• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil exploderade

I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbil exploderade

I det här fallet verkar det nog inte ha hjälpt med en årlig kontroll. Man behöver nog konrtolldra förskruvningen på tuben med jämna mellanrum. man bör nog även byta gummitätningen oftare på anslutningen. Kolla plastnycklen till anslutningen den tenderar att slitas ganska snabbt och då blir inte åtdragningsmomentet det rätta.
Olle.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbil exploderade

Jag tror inte det var dålig åtdragen förskruvning.Gasolflaskorna står i ett väl ventilerat utrymme, gasol är tungt och rinner ut ur utrymmet.Det måste ha varit i HB som det varit något läckage.Det är vad jag tror.Kontroll av systemet i samband med besiktning är väl en bra försäkring om att allt står rätt till.
HaDe Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil exploderade

Om en står slik parkert at gasol under bilen ikke kan renne vekk så kan denne gass luft blandingen tennes ved start av bilen. En lekk inne i bilen skulle lukte ille lenge før konsentrasjonen er så høy at det skulle kunne tenne. En eksplosjon under bilen kan godt ha laget de skadene en kan se på videoen.
 
F

F.d. 53323

Guest
Husbil som exploderade

En upplevelse som vi aldrig kommer att glömma det var ungefär som att tåget körde över oss,tänk er själva när du startar så smäller hela bilen en smäll som inte går att beskriva i ord det som räddade oss var våra stolar och hade bälterna på oss,det fanns tre ställen i bilen där man överlever oskadd där vi satt och bakom mig där våran lilla hund satt,ingenting i bilen var helt delar var utspridda 20m på var sida om bilen.
En lyckans stjärna var nog med oss den här dagen att jag kan sitta här och skriva om den fasansfulla händelse,inga fysiska skador bara syciska lite sömmnproblem,man ser det framför sig när blundar.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Husbil som exploderade

Uch vilken upplevelse , såg bilderna i tidningen å även på video , hemskt vad det såg ut, tur att ni satt där fram , annars??? har ni fått något svar på vad som var felet??? hälsningar Lasse
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Husbil exploderade

I det här fallet verkar det nog inte ha hjälpt med en årlig kontroll. Man behöver nog konrtolldra förskruvningen på tuben med jämna mellanrum. man bör nog även byta gummitätningen oftare på anslutningen. Kolla plastnycklen till anslutningen den tenderar att slitas ganska snabbt och då blir inte åtdragningsmomentet det rätta.
Olle.

MC-Louis.. Hej..
Gummitätningen brukar jag byta årligen men plastnyckeln.. vad är nu det..
Är på min 4:e husbil, men ngn plastnyckel tror jag inte jag sett.
Är vi inte i husbilen stänger jag kranen på flaskan.. Plast+nyckel låter inte särskilt bra..
Något jag missat...
Mvh
Libom
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbil exploderade

Vi har alltid fått med plastnyckel till slanganslutningen, den skall tydligen göra så att man inte drar anslutningen för hårt. Drar man för hårt kan man tydligen riskera att skära gummipackningen.
Olle.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Husbil exploderade

Vi har alltid fått med plastnyckel till slanganslutningen, den skall tydligen göra så att man inte drar anslutningen för hårt. Drar man för hårt kan man tydligen riskera att skära gummipackningen.
Olle.
Mc-Louis..
Alltid lär man sig ngt nytt, särskillt här på HBK.. Den plastnyckel har jag aldrig sett, men förstår funktionen.. Drar man för hårt är det def. risk att tätningen skadas..
Det var alltså ngt jag missat. Tack för upplysningen..
Mvh
Libom
i soligt Malmö..
 
F

F.d. 53323

Guest
Änglavakt

Skall berätta om en otäck upplevelse vi åkte till Ullared med våran nyköpta hobby 600 haft den en vecka handlade julklappar o en del annat låg över en natt sen hade vi planer på Danmark tankade på shell o köpte en p11 jag hade inte någon hatt så han fick ta bort den frå den nya tuben, hobbyn har ett så litet gasolutrymme man får inte in två p11or jag ställde in den i utrymmet framför,körde till båstad sent på dagen så vi skulle stanna över natten det fanns en camping men den var stängd körde in på en enslig väg rastade hunden tittade i kartan på med säkerhetsbällterna startade då exploderade bilen fruktansvärd smäll framrutan sprack hytten trycktes ihop min dörr satt fast innredning o prylar utspridda runt bilen ända upp till 20m på båda sidor, det finns tre ställen i bilen där man kan klara sig stolarna o bakom mig där våran hund satt, att vi klarade hörseln kan vi tacka stolarna med höga ryggar för det ser man på bilderna hur tryckvågen spräckt framrutan,otroligt att det inte började brinna,då hade jag nog inte kunnat skriva det här.Vi hade nog någon med oss den dagen 13 november.
Man har kommit fram till att det var den nya tuben som läckt den röda pluggen satt lös sen vet man inte om han kom åt kranen när hatten togs bort eller om kranen gick upp när jag ställde inn tuben.Jag har tydligen stäng av gasolen innan brandkåren kom för mig är det ett svart hål vet ej hur jag tog mig ur bilen.Det har gått en bra tid men det kommer över en på nätterna.Men nu ser vi frammåt igen vi har beställt en ny bil men en lång väntan får den maj juni ett stort tack till caravanhallen Haninge särskilt Hannu som har givit oss en otrolig rabatt vi köpte även hobbyn där.
Ett stort tack till det bästa försäkringsbolaget Länsförsäkringar Sörmland o Skåne.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen