• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur spara undan bilder fr paddan?

H

hianders

Guest
Eftersom man inte kan använda usb minne på en padda undrar jag hur man spar dessa bilder på annat ställe så att de inte "tar plats" i minnet. Gäller lite iPhone också.

Inger
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Använder appen Google foto.
Detta efter tips på detta forum, fungerar väldigt smidigt.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Jag an vänder Dropbox och laddar in bilderna där. Sedan plockar jag över dem från Dropbox till datorn. Dropbox kan du ladda ner som app i paddan och som program i datorn. Kostar gratis Om man inte vill ha väldigt mycket utrymme.
Birgitta
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Jag använder app:en WiFi photo
Starta den och du får en IP-adress 192.168.254.204:12222 eller liknande.
Knappa in den i din web-läsare och du får upp ditt bildarkiv.
Välj fil och lagra på datorn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Eftersom man inte kan använda usb minne på en padda undrar jag hur man spar dessa bilder på annat ställe så att de inte "tar plats" i minnet. Gäller lite iPhone också.

Inger

Det enklaste och säkraste sättet är att spara dem i Google Foto!
Obegränsat utrymme, helt gratis och man kan nå bilder och videoklippen från vilken platta/mobil/dator som helst.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Jag testar några olika just nu och har lite svårt att bestämma mej för en så det blir några stycken även framåt. Google +Foto, Drive, Dropbox, Mega (50 gb). Alla är gratis och inte svårt att ladda hem.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

OT. There ain't no such thing as a free lunch.

Varför bjuder de stora amerikanska bolagen på detta? Hört talas om automatisk profilering, osv, osv, osv? Bara jag som anar ugglor i mossen? Eller är det bara jag som har något att dölja?

Skaffa en billig NAS så kan ni hålla det för er själva och vet att bilderna inte bara försvinner i molnet efter att bolag säljs, går i konkurs, eller vad vet jag; för era barn, barnbarn.....

PS. Vill ni vara säkra på att släktbilderna skall vara tillgängliga för nästkommande generationer, printa ut dem och sätt dem i ett gammalt hederligt album.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Om man har komprometterande bilder bör man naturligtvis behålla dem för sig själv!

Om man däremot inget har att dölja finns inget säkrare sätt att spara ned sina alster som på Google Foto.
Säkrare och enklare kan det inte bli!
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Jag lever i tron att det är långt innan ex vis google går i konkurs. :spinny:
Däremot vill de ju att man ska spara mycket mer än det som är gratis. Då tjänar de pengar på oss.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Det är lika enkelt men inte så kul om dator slutar fungera. Har varit med om det och efter det sparar jag i moln i stället.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Eftersom man inte kan använda usb minne på en padda undrar jag hur man spar dessa bilder på annat ställe så att de inte "tar plats" i minnet. Gäller lite iPhone också.

Inger

Hej!

Visst finns det USB-minnen som funkar med iPhone och iPad! Har själv SanDisks variant som heter iExpand och finns i flera storlekar. Kan fungera som backup också. Perfekt för att lagra och flytta bilder till och från alla enheter med USB-gränssnitt.

MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 3

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Det finns ett "USB minne" för IPad/Iphone. Kolla på MACSKAL.SE. Finns från 16-64 GB som du använder med en app. Funkar för mej.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Inger, jag stämmer in i hyllningskören om att nåt enklare än google foto kan knappast finnas.
Det är inget fel på Drive, Dropbox med flera men Google foto är smidigare med sin automatiska synkronisering, Foto har även en enklare redigerare inbyggd, långt ifrån proffsgrejer men för en latmask som mig duger den fint för enklare räddningsuppdrag...

Tex den här bilden nedan, avståndet var stort och ljuset dåligt, upprätad några grader och därefter tryckte jag på "justera automatiskt" direkt i telefonen, hyfsat för att vara jag (men det kanske knyter sig i magen hos nån fotograf.
När jag kommer kommer mina bilder synka med molnet lagom och när husbilen är urpackad kan jag sätta mig ner i soffan och komma åt dem från datorn, utan att ens behöva leta efter en sladd eller ge datorn en massa kommandon. :)

IMG_20160710_210254.jpg

mvh jocke
 
H

hianders

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Hej!

Visst finns det USB-minnen som funkar med iPhone och iPad! Har själv SanDisks variant som heter iExpand och finns i flera storlekar. Kan fungera som backup också. Perfekt för att lagra och flytta bilder till och från alla enheter med USB-gränssnitt.

MVH/Thomas Eriksson

Vi köpte en sådan idag på Elgiganten. 599 kr!! Men, den fungerar bara på paddan, iPhonen är för gammal - version 4 har jag. Den vi köpte gäller från version 5.

Vi kollar med vår datafirma i Avesta imorgon vad de säger. Kanske blir det Google Foto. Vi får se imorgon el ngn dag framöver.

Inger
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Jag har själv en iPhone med ios 7.xxx
Google foto kräver ios 8.1 eller högre.
Kolla vilket ios du har.
WiFi photo Transfer fungerar dock.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Testade idag Google foto, kanon. Tack Anders från Knarrevik, det hade jag ingen aning om. Först raderade jag allt känsligt (& ytterst privat) innan själva synkroniseringen. Gudarna ska veta vad Google är ute efter(?)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Giv mig styrka! Bilder tagna av amatörfotografer kan i framtiden bli obegripligt eftertraktade. Minsta lilla "skitbild" tagen av en amatör med en "Instamatic", som råkar befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, kan bli extremt värdefull om ett antal år. Hur många år? Det vet endast gudarna. Om framtiden veta vi endast att kapitalet kräver förräntning och icke skämmas vissa damer och herrar att inkorporera fotokonsten däri.

Jappe

PS. Fotograferandet har blivit en massrörelse på senare tid med alla små fjuttiga objektiv i nallar, plattor och pladdror. Google och grabbarna öppnar stora gratisfamnen, glömmer att tacka och tar emot.

Ny undersökning: Jesus hade rätt – Metro

PS2. Jag begriper inte hur de fotografer fungerar som glatt och aningslöst överlåter sina alster till ett "moln" som molnskaparen m.fl. har tillgång till. Få äro de som förstå vidden av denna konstruktion måhända. "Upplys dem ty de veta icke huru vill de fara!"
 
Senast ändrad:
Toppen