• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur sitter röret till oljesticka fast i motorn?

F

F.d. 19529

Guest
Jag har fått oljeläckage längst ner vid röret som oljestickan sitter i och jag satsar mina pengar att det är oringen som sitter mellan röret och motorn som måste bytas.

Hur sitter röret fast? Det sitter två bultar i en plåt högt upp i motorn som stabiliserar röret men röret sitter fast med något mer längre ner som jag inte kan se.
Röret är böjt och får inte plats att gängas ur utan att ta bort fläkten och annat, så jag hoppas det ungefär gängat?
Är det någon som behövt göra samma sak på en mercedes 308d (97a) och vet var röret sitter fast?
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Hur sitter röret till oljesticka fast i motorn?

Det vanligaste brukar vara att det bara är istucket, kommer ju ingen vart då det är skruvat högre upp.

Argos 747
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Hur sitter röret till oljesticka fast i motorn?

Det vanligaste brukar vara att det bara är istucket, kommer ju ingen vart då det är skruvat högre upp.

Argos 747

Precis, det verkar ju högst rimligt men någonstans sitter det fast med något mer.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Hur sitter röret till oljesticka fast i motorn?

Det visade sig att röret sitter fastklämt i motorn och för att ta bort det så måste man ner med oljetråget.
Det sitter ingen o-ring där heller.

Pedantisk tvätt med bensin och sen flytande packning fixade biffen!
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Hur sitter röret till oljesticka fast i motorn?

Hålet till röret i motorn sitter väl över olje nivån och då borde det borde inte kunna tränga ut olja där!?
Kolla så att du inte har problem med vevhusventilationen och att det är övertrycket från cylindrarna som tränger förbi kolvringarna och orsakar att det kommer ut olja där.
Kommer det olja ur röret när du har motorn igång och drar ur stickan så är det troligtvis dålig vevhusventilation.

// Ted
 
Toppen