• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tar man bort silikon?

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag håller på och fixar till det i badrummet i husbilen. Handfatet satt löst. Det var fastsatt med silikon. Jag har lyft bort handfatet och vill nu ta bort silikonet. Jag kommer att sätta fast det med vit Sika istället.

Jag har skrapat för att få bort all silikon men det finns en del kvar. Jag har provat att lösa upp det med förtunning, lacknafta och aceton , men inget löser upp det.

Finns det någon som vet vad som löser upp silikon?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort silikon?

Trikloretylen!
Vill minnas att det användes inom småbåtsindustrin för borttagning av siliconrester på gelcoat. Förbjöds i Sverige före EU-inträdet, styggt medel som även "löser upp hjärnan". Sägs vara cancerframkallande. Efter EU-inträde åter tillåten inom industrin? Var det finns att köpa? Inte en susning! Försök i båttillbehörshandeln.
JvH
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort silikon?

Hej Åke!
Kan det vänta till på Onsdag så rar jag med en Silstrip från jobbet.
Anders.:D
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort silikon?

Tack för alla svar.
Det är inget som brinner. Vi avvaktar. Ses på onsdag.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur tar man bort silikon?

Lyckas du inte med något av ovanstående kan du ju alltid fråga Carolina Gylling?
:D

Lelle_22

Kunde inte hålla mig heller....men du hann före... :twitcy:

Biltemas medel kanske vore något för det där programmet om plastik-kirurger på tv? ;)
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort silikon?

Hej!

Jag håller på och fixar till det i badrummet i husbilen. Handfatet satt löst. Det var fastsatt med silikon. Jag har lyft bort handfatet och vill nu ta bort silikonet. Jag kommer att sätta fast det med vit Sika istället.

Jag har skrapat för att få bort all silikon men det finns en del kvar. Jag har provat att lösa upp det med förtunning, lacknafta och aceton , men inget löser upp det.

Finns det någon som vet vad som löser upp silikon?

Hej.Var får ni tag i sika? jag har förgäves sökt i hela sverige att få tag i sikaflex 710 att använda vid byte av takluckor och tätning av dito.Min erfarenhet är att s-710 har en oslagbar vidhäftnings och tätningsförmåga. M.V.H. Göte27
 
Toppen