbäddbil, för oss var de listade nackdelarna verkliga och typ, "skönt att nu slippa den planlösningen".
Vi bytte bil, en starkt bidragand orsak var ovanstående.
Jag förstår att det kan bli problem i de fallen du skriver.
Vi är lyckligt lottade i de fallen idag.(Men kanske inte imorgon.)

När det gäller måtten på tvärbädden är den 140 cm vid den övre halvan och 120 cm vid nedre delen och sovlängden 212 cm.

Taksängen 160cmx 200cm.

Så skulle man av någon anledning inte vilja dela säng, kan man sova lika flott som på Ramada hotell när det gäller storlek på sängarna.

Så min mening är att för en ung sportig familj med barn, där man prioriterar att få med sig familjen och få med mycket prylar på så liten yta som möjligt.
Då är inte en bil med tvärbädd en dålig lösning.

Plus att mor och far får vara närma varandra.

Nackdelen i vårt fall av bil för yngre förare är vikten, och att man behöver minst ett c1 körkort.

Och vad gäller andrahandsvärdet .
Med större och dyrare husbil, större värdeminskning och mindre kundgrupp.
(Det är min uppfattning).

Krister
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag förstår att det kan bli problem i de fallen du skriver.
Vi är lyckligt lottade i de fallen idag.(Men kanske inte imorgon.)

När det gäller måtten på tvärbädden är den 140 cm vid den övre halvan och 120 cm vid nedre delen och sovlängden 212 cm.

Taksängen 160cmx 200cm.

Så skulle man av någon anledning inte vilja dela säng, kan man sova lika flott som på Ramada hotell när det gäller storlek på sängarna.

Så min mening är att för en ung sportig familj med barn, där man prioriterar att få med sig familjen och få med mycket prylar på så liten yta som möjligt.
Då är inte en bil med tvärbädd en dålig lösning.

Plus att mor och far får vara närma varandra.

Nackdelen i vårt fall av bil för yngre förare är vikten, och att man behöver minst ett c1 körkort.

Och vad gäller andrahandsvärdet .
Med större och dyrare husbil, större värdeminskning och mindre kundgrupp.
(Det är min uppfattning).

Krister
Men om du kollar andrahandsvärdet på din och en "likadan" blir väl I51, för din ser likadan ut som vår förutom sängen/arna. Vilken står högst? Själv har jag inte kollat men nu när det kom på tal blev jag nyfiken.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår bil är svår att sätta ett andrahandsvärde på.
Det är en 07a som rullat 20000 mil.
Förra året ny aldepanna, ny dometic kyl o. frys.
Ny vindruta och renoverade sidorutor.
Nya bakhjulslager.
Kompleterade med 100 watts solpanel.
Ny 24 tums ltc smart tv.
Årligt byte av filterna och olja.

En sådan bil säljer man inte på miltal, utan det är hur köparen uppskattar skicket på bilen.

Men den är inte till salu.

Krister
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Tack för alla råd! Det skiljer mycket i mil på objekt i min prisklass (årsmodell 2008-2011 kanske). En del har gått genomgående 800-1000 mil per år och andra har hoppat Mellan ägare och gått 2000 mil senaste 7 åren. Hade det varit en bil hade jag försökt få så låga mil som möjligt, något annat att tänka på vad gäller husbil?
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Välj en bil som är lättsåld och har allt du önskar. T ex Adria Sonic som enligt försäljnings-statistik är den populäraste Helintegrerade.
Hög lastvikt - över 1000 kg.
Stort högt garage.
Välj årsmodeller 2012 till 2015 så är allt gediget och utan konstig elektronik.
Har jobbat med olika husbilar i 20 år så viss erfarenhet ligger bakom.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Nu har jag hittat några med långbäddar, stort garage och bra planlösning:
NB Flair 8000 - Bakhjulsdrift, lite udda layout med öppen toalettlösning men ser annars bra ut, hög lastvikt
Hymer 779 XL - Bakhjulsdrift, hög lastvikt och bra layout
Frankia 840/8400 - Tyvärr lite lägre lastvikt på både Fiat och MB, iallafall på äldre årsmodeller
NB Arto 880 - tyvärr ganska låg lastvikt
 
Toppen