• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för året om

Lhd

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2024
Kommer mest troligt köpa våran första husbil denna vecka eller kommande. Då husbil är något nytt för oss tänkte vi höra oss för om någon vet om dessa 2 husbilar lämpar sig för användning året om.

Eura Mobil Ducato 2,3 Contura 632 SB 2004
Den har enligt utrustning frysskyddad färskvatten tank och vinterisolerad avloppstank och truma luft värme.

Elnagh Baron P420L 2011
Denna bil har färskvatten tanken under ena sätet inne i bilen. El golv värme. Elpatron 230V.

Båda bilarna ligger ungefär i samma prisklass. Skiljer ca 50 000 i pris.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är en väldig skillnad att använda husbil på vintern i Kiruna eller i tex Göteborg.
Därmed skiljer det sig också vad som krävs för att det skall bli bra.

Kommer du att använda bilen i Kiruna på vintern?
 

Lhd

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2024
Hur blir de med vatten tankarna samt kasset toalett? Ska man ha isolerade? Kan man isolera dom själv om de ej är isolerade eller uppvärmda? Är de något man kan använda vid minus grader?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skulle valt Euran.
Dubbelgolvet gör skillnad.

Elpatron till Trumavärmen är inget att räkna med, finns det inte på ena bilen, spelar ingen roll.
Euran är en bil av bättre kvalitet, tex ramfönster.

VIKTIGT!
Väg bilen, vilken det än blir, INNAN du skriver på något.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kasetten sitter inne i bilen, inga problem.
Vattentankarna sitter under bilen, eller i dubbelgolvet.

Under bilen, i Kirunakyla, kommer inte att funka.
(köldeffekt vid 90 kmh och -30 = runt 60 minus.)

I mellangolvet, inga problem, bara värmen är på under färd.

Ett stort problem som ofta glöms bort, kranarna fryser/ispropp och det i och försig flytande vattnet kommer ingen vart.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Många husbilar har inte tillräcklig lastvikt.
Om man skall köra sin bil olagligt med överlast, skall det i alla fall vara ett medvetet beslut.

Sök här på forumet, mycket skrivet om detta.
 
Senast ändrad:

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Min Sunlight har isolerad spillvattentank, det hjälper inte när det var minus 20 grader i dalarna, tanken och kranen frös.
Du måste ha en bil med dubbelgolv så att tanken och kranen ligger i värme hela tiden.
Sedan fungerar nog alla bilar på vintern, om du stå med el och gas, det fungerar enbart med gas med då går det åt stora mängder.
Kolla så att pannan går att köra med mix, både gas och el samtidigt.
Skaffa ett masatäcke och lägg på framrutan.

köp en bil, prova en vintern och i värsta fall byt bil.8A9E58BB-54D3-4619-A001-ED8F722E9E03.jpeg
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag ställer mig mycket tveksam till ert förslag om husbilar för året ellerrunt bruk nn
jag är ingen expert men har sunt förnuft om omni skulle köpaeller bygga en benskavostad då
inte ni skulle välja ett hus med ved spis även omdet vore billigrare
varför skall man inte ha vatten smma komfort ienhusbil här fins två svenska till verkare som håller
året runt standaard varför gå över ån efter vatten
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är nog bara de nordiska husbilarna som klarar dina krav och räkna med att stå på ström gärna 16A för att hålla varmt i Kiruna. I Skåne där jag bor klarar man sig med 10A och lite gas.
 
Senast ändrad:

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Det är nog bara de nordiska husbilar a som klarar dina krav och räkna med att stå på ström gärna 16A för att hålla varmt i Kiruna. I Skåne där jag bor klarar man sig med 10A och lite gas.
Det finns tillverkare utanför norden som kan bygga bra välisolerade husbilar. Annars har vi bara Kabe och Nordic att välja mellan och så är inte fallet
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi hade tidigare en Weinsberg (årsmodell 1997) med enkelgolv och väldigt klen och den var kall även med bara ett par mninus ute. Den hade stora Truman men det vart inte så mycket bättre. Vi byte till en Euramobil (årsmodell 2004) med dubbelgolv och det är som natt och dag, kalla golv finns inte längre hos oss. Vi har vart ute ner till -15 och det har gått utmärkt men det suger ju gas såklart. Har även en elpatron/värmare som vi kör när vi har landström, den värmer bra men tveksam om den värmer lika bra som Truman.
Ska du åka på vinter med mellan 25-35 minus och även kallare så vet i tusan vad du ska ha för värme och bil. Kan ju inte påstå att väggarna är specielt tjocka varken på gamla eller nya husbilen.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Största problemet är förarutrymmet.När motorn kallnat kommer kylan strålande från glasrutorna,jmf..med att sitta kvar i en personbil med motorn avstängd.Enda som någorlunda hjälper är att tillföra värme som kan cirkulera vid fönstren,men då får man extra fläktar o dyl.som låter.Sen beror det ju på hur köldtålig man är förstås,,,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Största problemet är förarutrymmet.När motorn kallnat kommer kylan strålande från glasrutorna,jmf..med att sitta kvar i en personbil med motorn avstängd.Enda som någorlunda hjälper är att tillföra värme som kan cirkulera vid fönstren,men då får man extra fläktar o dyl.som låter.Sen beror det ju på hur köldtålig man är förstås,,,

Den enda riktigt fungerande lösningen är ett ordentligt isolerande täcke utvändigt.
 

Lhd

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2024
Jag tackar för era svar. Nu vet vi bättre vad vi ska kolla efter vid eventuellt köp
 
Toppen