• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur smart är Smartphonen egentligen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På min tid så vevade man på telefonen, lyfte luren ur klykan och så svarade en telefonissa och undrade vart man ville bli kopplad och så fixade hon så man kom rätt. Var det rikssamtal så var det nästan lite högtidligt och kostade mer än lokalsamtal!

Idag har ju lurarna fått en massa extra funktioner förutom själva telefonerandet. Begrepp som paketdata, roaming, VPN, APN och hotspot m.m. gör att det finns mycket att tänka på, åtminstone om man befinner sig på resa utomlands eller t.o.m., eller snarare i synnerhet, på färjor i internationell trafik. På färjorna kan man få ett minutpris på mellan 20 och 40 spänn om man inte tänker sig för!

Finns det någon här som kan reda ut begreppen och redogöra för vad man absolut ska ha bortkopplat utomlands och hur man bär sig åt för att slippa obehagliga överraskningar när den första telefonräkningen kommer efter utlandsresan!

Är det någon skillnad på Wlan och WiFi förresten?

Jappe

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur smart är Smartphonen egentligen?

Hej Jappe..

Åker du utomlands så skall du stänga av dataroaming om du inte vill ha en obehaglig överraskning. vissa smarta telefoner stänger av den automatiskt och man får manuellt slå på den om man vill dataroama :) .. personligen har jag en spärr på mitt abonemang också...jag har satt spärren på att inte dataroama för mer än 600kr... det går snabbt att göra det.

Därför är det fantastiskt bra att ha en mobil router som är olåst så man kan köpa mobila simkort i det land man befinner sig...

MEN...tänker du bara ringa med din telefon och inte surfa så finns inget särskillt som du behöver tänka på förutom att inte glömma landskoden innan du ringer upp och att det kostar lite mer än i sverige.

Lovisa

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag har Telenor och de har en tjänst som jag tror heter Paspartoe eller något i den stilen. Den tjänsten blockerar alla Internetaccess utomlands samt har ett par andra egenheter vad gäller samtal till/från Sverige.

Troligen har de övriga teleoperatören liknande tjänster.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag har Telenor och de har en tjänst som jag tror heter Paspartoe eller något i den stilen. Den tjänsten blockerar alla Internetaccess utomlands samt har ett par andra egenheter vad gäller samtal till/från Sverige.

Troligen har de övriga teleoperatören liknande tjänster.

passport heter den :) har också telenor
Telenor Passport

Lovisa

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Glöm inte att stänga av röstbrevlådan om du har en sådan. Det kan bli dyrt om någon snacksalig ringer upp den.
//W

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag uttryckte mig otydligt i morse när jag startade den här tråden. Utomlands köper jag alltid lokala kontantkort och stoppar in i luren, plattan eller dongen. Jag var bara lite nyfiken på vad de olika beteckningarna betyder.

Jag har upptäckt att om jag stänger av en massa "bråte" så slipper jag ladda batteriet så ofta (stor skillnad). GPS-funktionen tar tydligen hårt på batteriet också. Vill jag bara ha telefonen att ringa med så stänger jag av allt jag hittar men vill jag surfa så måste man tydligen ha paketdata och eventuellt "mobil åtkomstpunkt" inkopplat.

Dataroamingen har jag alltid avstängd, även i Sverige. Den behövs väl inte överhuvudtaget, antar jag, om man inte vill göda telefonbolaget i onödan.

Det känns alltid lite osäkert om man inte riktigt vet hur saker och ting fungerar. Knarrevik sitter väl på någon Weinstube i Sydtyskland nu så han är väl inte "nåbar"!

Kan någon här reda ut begreppen?

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skal prøve selv om noen sikkert vil si at det er helt fel :wink::

paketdata tipper dette er svensk for data-trafikk

roaming bruk av nett som tilhører andre operatører enn det en har avtale med - faktureres fra den fremmede operatør til din med høy pris pluss påslag fra din egen operatør.

VPN Virtuellt privat netverk - lite aktuellt for normale privatpersoner. Kan være nyttig om en har et eget netverk hjemme (eller på jobben) som en da kan være på innsiden hos. Kan og utnyttes for å få tilgang til tjenester som ikke er åpne utenfor Sverige - eksempelvis endel webTV sendinger.

APN Access Point Name - beskriver hvilken inngangstjeneste hos operatøren en benytter. Enkelte mobile bredbansoperatører har en hel rekke slike noen med sperringer mot VOIP andre med lav båndbredde - i det hele hvilke filterpakker operatøren påtvinger deg.

hotspot - her kommer noe spennende og for deg muligens praktisk, er det en telefon som deler ut sin internetforbindelse til paddor og pcer så skal denen være på. Er det en padde med innebygget 3G og du ikke skal dele forbindelsen med noe annet så sparer du mye strøm på å slå av dette.

Men hotspot er generelt noe som deler ut internetforbindelse trådløst, så eksempelvis MC Donald har hotspot på alle sine spisesteder - noe ubeskyttet andre må du ha en pålogging til.

WLAN og WiFi er to namn på det samme.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, jag sitter inte på nån Weinstube i Tyskland. Jag sitter i husbilen på Fehmarn och dricker Jeltsin Power Gold. Rena rama rävgiftet, köpt med rabatt på färjan. Det var väl sånt som till slut tog kål på Boris?

Beträffande den smarta telefonen är bara roamingen avstängd på min iPhone och den drar inte mer ström för att GPS, Blåtand m.m är på. Men det är väl skillnad på Android och iPhone.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jeltsin Power Gold kräver viss utspädning för att komma till sin rätt! Klart att det är skillnad på iPhone och Android men GPS, WiFi och annat drar väl rätt mycket ström på en iPhone också!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Lese på et Apple forum at GPS og WiFi reduserte batteritiden med over 30% om de var aktive. Men om det fortsatt er slik at programmer ikke kjører i bakgrunnen og at OSet dermed kan stenge ned midlertidig disse tjenestene så kan det hjelpe på batteritiden. Vet av erfaring at android lar programmene være aktive i bakgrunnen - fint for GPS tracking, ikke like bra for batteritiden.

OK apper har i begge systemer mulighet til å si at de skal fortsette å kjøre i bakgrunnen og at de kan hindre phonen i å gå i dvale.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jeltsin Power Gold kräver viss utspädning för att komma till sin rätt! Klart att det är skillnad på iPhone och Android men GPS, WiFi och annat drar väl rätt mycket ström på en iPhone också!
Jappe

Utspädning, vad är det?

Jag tycker mig märka att min iPhone hushåller med batteriresurserna bättre än mina Androids. Jag stänger aldrig av några funktioner mer än roaming som är avbockat från början.

Toppen