• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Ducato 2,8 JTD -02 skall ha enligt instrboken en tank som rymmer 80 liter. Mätaren visar tomt när ca 65 liter är förbrukade, varningslampa för låg nivå tänds vid ca 62 liter förbrukat. Jag har inte velat köra tomt i tanken eftersom det naturligtvis inträffar på en olämplig plats.

Vid samtal i somras men en tysk i på stellplatsen i Celle tog jag upp frågan och han påstod att ingen av hans bekanta har lyckats tanka mer än 67-68 liter. I så fall skulle ju både tankmätare och varningslampa vara korrekta.

Men är det en mindre tank monterad, säg 70 liters i stället för det som står i boken.

Per-Åke
 
Senast ändrad:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Exakt samma erfarenhet har jag. Men jag har en gång, livrädd att få soppatorsk, kommit till en mack och fått i 72,3 liter.
Dukato -00
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Känner igen fenomenet. MEN, i somras så körde jag länge på "rött" och fick i 74 liter (hade 25 liter i reserv med mig så jag vågade prova).

Men tankar jag när lampan tänds får jag också i 62-65 liter.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Om man råkar köra tomt, är det bara att fylla på eller behövs det luftning av bränslesystemet? (gäller disel moter)
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Beror på vilken motor du har. De nyare är "självluftande" men det blir ganska mycket gnidande på starten.

Det brukar finnas information om detta i instruktionsboken vad som gäller just din motor.
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Jag har fått rådet att försöka välja en pump på macken som medför att husbilen lutar åt höger i förhållande till påfyllnadsröret på vänster sida.
Orsaken är att tanken är platt och då är det svårt att fylla tanken full på plan mark eller vänsterlutande underlag eftersom luften i tanken då har svårigheter att komma ut.
Detta tänker jag alltid på när jag tankar.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Kreos

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
530
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Jag har också märkt att om bilen står högt med vänster framhjul går det i mer bränsle
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Det bästa för att få ut luften ur tanken borde vara att tanka i uppförsbacke, iaf på min bil, Fiat 2002, då tankröret + avluftningen går in i tankens övre främre kant på mitten.

Var där under å krälade när dieselvärmaren skulle kopplas in =)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Jag trodde också att det gick mer i tanken. Körde torsk på olämpligt ställe och fick i 71.4 liter, så det är nog en 70-liters tank. Passerade också Kopparberg i somras och där var mackarna nedlagda så det blev 4 mil på till Grythyttan. Då gick det i 70,6 liter. Så jag trodde att det var en 80-liters tank.
Det är skillnad på att tro och veta:mad::twitcy:
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Tror starkt på idén att luta lätt bakåt efter att ha fyllt i Danmark och sen kört ca 70 mil innan lampan tändes vilket indikerar att tanken faktiskt rymmer 80L
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Passerade också Kopparberg i somras och där var mackarna nedlagda så det blev 4 mil på till Grythyttan.

Lite orättvist mot Kopparberg, finns faktiskt en OKQ8 automatstation vid södra infarten.....
:)/Lasse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Tack, det var bra att veta till nästa gång. Jag hittade 2 st - nedlagda:mad:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Jag vet inte hur tanken ser ut på Fiat men jag kan ju berätta vad som hände för länge sedan när jag hade en Saab 96:a. Vid en långkörning upp till Umeå fick jag plötsligt soppatorsk fast tankmätaren visade på kvarts tank. När jag öppnade tanklocket hördes ett "Fuuhhh" som jag inte tänkte så mycket på just då, utan fyllde på från reservdunken och Det visade sig senare att både botten och ovansidan av tanken hade sugits in. Det buktade in så mycket att givaren till tankmätaren blev stående på den buktade botten och inte kunde visa mindre än kvarts tank. Luftningshålet i tanklocket var igensatt !
Den tanken rymde åtskilligt mindre än vad som stod i intruktionsboken!
Kan detta hända på Fiats tankar ?
// Göte J
 
Senast ändrad:

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

För två veckor sedan körde jag E4:an norrut från Stockholm, i höjd med Tierp när tankmätaren visade nästan kvarts tank tändes varningslampan för låg bränslenivå så jag tänkte tanka på Preem vid "Kinesiska Muren" ca. två mil längre fram. När jag svänger av E4:an och in på macken dör motorn och bilen stannar ca:100 m från pumparna. Försöker starta flera gånger men det går bara inte, soppatorsk bara två mil efter det att lampan tänts?
Tyvärr hade jag ingen reservdunk med mig och att försöka knuffa husbilen till pumparna var inte att tänka på och då macken är obemannad kunde jag ju inte köpa någon reservdunk heller. Så vad gör man? Jo, ringer M:s väghjälp förståss och kokar lite kaffe i väntan på att bärgaren ska komma. Efter ca 40 minuter kommer bärgaren och säger att dom där tankmätarna kan man inte lita på, han tar fram en 10 liters dunk och häller i och efter ett par sekunders gnuggande med startmotorn hoppar motorn igång.
Där ser man, verkar som bärgarn hade rätt, vi åker fram till pumparna och fyller i 10 liter i bärgarens dunk och fortsätter med att fylla i tanken, totalt lyckades jag tanka 72 liter. Det innebär alltså att soppatorsk inträder bara ca. 2 mil efter varningslampan tänts trots att det då borde finna ca. 10 liter diesel kvar i tanken.
Om detta beror på att tanken har blivit deformerad eller bara det faktum att bränsleröret inte når ända ner i tanken vet jag inte, men i fortsättningen ska jag tanka i tid.:rolleyes::cool::p
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Jag tar för vana att alltid nolla tripmätaren vid tankning. Tankar jag efter 60 mil så har jag både "hängslen och livrem"

För att gardera mig så installerade jag en "båt-tank" till dieselvärmaren a 25 liter. Den är lätt att ta lös så då har man även en reservdunk med sig, förhoppningsvis nästan full om oturen skulle vara framme. Om man kör mycket dieselvärmare behöver man även aldrig oroa sig för att dieseln i bilens tank sinar =)
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Hur mycket rymmer tanken på en Fiat Ducato -09?
Säljaren säger 80 liter men instruktionsboken 90 liter...
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Eftersom det fanns någon som råkat ut för hopsugen tank har jag varit under och kollat, inga spår av skador. Har tvärtemot råkat ut för när det var som hetast i somras att jag skulle tillsätta lite 2-taktsolja att det pyste och blåste ut bränsle beroende på övertryck.

Men att det betyder mycket hur bilen står verkar vara rätt. Fyllde idag och macken är felkonstruerad så bilen lutade lite framåt istället, vilket gjorde att bränslenålen inte gick fullt upp. Vid lutning åt andra hållet har jag flera gånger kört ca 5 mil innan mätaren börjat röra sig.

Men fortfarande kvarstår huvudfrågan, rymmer tanken verkligen 80 liter? Ingen verkar fått i mer än lite drygt 70 liter, vilket är normalt i en tank på 70 liter för det är alltid lite spillrum.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Hur mycket rymmer tanken på en Fiat Ducato -09?
Säljaren säger 80 liter men instruktionsboken 90 liter...

Har tankat 79,4 liter när jag kört tanken ordentligt tom, men inte torsk. Har en -08 Ducato.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket rymmer tanken egentligen?

Jag får i 70 liter som max men mätaren går inte ända upp trots att det står diesel i röret.
Det är konstigt
Roffe M/Snart på väg till kroppkakeland
 
Toppen