• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur sparar man en websida offline?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vill spara en webbsida med lite fototips och kunna se den offline. Hur gör jag? Att kopiera och klistra in i nåt ordbehandlingsprogram hade jag inte tänkt...:wub:...måste finnas nåt annat enklare sätt?

/Ludde

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Hur sparar man en websida offline?

I Internet Explorer väljer du i den övre menyn följande:

"Sida", "Spara som" sedan väljer du vart det skall sparas. Det sparas då en huvudfil samt en undermapp med allt det andra.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jaha!

Och jag som sparade i Dropbox på vanliga datorn för att jag skulle kunna öppna Dropboxen i IPaden och sen spara...gick över ån efter vatten igen...:oops:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Men vad öppnar jag sen då om jag sparat ner nåt i läslistan? Hittar ingen ikon med glasögon?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Svarar mig själv, OK nu har jag hittat dom där glasögonen, men då måste man öppna Safari. Kan man alltså se detta offline? I så fall var det ju enkelt...jag har alltså inte riktigt lärt mig den häringa grejen än efter 2 år....:oops:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja det här funkar ju, nu får jag göra om en massa jobb för att jag gjorde på ett annat sätt från början som inte funkar....:wall::wall::wall:

F

F.d. 25023

Guest

Ett annat sätt, mycket användbart, om man har en MacBook, är att samtidigt trycka på: cmdm, shift och nummer 3

Då fotar man hela skärmen, bilden sparas på skrivbordet och filen kan därefter flyttas vart man vill eller printas ut.

Om man trycker: cmd, shift och nummer 4; förändras (mus)pekaren till ett klippverktyg och man kan klippa från skärmbilden vad man nu vill spara och när man släpper musknappen sparas avklippet som en bild på skrivbordet.

Jag tycker att detta är det enklaste sättet att spara hela eller en del av skärmbilden, om det nu är från internet eller annarstans för framtiden eller att mailas vidare. Bilden finns ju i ens dator efteråt och ingen internet behövs för att ta fram det.

hälsning
jyrki

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Svarar mig själv, OK nu har jag hittat dom där glasögonen, men då måste man öppna Safari. Kan man alltså se detta offline? I så fall var det ju enkelt...jag har alltså inte riktigt lärt mig den häringa grejen än efter 2 år....:oops:

Under "Kontrollpanelen" finns "Mappalternativ" där man kopplar ihop en viss filtyp med det program man vill skall öppna filen. På så sätt öppnas valfri fil när du klickar på den.
//Conny

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

För android finns en app URL2PDF (gratis). Klistra in url- adressen skapas en pdf- fil av sidan!
///Lars-Ove

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med iPad är det enkelt att göra en skärmdump, dvs ta en bild av skärmen genom att hålla ned hemknapp och avstängningsknapp samtidigt.

Detta kan dock inte jämföras med att "Lägga i läslistan" som sparar hela sidan även det som visas efter scrollning på samma sätt som en vanlig onlinesida.
Lika lätt är det som tidigare visats att ta fram sidan för att läsa offline.

Vet man om att uppkoppling saknas på tex resmålet kan man således lägga hur många sidor som helst i läslistan för att snabbt och lätt visa dem offline.

Toppen