• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur väljer Truma C6002 drift med El/Gas

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi sitter nu i ett köldslaget Tandådalen (-16) och kör på kombination 1800w el och gas men kör värmaren då kontinuerligt med 1800w och stödkör med gas eller hur sköter pannan uppvärmingen?

Jag har tack och lov med mej en liten kupévärmare som står i fram också efter som pannan är i bak .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Hur väljer Truma C6002 drift med El/Gas

:rolleyes: Ja precis så är det , den går konturenligt på el , men stöttar med gasol , elpatronerna klarar inte ensam av att hålla värmen när kvicksilvret kryper ner mot en 15-20 minus grader .
Själv kör jag bara elpatronern när jag har tillgång till el och stöttar upp med en dieselvärmare D4 vid behov .
Annars klarar D4 att ensam hålla värmen i bilen även i sträng kyla när man fricampar .
Truman drar väldigt mycke gas i den här kylan .
;) Rulla Lungt
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur väljer Truma C6002 drift med El/Gas

Okay det var gott att man "sparar" på gasen och jag kör med då 1800w elpatron samt gas och även 650w på kupéfläkten (steg 1) plus går kylen och laddaren och 10 amp klarar detta (hittills) .

Man är förvånad att det är så god komfort inne när det nu är -19 det skulle aldrig gått i våran gamla Pilote 1990 .....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur väljer Truma C6002 drift med El/Gas

Jag har gäster som ligger i min bil, och en sak har jag märkt det går en frutansvärd mängd gasol när temeraturen sjunker mot -20.
Så i fortsättningen "tänker jag står ut med deras sällskap även när det blir kallt. :))

Bytte en P-11 på tappen 525:-:(
 
F

F.d. 15004

Guest
Sv: Hur väljer Truma C6002 drift med El/Gas

är där någon som kan svara mig om man kan värma utan vatten när man kör på gas TRUMA 6002 2007 HUSBIL FIAT DUCATO
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur väljer Truma C6002 drift med El/Gas

är där någon som kan svara mig om man kan värma utan vatten när man kör på gas TRUMA 6002 2007 HUSBIL FIAT DUCATO


På min så är det den övre panelen och den vrider man ner 1 steg så den INTE står på 60c för då vill den även värma vattnet .
Så den skall stå på enbart en "låga" sen på yttre verdet så väljer du hur varmt du vill ha den .
På ratten under så väljer du vilken typ av uppvärmning .

El 800w
El 1800w
Enbart Gas
El 800w +gas
El 1800w+gas
 
Toppen