• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket ström drar en TV

F

F.d. 5106

Guest
Tänkte köpa en sådan där manick som omvandlar 12v till 220v ? räcker det med en 300w
till att driva en LCD tv + digitalbox ? Hur många watt kan en 20" tv ligga på tro ?
Och så det där med ampere ? räcket två 75 A batterier någonstans om man tittar lite på kvällarna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur mycket ström drar en TV

LED-TV är den mest energisnåla varianten. Försök även att få tag i en TV som går på 12V då slipper du invertern.:)
 
F

F.d. 51491

Guest
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Drar tv:n 40 watt så delar du 40 med 12 ( vilket är ditt 12 volts system ) då får du svaret 3,33 detta är hur många ampere din tv tar ur batteriet på en timma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket ström drar en TV

En god løsning kan være den nye 19" TVen fra Grundig med innebygget DVB-T/MPEG4 og DVD spiller, hele saken direkte fra 12V og bare 35W i forbruk.
For bruk i bil bør en bruke Grundig sin egen kabel med spenningsvakt.

Regner en litt enkelt og sier at den trekker 3 A under bruk så holder 60Ah i 20 timer for den TVen.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Tack för svaren, vi har igentligen redan tv apparater, provade 32" i går, men den vart väldigt STOR i sovrummet :D .
Bilradio-DVD jag monterade där blev jag väldigt nöjd med, så nån med DVD behövs ej,
när jag handlade video & audiokabel så var det slut på 3 och 5meter, så det fick bli 10 meter :eek: men bilden är jättebra och kabel har vi så tv`n kan tom. stå utanför bussen i förtält/makis (7 meter kabel tillgodo :cool:)

Men en omvandlare ska jag ha i allafall, (bra att ha "utifall att" grej) Jag förstår då att 300w räcker till en tv och digibox ! Man monterar dom så nära batteribanken som möjligt va ?

EDIT: Hittade denna, verkar ju fin fint ?
19" led tv 12v/220v inbyggt digibox | Norrbotten | Blocket
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Räkna med att en TV i startögonblicket kan dra betydligt mer ström än under drift.
En del upp till 10 gånger.
Hade själv en inverter på 1000 watt men fick byta till 1500 watt på grund av detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Kortest mulig kabel mellom batteri og vekselriktare er viktig.
Jeg går ut i fra at den Dmtech tven også har VESA feste slik at du kan henge den på veggen. Et lite minus er at den bare har MPEG-2 ikke MPEG-4 i digibox (DVB-T) delen, dette gjør at den ikke fungerer i Norge og for HD sendinger i de områder dette er bygget ut i resten av Europa. 2x4W lyd burde holde i en husbil, Grundig sin har 2X6W på sine 12V modeller 16", 19" eller 22" med eller uten DVD. 16" uten DVD 2,3 kg og 18W Grundig Norway - Vision 2 - Vision 2 16-2941 T/C MPEG4
feilen med Grundig sine er muligens litt høy pris - nesten på nivå med Lava.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Räkna med att en TV i startögonblicket kan dra betydligt mer ström än under drift.
En del upp till 10 gånger.
Hade själv en inverter på 1000 watt men fick byta till 1500 watt på grund av detta.

Hmm.......... där ser man ? Nja då är det ingen idè att snåla då :eek: Fy, pengarna bara svävar ut i rymden som ett gäng canadagäss
typotux_102.gif
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Räkna med att en TV i startögonblicket kan dra betydligt mer ström än under drift.
En del upp till 10 gånger.
Hade själv en inverter på 1000 watt men fick byta till 1500 watt på grund av detta.

Vi driver vår 17 tums TV på en 150 W inverter, det har aldrig varit några problem. Visst drar en TV mer effekt i startögonblicket men en inverter kan normalt driva en större ström momentant.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hur mycket ström drar en TV

Haa....... :rolleyes: Nu blev jag att fundera igen , modifierad sinusvåg ? ren sinusvåg ?
Går det med modifierad våg till en LED eller LCD Tv :eek:
 
Toppen