• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur skyddar man sig mot inbrott?

S

Sören-6830

Guest
Sv: Bestulna

Det verkar som de flesta inbrott sker genom någon av dörrarna i bildelen.
I vår helintegrerade har vi endast en bodelsdörr (kan ju vid speciella tillfällen också vara en nackdel) med elektrisk låsning.
Har någon råkat ut för inbrott genom en sådan dörr?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bestulna

Lösningen kanske är ett lockbete?
En uttjänt laptop väl synlig och plattor och mobiler finurligt gömda eller medtagna så snart man lämnar bilen?

Tyvärr är det ju inte tillåtet med brottsprovokation men om polisen hade resurser och tillåtelse så skulle dom säkert kunna rensa bort väldigt många.
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Sv: Bestulna

Man blir förbannad när man bli bestulen. Då jag även använder vår husbil i mitt jobb ibland har jag skaffat ett säkerhetsskåp från Jula. Hade en otrolig tur att det passade perfekt där vi hade TVn förut. Rejält ditskruvad bör den nog göra eventuella tillgrepp betydligt svårare. Har även ett minilarm från ClasO på bodelsdörren.
Anders

20160604_141335.jpg
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bestulna

Tyvärr är det ju inte tillåtet med brottsprovokation men om polisen hade resurser och tillåtelse så skulle dom säkert kunna rensa bort väldigt många.

Men när vår idioti till dömande makt säger att den yrkeskriminella från annat land inte förekommer i vårt register är det ett förstagångs brott och villkorlig dom. Istället för fängelse och utvisning från landet i minst 10 år.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bestulna

Jag är glad för mitt kassaskåp som jag bultat fast och mina HEOSAFE lås på framdörrarna. Varför har inte fler dessa lås som jag bara kan rekommendera , de är även mycket lätta att montera.

Sedan är det disciplinen att stoppa in sakerna i kassaskåpet men denna tråkiga händelse blir till en tankeställare för alla.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bestulna

Skulle aldrig sätta ett säkerhetsskåp i min bil. Är som gjort att få bilen sönderslagen när dom inte kommer in o skåpet. Gömmer hellre värdesaker på luriga ställen. Finns hur många ställen spm helst i en husbil att gömma värdesaker. Hittar dom ingenting så har dom iallafall inte brutit sönder bilen för ett säkerhetsskåps skull.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bestulna

I vår förra bil, Hymer B654 SL, var kassaskåpet fabriksmonterat i garaget, antagligen mindre risk för inbrott där?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bestulna

Den tid det tar för att bryta loss ett säkerhetsskåp är nog tillräckligt för att påkalla uppmärksamhet, speciellt som det måste väsnas ordentligt.
Nån som har erfarenhet av uppbrutna säkerhetsskåp?
(egentligen borde hela garaget vara ett enda säkerhetsskåp)::D
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Bestulna

Uppbrutna säkerhetsskåp vet jag inget om.Men vår bil såg för jävlig ut när dom hade försökt få loss den.Var bultat i garderoben genom golvet .Hela garderoben inklusive väggen förstörd, men skåpet var kvar.Detta hände i Torrevieja 2009 på Carrefour stormarknad parkeringen kl.14.00 på dagen.Bilen var larmad och dörrarna låsta med säkerhetslås.Enligt polisen på plats hade vi gjort största felet som man kan göra.Dragit igen gardinerna,det tydligen väcker skumfolkets intresse att här finns något intressant som man vill dölja.Andra bilar med öppna gardiner fick vara i fred.Lyckligtvis inget stulet men mycket förstörd.
Mvh.S670Sl och fin husbilssommar
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur skyddar man sig mot inbrott?

Som jag har förstått det så struntar tjuvarna i att det larmar. Ingen i omgivningen på en parkering bryr sig heller om larmet. Att de lyckades bryta upp ditt säkerhetslås är en tankeställare. De kanske inte så säkra som man skulle tro!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur skyddar man sig mot inbrott?

Vi har haft inbrott en gång, i Bilbao, en söndag mitt på dagen på gatuparkering utanför museet.

Tjuven tog sig in genom ett av fönstren på trottoarsidan. Lätt att bryta upp, endast en plasthake trasig.(efter detta satte jag upp en stång över fönstret)

Tjuven fanns kvar i husbilen, med tjutande larm, då vi kom åter. På samma gång passerade en polisbil utan att reagera.

Försökte hålla kvar honom i bilen medan frun ringde polis. Vi ordet polis kastade sig tjuven ut, men ett "fälleben" av frun så hamnade han på gatan med mig över sig. Sista gången jag låg och slogs på gatan vid drygt 65-års ålder. Oklokt, men man blir så.........

Polisen kom, var inte helt ödmjuki sin behandling. 13 år i häkte, sedan dom på 13 månader i fängelse (kunde ju inte bli kortare) samt utvisning (nordafrikan). Jag vittne över TV-länk från tingsrätten i Helsingborg. Den spanksa polisen tog detta på allvar.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Hur skyddar man sig mot inbrott?

Hej..
Vi hade inbrott i husbilen 2009, Med Heosafe dörrlås kom de inte in genom dörren, bröt därför lätt upp plastfönstret sidan om, Kröp därefter ut genom toafönster med bäddmadrass täcke och TV.. Jag tror synliga lås avskräcker, de ser att det kan ta tid..vilket de inte har utanför bilen, men kanske väl inne..
Högljutt larm har jag erfarenhet som fungerande.. Fyra ynglingar i Denia fick brått iväg.. Det borde finnas bättre lås till sidofönsterna som nu bara låses med plast hakar. Någon förstärkning som utvändigt visar buset att det här kan ta tid, ev. misslyckas.. Finns kanske redan tips här på forumet.. Det utvändiga larmet typ backsensorer tror jag också är bra.
Hälsningar
Bo Mårtensson
Libom
 
Senast ändrad:

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Hur skyddar man sig mot inbrott?

Jag tror att om alla hade larm på sina bilar så skulle inbrotten/inbrottsförsöken minska, oavsett om andra gör något eller inte, man jobbar nog inte lika harmoniskt om husbilen står och skriker som man gör utan. Sen är ju inte larmet enbart för att avskräcka tjuvarna utan jag har det för att vakna om någon är på min bil, dvs känner mig tryggare när jag gått till sängs och aktiverat skallarmet, för som ni kanske läst vaknar man inte så lätt som man kanske tror, till och med hundar som sovit under inbrott... Sen kan jag väl poängtera att den gången jag fick åverkan på min förra h-bil nere i södra Frankrike så skrämde hjälpsamma grannar på parkeringen iväg inbrottstjuven lagom när han fått ur låskolven i förardörren, hade larm men han hann som sagt inte få upp dörren innan han var iväg jagad. Så visst finns hjälpsamma människor som reagerar.
 
Toppen