• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt Dometic kylskåp fungerar felfritt på 220 volt och 12 volt.
Valet av driftkälla sker manuellt med ett vred på kylen.
Vid gasol drift förmår inte aggregatet leverera erforderlig kyla, kylan den producerar verkar vara på ett super-minimum, om den överhuvudtaget kyler alls.
Gasolen brinner, men då jag tittar på gasollågan så är den liksom vajjande fram och tillbaka likt ett stearinljuslåga som vajar lite fram och tillbaka då det kommer en liten vindpust.
Det är alltså ingen distinkt låga, - den en liksom ja, slapp (?).
För övrigt så är lågan blå med ytterst kort små gula slöjor som blixtsnabbt dör ut.
Jag föreställer mig att skorstenen behöver sotas dvs. rensas.
Min tanke är att ”draget” i skorstenen är för dåligt.
Men hur gör jag för att rensa röret?
Det sitter en liten ”kedja” högst upp som går in i skorstensröret (under t-röret). Vad är det för någonting?
Vad sitter i andra änden på den kedjan?
Jag vill ju inte köra en sotborste in i röret som riskerar fastna i den grejen som kedjan sitter fast i.
Någon som vet något om det här?
/Thomas
 
D

duuje

Guest
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Mitt skåp la av för några år sedan i Frankrike. De jag pratade med hävdade att skorstenen inte kunda sota igen men efter mycket pill så fick jag ut mycket (handflata) sot.

Om ditt skåp är som mitt så funkar följande:

Ta bort t-röret.
Dra upp "kedjan" med tillhörande plåt som är skruvad.
Tillverka någon form av läskstång för att dra rent röret. Tex stålstråd med en bit tyg.
Se till att ha en uppsamlare för ev sot.
Sätt tillbaka delarna och njut av förhoppningsvis kall dryck.

Mats
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Tack Mats för svaret ditt.
Jag är övertgad om att jag har samma orsaksproblem som du tidigare haft.
Du skriver:
"Ta bort t-röret.
Dra upp "kedjan" med tillhörande plåt som är skruvad."
Då jag drar "upp kedjan med tillhörande plåt som är skruvad",
Finns det risk för att något kan gå snett när jag utför den manövern?
Kedjan är ju fastskruvad i ena änden av vad jag kan förstå (man ser ju inget där , utan jag känner endast med handen), men vad sitter i andra änden av kedjan som går i i röret?
Vad har kedjan för funktion?
Det måste rimligen sitta något i den andra änden av kedjan som sitter inne i skorstensröret!?
Jag vill helst veta vad jag gör när jag börjar dra i den där kedjan eftersom om något går snett där får man ju riva hela väggen om man tvingas laga det då uppkomna felet.
 
D

duuje

Guest
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Det jag kommer ihåg, det var trots allt några år sedan, var inte kedjan fastskruvad i någonting. Jag drog den bara rakt upp och i andra änden satt vad jag kallar en bit "skruvad plåt". Jag vet inte i vilket syfte den finns där eller vad den egentligen kallas.

Mats
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Ok, bra, då vet jag.
Plåten kanske gör så att draget i skorstenen skall underlättas.
-Satte du tillbaka plåtbit i din skorsten?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Tack Sacce, den filmen är informativ och bra.
Jag har sett den tidigare.
 
D

duuje

Guest
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Plåtbiten åkte tillbaka på samma plats som jag fann den... Det låter säkert som en väldigt byfånig intruktion, men för mig funkade det.

Lycka till och hoppas det blir bättre drag i skåpet.

Mats
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Hej!
Problemet kylet finns troligen i munstycket, det har blivit en liten förstrypning. Munstycket är mycket känsligt, det är bäst att byta det till ett nytt. Även brännaren kan behöva rensas.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Ok, jag tar då och rensar både munstycke och brännare när jag samtidigt sotar skorstenen.
Tack
/Thomas
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Var försiktig när du rensar munstycket och brännaren så inte hålen i själva metallen blir större. Troligen har munstycket med tiden blivit lite igensatt av föroreningar i gasolen. Det är inte ovanligt. Jag förslår att du köper ett nytt munstycke eftersom det är billigt.

När du sätter tillbaka munstycket ska du var mycket försiktig så det inte kläms fast snett när du skruvar fast det.

Den skruvade plåten, som hänger i skorstenen, är till för att rökgaserna ska fås att cirkulera för att få ett bra utnyttjande av värmen.
 
Senast ändrad:

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Låter helt klart som att det är munstycket som är problemet. Gör försiktigt rent hålet med något tunt mjukt föremål. Jag brukar ta ett grässtrå eller ett grovt hårstrå (hundhår):). Munstycket brukar sitta som en bricka/tätning i röranslutningen till brännaren.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Som du beskriver ditt problem så stämmer det in på ett problem som jag hadde.Men i mitt fall så var det tryckregulatorn som spökade,det är tyvärr så att man kan få förorenad gasol mer eller mindre! efter ett mycke mekande så var den felande källan regulatorn då de andra sakerna var kollade,munnstycke,rör men har man tur så kan det vara de sakerna också.Den nyköpta gasol tuben brukte jag till värmekanon som spottade och fräste som en katt,så den gasolen var inte frisk.Skall försöka få tag på ett filter att sätta direkt efter tuben så att man kan fånga upp ev tuella föroreningar.Har någon ett bra tips? tala gärna om.Ett tipps som kanske hjälper? Valle
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Byt munstycket till brännaren! Var ute för detta i Tyskland och fick akut tag i kylskåpsservice som fixade detta. Montören informerade mig då om att munstycket går ej att rensa utan att skada det. Det är otroligt känsligt att gasen kommer ut rätt så att lågan riktas.
Bengt
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Ok, bra, då vet jag.
Plåten kanske gör så att draget i skorstenen skall underlättas.
-Satte du tillbaka plåtbit i din skorsten?

Plåten som nämns här, är av koppar ch absorberar värme. I ett gamalt kylskåp som jag hade i en 79 års husvagn så hängde jag på en bit 10 mm kopparrör, då blev skåpet mer effektfullt på gas. Tipsen fick jag av en kompis så var lärare på yrkesutbildning för kylmontörer.
Bengt
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Hur rensas skorstenen till kylskåpet?

Hej!

Plåten som hänger ner apsoberar ingen värme och brukar inte vara av koppar. Den här plåten är en lågspridare och har till uppgift att sprida gasollågans värme i kokarröret. Utan lågspridare fugerar skåpet dåligt. Det är riktigt att munstycket skall bytas, och vid detta byte skall man inte ta på hålet till munstycket. Fettet man har på fingrarna gör att det munstycket lättare sätts igen. Man behöver använda en lupp med minst 8 ggr förstorning om man skall kunna se om munstycket är okej.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Den här vridna pålåtbiten ”lågspridare”
Hur långt ner skall den hänga ungefär?
Om någon vet, så stort tack.
 
Toppen