• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket fukt skall man acceptera ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Dum fråga men...
Givetvis finns det fukt i gamla bilar har jag läst här på forumet.
Men hur mycket fukt skall man acceptera även om det inte luktar illa i bilen.
Acceptera skall man ju aldrig men
tacksam om synpunkter

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Hur mycket fukt skall man acceptera ?

Min åsikt är att ingen fukt som normalt brukar åtgärdas skall accepteras. Risken är ju ganska stor att den eskalerar & att husbilen blir hälsovådlig att vistas i. Varför inte fukttesta bilen? Då får du ett utlåtande om vad som bör åtgärdas & vad som är acceptabelt med tanke på bilens ålder.

Jag ser att du bytt avatar, stiligt.

Bennie

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hjälper det att sätta in en avfuktare i bilen samtidigt som man tätar om alla takgenomföringar och kanter runt om. Torkar det aldrig

F

F.d. 58882

Guest

Ja, det kan ju vara en första åtgärd så bra som någon. Det kostar ju inget att försöka. Om du får bort fukten & bilen tätas så bör ju detta räcka. Problemet är ju att det snart blir kallt & då fungerar inte avfuktaren såvida du inte värmer upp bilen med en byggfläkt eller liknande & helst ha bilen inomhus.

Bennie

F

F.d. 53814

Guest

Jag drabbades av inträngande fukt p g a dåligt monterad taklucka i en husvagn en gång.
Jag fixade luckan på rätt sätt och ställde in en avfuktare som fick gå rätt länge.
För att inte avfukta hela världen så satte jag för luftintagen som fanns under bänkar och säng tillfälligt.
Det blev faktiskt riktigt bra. Hur det är nu efter något år vet jag inte då jag sålde vagnen billigt, med information om händelsen.

En avfuktare generar rätt mycket värme själv så det är inga bekymmer ännu så länge.

Då vi letade sommarhus frågade jag några saneringsfirmor om råd vid eventuell fukt och enligt dessa så börjar bekymmer i material som har 15-17% fukt om man har otur. Undergolv i hus kunde ha 20% men det var gränsfall.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Har nu hyrt in bilen i ett varmgarage och kommer att ha avfuktare stående hela vintern i bilen. Tätar sedan om alla skarvar och takluckor med nåt lämpligt tätmedel till våren

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det ikke råte eller møgel så vil en tørke i noen mnd løse problemet med fukt. Det som er viktig er å tette der vatnet trenger inn så det ikke blir mer fukt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Re: Hur mycket fukt skall man acceptera ?

Har nu hyrt in bilen i ett varmgarage och kommer att ha avfuktare stående hela vintern i bilen. Tätar sedan om alla skarvar och takluckor med nåt lämpligt tätmedel till våren
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, vet inte om du menar att bättra på tätningen av takluckorna genom att enbart täta om skarvarna utvändigt eller genom att ta bort luckorna med ramar helt och hållet, och sedan börja om från början med butyl o.s.v. Kanske t.o.m. byta ut luckorna mot nya.

Om du menar att du skall ta bort luckor/ramar helt och hållet vid tätning, så kan det vara god idé att ta bort dem redan nu och tejpa igen gluggarna på utsidan med kraftig plast.
Då avfuktas lättare ev. instängd fukt mellan inner och yttertak. Särskilt om innertaket är klätt med något plastmatrial som vatten har svårt att dunsta genom.

M.v.h. JANKRO.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Re: Sv: Re: Hur mycket fukt skall man acceptera ?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, vet inte om du menar att bättra på tätningen av takluckorna genom att enbart täta om skarvarna utvändigt eller genom att ta bort luckorna med ramar helt och hållet, och sedan börja om från början med butyl o.s.v. Kanske t.o.m. byta ut luckorna mot nya.

Om du menar att du skall ta bort luckor/ramar helt och hållet vid tätning, så kan det vara god idé att ta bort dem redan nu och tejpa igen gluggarna på utsidan med kraftig plast.
Då avfuktas lättare ev. instängd fukt mellan inner och yttertak. Särskilt om innertaket är klätt med något plastmatrial som vatten har svårt att dunsta genom
M.v.h. JANKRO.

Alltid tacksam för dina goda råd Jankro, vilka jag har ett stort förtroende för. Kommer att ta bort alla takluckor direkt och till våren byta ut två av tre till nya. Skall jag täta nya luckor med butyl eller ? Tänker skära bort all tätning mellan tak o vägg. Vad skall jag använda för tätningsmedel till fönster och mellan tak i och väggar ?

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fönster og normala takluckor med butyl, Fantatic Vent og Magic Vent er de eneste som tettes med silikon! Dette grunnet den lille vibrasjonen som er i fläckten, butyl vil der masseres ut - sika er for permanent.

F

F.d. 58882

Guest

Tec7 är ett bra tätmedel som har alla de egenskaper som eftersträvas när man skall täta en taklucka. Det biter bra, är elastiskt & kryper inte ut med tiden. Säljs på patron såsom Sika, Butyl & silikon. Där jag köpte Tec7 hade dom i kulörerna beige, brun, vit, svart & grå.

Bennie

Toppen