• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur slitna vinterdäck kör ni på?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tack för era svar.
Jag försöker dra slutsatser av detta, och tror att det blir att kör och se om det fungerar bra. Kommer att vara uppmärksam på grepp och om jag kan se förändringar ytligt, dessutom om det uppstår vibrationer i däcken. Tänker att det är fler som åker på vinterväglag och har mer erfarenhet än mig av att köra husbil på vintern. Kört bil i över 40 år, och i tjänsten minibussar både med dubbdäck och dubbfritt. Valet blev dubbfritt till bussen, då det fungerat bra på de bilar jag tidigare kört. Blir fjärde vintern med husbil, så lite ny på detta men lyckats få ihop ca 4500 mil på dessa år både sommar och vinter körning. Ska försöka hitta de däck som skall ersätta de jag har, man vill ju gärna ha bättre däck. Kanske är det så att jag redan har de däck som fungerar bäst på vintern? Men som med andra saker utvecklingen går framåt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för era svar.
Jag försöker dra slutsatser av detta, och tror att det blir att kör och se om det fungerar bra. Kommer att vara uppmärksam på grepp och om jag kan se förändringar ytligt, dessutom om det uppstår vibrationer i däcken. Tänker att det är fler som åker på vinterväglag och har mer erfarenhet än mig av att köra husbil på vintern. Kört bil i över 40 år, och i tjänsten minibussar både med dubbdäck och dubbfritt. Valet blev dubbfritt till bussen, då det fungerat bra på de bilar jag tidigare kört. Blir fjärde vintern med husbil, så lite ny på detta men lyckats få ihop ca 4500 mil på dessa år både sommar och vinter körning. Ska försöka hitta de däck som skall ersätta de jag har, man vill ju gärna ha bättre däck. Kanske är det så att jag redan har de däck som fungerar bäst på vintern? Men som med andra saker utvecklingen går framåt.

Jag bytte till Michelin Agilis Alpin från Hakkapelitta, och jag tyckte att det var en klar förbättring, Tystare, bättre grepp även på snö och is, spårar inte som Hakkapelitta och mera lättrullat vad jag har sett. :)
 
Toppen