Hur passera Barcelona?

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6,337
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Ta C25 uppe på berget gratis motorväg ...den börjar från Girona den är ca 5mil längre än genom Barcelona men tidsmässigt samma

Problemet är att separatisterna finns just nu redan uppe vid franska gränsen. Separatister har blockerat motorvägar som AP-7 i La Jonquera och Sant Julià de Ramis (Girona) samt AP-2 i Tarrés (Lérida).

Just nu bör man nog helt undvika Katalonien.

Atina1, vart är er mål för resan? Skall ni mer västerut än t.ex. Valencia finns det alternativ som inte blir så mycket längre.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2,101
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Problemet är att separatisterna finns just nu redan uppe vid franska gränsen. Separatister har blockerat motorvägar som AP-7 i La Jonquera och Sant Julià de Ramis (Girona) samt AP-2 i Tarrés (Lérida).

Just nu bör man nog helt undvika Katalonien.

Atina1, vart är er mål för resan? Skall ni mer västerut än t.ex. Valencia finns det alternativ som inte blir så mycket längre.
Då hade vi tur vi åkte La Jonquera ej betalväg till Frankrike tisdags och såg inga separatister!
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6,337
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Tack Los Suecos,
Jag tror många m. mej har fått lite kalla fötter, fråga dom som stått i kö!
Närmare bestämt vad är alternativ väg?
Till Santa Pola.
Mvh.
Själva befinner vi oss just nu i Moissac i södra Frankrike och skall idag träffa en god vän i staden Condom, lite längre söderut.

Imorgon reser vi vidare mot Spanien. Vi tar vägen över Pyrenéerna via Pau på den franska sidan, sedan N134 på den franska sidan, som sedan byter namn vid spanska gränsen och heter då E7, som vi följer ner till Zaragoza, Valencia och vidare till Altea som är vårt mål, i ert fall 7 - 8 mil till för att komma till Santa Pola..

Mycket vacker väg, inte mycket trafik.

Intressant stopp på vägen är den fantastiska järnvägsstationen Canfranc, med en helt otrolig historia. Googla ”Canfranc”.

BCFE2A0C-A548-4A2F-AC58-2E1318C54FB1.jpeg

Den vägen blir cirka 10 mil längre än den snabbaste vägen via Katalonien och Barcelona för er som skall till Santa Pola.

Trevlig resa.

TommyD
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Själva befinner vi oss just nu i Moissac i södra Frankrike och skall idag träffa en god vän i staden Condom, lite längre söderut.

Imorgon reser vi vidare mot Spanien. Vi tar vägen över Pyrenéerna via Pau på den franska sidan, sedan N134 på den franska sidan, som sedan byter namn vid spanska gränsen och heter då E7, som vi följer ner till Zaragoza, Valencia och vidare till Altea som är vårt mål, i ert fall 7 - 8 mil till för att komma till Santa Pola..

Mycket vacker väg, inte mycket trafik.

Intressant stopp på vägen är den fantastiska järnvägsstationen Canfranc, med en helt otrolig historia. Googla ”Canfranc”.

Visa bilaga 181483

Den vägen blir cirka 10 mil längre än den snabbaste vägen via Katalonien och Barcelona för er som skall till Santa Pola.

Trevlig resa.

TommyD
Den vägen du beskriver via Condom och Pau är mycket trevlig, ringa trafik, och underbar natur. Överfarten över pyreneerna lite längre västerut via St Jean pied de port är väldigt vacker, förbi denna pilgrimsby med enkel camping, men väldigt kurvig. Båda vägarna fina övergångar till Spanien.
mvh
Fincan
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
2,899
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Kan väl vara halt och snö uppe i bergen när det går mot vintern?
Finns ju tunneln annars men jag vet inte mycket om den är ju tänkt att åka söderut men vet inte bästa vägen, men det lugnar väl ned sej, när nätterna börjar bli kalla blir dom kanske avkylda. Väldigt ologiskt beteende det enda de vinner är att bli idiotförklarade, överallt i världen när folk protesterar handlar det nästan alltid om unga män som vill ha en orsak att elda och slå sönder för andra normala innevånare sällan att vanliga normala människor oavsett hudfärg ställer till med något. Jag tror att det ofta beror på uppfostran i hemmet som brister och brist på respekt för myndigheter.
 

Harryk

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Vi skall åka till Malaga till jul!
Förmodligen har de lugnat sig till dess med demonstrationerna..
Men, vilken/vilka alternativa vägar rekommenderas med tanke på att slippa allt för mycket snö?

Tacksam för svar från er som kört dessa sträckor!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1,574
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Ja hur göra, Såg att Norges Oljefond hade passerat ÖVER "10.000" Miljarder N. kronor, är det "förutom", " 2 gator i London, + en gata i Paris" ?? , kan vi be dom borra en tunnel förbi Barselona, vilken grej!
Jo vi får ta "Smällen" med en regäl "Bompeng"!!!
Hur skall det sluta?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
15,663
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Vi skall åka till Malaga till jul!.......
En av våra favoritsträckor var: Över Öresundsbron - Rödby/Puttgarden - Köln - Luxenburg - Metz - Nancy - Troyes - Montargis - Vierzon - Limoges - Bordeaux - San Sebastian. Här tog vi betalvägen den korta sträckan över gränsen, den är smidigast. Sedan vidare via Vitoria - Burgos - Salamanca - Cáceres - Zafra - Cordoba och vidare mot Malaga.

Efter Rödby/Puttgarden körde vi enbart gratisvägar, de flesta med motorvägsstandard.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
2,899
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Gunnar ditt förslag verkar intressant men är det inte risk för dåligt väder där i december och kallt på natten och dåligt med öppna platser att stanna på speciellt med el, blir det inte korta lite jobbiga dagsetapper med tanke på vägstandard och för mej en gammal klen bil?
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6,337
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Tommy du som åker ner ofta hur är det med att göra ap7 gratis som det talades om i vintras?
Fortsatt gäller att när gällande koncession går ut den 31 december 2019, så blir AP7 sträckan Tarragona - Alicante 373 km gratis dagen efter, dvs. den 1:a januari 2020.
Fomento confirma que la AP-7 será gratis y de gestión pública al finalizar la concesión, en diciembre de 2019

Men debatten är redan igång om vem som skall betala framtida underhåll och det är nog inte en djärv gissning att det i framtiden kan kosta pengar igen.

Nu är det så att betalvägarna i Spanien har till del varit en usel affär, när den ekonomiska krisen drabbade Spanien 2007 - 2010, gick staten in för att rädda flera av de inblandade företagen.

TommyD
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Ja hur göra, Såg att Norges Oljefond hade passerat ÖVER "10.000" Miljarder N. kronor, är det "förutom", " 2 gator i London, + en gata i Paris" ?? , kan vi be dom borra en tunnel förbi Barselona, vilken grej!
Jo vi får ta "Smällen" med en regäl "Bompeng"!!!
Hur skall det sluta?
Det er ikke at fondet har økt så mye, men heller at N.kr. er svekket i forhold til USD og EUR. Dersom f.eks. USD faller til 7,5 N.kr. så vil verdien av fondet være 7.500 milliarder, dersom alt annet er likt.... Å i tillegg får vel ikke det norske folk se noe til de pengene.. Norges statsminister er flink til å dele ut rundt omkring i verden..
 

Harryk

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Tack Gunnar & Bengtic!
Förstod jag rätt att den är enklast med tanke på att slippa så mycket "snövägar"?
Kommer det snö så gör det men vi tänker att få så lite mil som möjligt med snö :)
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
2,899
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
snabbaste vägen enligt mej malmö travemunde färja finnlines sparar minst 20mil sen ner till greven i närheten av munster för övernattning sen stanna strax innan luxemburg i moseldalen sen ner via metz nanzy till beaune stanna gratis inne i stan sen avignon camping på en ö floden. sen köra in i spanien och där finns det ju även på vintern mycket ställen som är öppet på vinterhalvåret. kör man inlandet är det mycket som är stängt när jag var i fuengriola för 10 år sen i november såg man hur dåligt väder med snö svepte in över nordvästra spanien högplatån som är många mil stor och drygt 1000m är ganska kal och ogästvänlig men lite trafik och bra väg, det var många mil i dimma följde en gammal lastbil i många mil såg ju bakljuset men det gick inte fort allt var fruset alla växter var precis vita av ett tjockt lager frost de hade lagt grov asfalt där för halkan otäckt när man inte kör dubbat.
 
Toppen