• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tyda batteridisplayen?

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Volt, procent, ampere... hur tyder jag de olika uppgifterna för att få ett grepp om kvarvarande el?

På displayen kan efter ett dygns fricamping stå till exempel 93 procent, 13,1 V och att förbrukningen för ögonblicket är 1,2 A.

Jag förstår vad Volt och Ampere i sig står för, men inte vad det innebär rent praktiskt för den kvarvarande förbrukningen. Volt eller procent? Såväl instruktionsbok som olika sidor på nätet har konsulterats, men eftersom det här med teknik inte är min starkaste sida har jag gått bet och skulle behöva lite lättförklarlig hjälp. Det finns några olika trådar om det här på HBK.se som har hjälpt mig ett stycke på vägen, men inte ända fram.

Tilläggas bör kanske att batterierna i bilen är tre nya AGM-batterier à 165 Ah, det vill säga 495 Ah.

Guidning emottages tacksamt

// J Peter
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ett batteri som är fulladdat och fått stå en stund har ca. 12,5 V. Det måste vara fel på spänningsmätningen
Du har alltså förbrukat 7% av 495 Ah. Utan att skada batteriet har du 43% eller 6 dagar kvar
Allt förutsatt att du inte har någon laddning ansluten
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur många ampere som flyter ut ur batteriet ger bara ett mått på hur hårt belastat batteriet är just nu. Det säger inget om framtiden. Det är samma typ av mått som en del färddatorer har när det gäller motorns momentana bränsleförbrukning (går upp i uppförsbacke och nästan noll när bilen rullar). Men färddatorn värde säger ju inget om hur mycket som är kvar i tanken.

Spänningen, volt, är en indikation på batteriernas status. När spänningen stadigvarande sjunker under 12 V då är det ett tecken på att de börjar bli litet väl urladdade. Spänningen kan också sjunka tillfälligt om man hårdbelastar batterierna en kortare tid t.ex. med kaffekokning via en inverter. När belastningen upphör återhämtar sig spänningen.

Procentsiffran är ett kanske enklare mått. När den börjar krypa under 50% då skall du se upp och försöka ladda batterierna. Blybatterier mår inte bra av att laddas ur mer än så. Är procentuträkningen gjord på ett bra sätt så är det en integration av strömmen. Dvs. den ger ett mått på hur många amperetimmar du har gjort av med.

MVH
Hans
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Ett batteri som är fulladdat och fått stå en stund har ca. 12,5 V. Det måste vara fel på spänningsmätningen
Du har alltså förbrukat 7% av 495 Ah. Utan att skada batteriet har du 43% eller 6 dagar kvar
Allt förutsatt att du inte har någon laddning ansluten

Stort tack! Du har helt rätt - när jag kollade på bilden jag tog vid tillfället står det mycket riktigt 12,7 V. Ditt svar var precis det jag sökte - ner mot 50 procent och sedan laddning blir melodin framgent

J Peter
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Hur många ampere som flyter ut ur batteriet ger bara ett mått på hur hårt belastat batteriet är just nu. Det säger inget om framtiden. Det är samma typ av mått som en del färddatorer har när det gäller motorns momentana bränsleförbrukning (går upp i uppförsbacke och nästan noll när bilen rullar). Men färddatorn värde säger ju inget om hur mycket som är kvar i tanken.

Procentsiffran är ett kanske enklare mått. När den börjar krypa under 50% då skall du se upp och försöka ladda batterierna. Blybatterier mår inte bra av att laddas ur mer än så. Är procentuträkningen gjord på ett bra sätt så är det en integration av strömmen. Dvs. den ger ett mått på hur många amperetimmar du har gjort av med.

MVH
Hans

Kanon - tack! Ja, när solen skiner visar ampere-talet plus så nu fattar jag och - som sagt - ner mot 50 procent och sedan laddning. Volt tolkar jag som ”hälsotillståndet”.

Med kunskap kommer trygghet

/ J Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det du också kan tänka på om procenttalet på innehållet i batteribanken börjar krypa nerår.
Det här beror lite på hur det är programmerat och nollat. Om det är inprogrammerat att batteribanken är 495A och procenttalet räknar det som 100% vilket är troligast så innebär det att du inte kan använda/förbruka ner till 0% för då är i princip batteribanken tom och mår inte alls bra.
Då har du som du själv skrev volttalet att kolla på så inte det dumpas för lågt och då indikerar att allt börjar att sina.
Men åter vid 50% så är det bra att börja tänka på laddning (även tidigare naturligtvis om det finns tillfälle) och lite svårt att säga exakt men vid 40% är det nog hög tid att få igång någon form av laddning för att inte plåga batterierna mer än nödvändigt även om de kan tåla det tillfälligt.

M.v.h. JANKRO.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Hejsan, det du också kan tänka på om procenttalet på innehållet i batteribanken börjar krypa nerår.
Det här beror lite på hur det är programmerat och nollat. Om det är inprogrammerat att batteribanken är 495A och procenttalet räknar det som 100% vilket är troligast så innebär det att du inte kan använda/förbruka ner till 0% för då är i princip batteribanken tom och mår inte alls bra.
Då har du som du själv skrev volttalet att kolla på så inte det dumpas för lågt och då indikerar att allt börjar att sina.
Men åter vid 50% så är det bra att börja tänka på laddning (även tidigare naturligtvis om det finns tillfälle) och lite svårt att säga exakt men vid 40% är det nog hög tid att få igång någon form av laddning för att inte plåga batterierna mer än nödvändigt även om de kan tåla det tillfälligt.

M.v.h. JANKRO.

TACK! Tidigare kände jag det som att det var en räcka siffror som ändrade sig med jämna mellanrum. Nu begriper jag lite mer och i vart fall vad jag ska ge akt på.

// J Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag kom bara också att tänka på att om du nördar in dig lite i instruktionerna så kan man troligen få displayen att ex. visa A/tim kvar i batteribanken i stället för procent. Procent är ju kanske enklast/bäst att avläsa, men du kan ju ha i minnet att andra värden kan dyka upp om man fibblar lite med knappar och inställningar och att det då inte är något fel. Det gäller i så fall bara ;) att hitta tillbaka i inställningarna för att få displayen att visa det man vill se.
Du kan ju också ha i minnet om/när du i framtiden köper nya batterier till bodelen och om dom inte har samma A/tim innehåll som dina nuvarande batterier så skall man programmera om displayen och tala om för den hur många A/tim de nya batterierna innehåller, annars så stämmer ju inte "räkneverket" med innehållet i batterierna.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
I TS fall hade han 12,7 V och bör ladda batt när han når ner till 50%. Kan man teoretiskt tänka sig att spänningen torde ligga neråt 12,0 V när denna 50% nivå nås, dvs att det råder en form av linjärt samband i förhållandet?
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Tror att 12,2-12,3 är ca 50%
Arne

Hej Arne
Ok, och vi med våra Pure Lead Carbon batterier torde kunna ligga något lägre i spänningen och framför allt inte 50% som gräns utan istället ca 20%.
Nu har jag inte kommit under 90% med mina 2*100 Ah i sommar med uteslutande fricamping tack vare mina 430W solceller men nu håller jag på att installera en 2 kW pure sinus inverter så då lär det märkas mer på förbrukningen denna kommande säsong.
 
Toppen