• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil 7-8 bäddar

• Startad av Startad av F.d. 14722
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 14722

Guest
Har funderingar på att köpa husbil till nästa sommar.
Men tänkte höra först om det överhuvudtaget finns nån typ av husbil med 8 godkända sittplatser och 7-8 bäddar??
Och i så fall, räcker det med B-körkort??

Något annat man eventuellt bör tänka på???

Har 6 barn i åldrarna 1-9 år (+ 2 vuxna)

Sv: Husbil 7-8 bäddar

Med så många sittplatser och dessutom packning till alla dessa personer så blir det nog problem att klara både 3 500 kg totalvikt. Låter mer som att behovet är en orkesterbuss. Då får man plats med allt och alla. Men då måste det till ett annat körkort.

EssoJ

Inte enkelt det mesta är gjort för två personer idag endast alkovmodeller med visssa modeller upp till 7 liggande inga med 8 vad jag vet.Sen behövs säkert 2 toaletter också för att inte ta köbiljetter.

Tack för alla svar!!

Möjligheten finns ju i alla fall med en Burstner (ovan PudelRäser) eller en Dethleffs (ovan Paffw).

Dessa väger ju mer än 3500 kg, men om jag fattat rätt så ska ändå b-körkort räcka, om det är utfärdat innan 1996. Eller hur??

//Magnus

Rapido 10000 (olika sista siffror) har en himla massa sängplatser och bältade sittplatser vad jag minns från bilderna. Själv har vi en Bürstner 747-2 Active som bäddar ned 7 personer som mest, men "bara" 6 bältade.

/Henrik

Hej igen,

Hittade två husbilar med 7 bältade platser och 7 sovplatser (Husbilen test Nr4 2011 sid 29 och 30):
Rimor Trimarano Sound
Benimar Sports 320

/Henrik

För personbil och lastbil gäller: Alla barn som är kortare än 135cm måste använda särskild skyddsanordning, t.ex. babyskydd, bältesstol. Till dessa krävs det i de flesta fall Isofix och/eller bälte. Undantag från regeln är tillfälliga korta resor.

För att köra lagligt måste det i princip finnas bältade platser till samtliga barn som är kortare än 135cm.

För mer information se: Bältesregler - Transportstyrelsen

Som alltid så gäller naturlagarna oavsett vad trafikförordningen säger.

Undantag gällande antalet registrerade passagerare och barn se: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr069.pdf

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen