• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ta bort tyskt miljömärke från framrutan?

F

F.d. 58939

Guest
Vår nyinköpta husbil hade ett grönt miljöklistermärke i rutan vid köpet men med det ursprungliga tyska registreringsnumret på. Denna försöker jag nu ta bort för att göra plats åt den nya miljödekalen jag köpt med aktuella svenska registreringsnumret, men lyckas inte få bort den mer än i kvadratmillimetersmå flagor åt gången som sitter som berget. Finns det något bra trick för att få bort den i lite större bitar som inte tar dagar att genomföra?

Senast redigerad av en moderator:

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hur ta bort tyskt miljömärke från framrutan?

hårtork + rakblad ( inte för varm bara )

F

F.d. 58939

Guest

Tack för alla tips, med hjälp av hustruns hårfön och rakblad är dekalen borta. :)

Nu sitter där bara en rund fläck med sega klisterrester kvar efter dekalen på insidan av rutan som också ska bort, men ska testa med kemiskt ren bensin på det som jag fått tips om så får vi se. Men antar att Biltemas Labeloff också borde fungera?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det går lika bra med kemiskt oren bensin, helst utan tvåtaktsolja.

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

T-röd fungerar också.

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025

Prova med ett rakblad och T-röd

/NoyNoy

F

F.d. 58882

Guest

Vissa typer av klister på dekaler & etiketter går ganska enkelt att ta bort med matolja. Enkelt att testa & billigt. Stryk bara på & vänta en liten stund. Det liksom klumpar ihop sig & lossar ganska enkelt.

Bennie

Toppen