• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket får jag lasta ??

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Jag har en Pb2 bil med totalvikt 3 850 kg. Bilen väger 3 200 kg när den är lastad och jag är ute och kör.
Jag kommer till en väg med skylten max 3,5 ton. Får jag köra på denna? Undrar Göran.

Nej du får inte köra där. Det är totalvikten på registreringsbeviset som gäller och inget annat. Tyvärr är det så.

JOE
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Se vad Matse skrev den 18/10 och googla sen på vägmärken och bruttovikt!

Saken är ju solklar!

Vägmärken från Trafikverket;
C20 [FONT=NMAHCG+HelveticaNeueLTStd-Lt,Helvetica Neue LT Std][FONT=NMAHCG+HelveticaNeueLTStd-Lt,Helvetica Neue LT Std]Begränsad bruttovikt på fordon[/FONT][/FONT]
[FONT=NMAHCG+HelveticaNeueLTStd-Lt,Helvetica Neue LT Std][/FONT]
Begreppet Bruttovikt;
Bruttovikt är den vikt ett fordon har vid ett speciellt tillfälle, den kan således variera från gång till annan beroende på hur mycket bagage, hur många och tunga passagerare och så vidare det är vid det aktuella tillfället.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Nej du får inte köra där. Det är totalvikten på registreringsbeviset som gäller och inget annat. Tyvärr är det så.

JOE
Det går vel ikke ann å gi et generelt ja eller nei svar på spørsmålet. Det fordi skiltreglene ikke er like i alle land. I noen land betyr et lastebilskilt for alle kjøretøy over 3,5t tilogmed bil og henger. I andre land gjelder lastebilskilt kun for lastebiler og andre kjøretøy kan kjøre selv om de er over 3,5t. Bobilen er jo personbil (M1) og ikke lastebil kode, uanstt vekt. Sier skilter 3,5t med tekst på underskilt spiller det ikke hvilken type kjøretøy det er da er det vekten som gjelder. Er det et forbudsskilt med vektangivelse f.eks 3,5t er det aktuell vekt som gjeder i de fleste land og ikke maksvekt. Så som det er sagt av andre i tråden her må man kjenne skiltreglene i landet for å gi et korrekt svar.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Från vägmärkesförordningen

Högsta tillåtna bruttovikt anges på märket.

Bruttovikt är den vikt ett fordon har vid ett speciellt tillfälle, den kan således variera från gång till annan beroende på hur mycket bagage, hur många och tunga passagerare och så vidare det är vid det aktuella tillfället.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.780
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Kan du precisera lite? :confused: Vilka märken t.ex.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Det här med vikter är ett onödigt klyddigt kapitel i vårt land. Det är lätt att blanda ihop.

Gäller det den runda gula skylten med röd sarg som har en siffra i mitte följt av t. Då är det en förbudsskylt, C20, som begränsar fordons bruttovikt. Precis som matse beskriver. Utan att gå närmre in på begreppet fordon så innefattas alla personbilar, lastbilar och husbilar vi kan tänka oss i den kategorien. Bruttovikt är också som matse skriver den vikt som ett fordon har vid ett specifikt tillfälle. Oavsett alla andra definitioner på vikter.
Kontentan är alltså att Gäran, sm7asl, får köra där om hans bruttovikt vid det aktuella tillfället understiger de 3,5 ton som anges på skylten. Oavsett att hans outnyttjade totalvikt är 3850 kg. Detta gäller i Sverige. Det är inte alldeles självklart i andra länder.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Om något händer; bron el dyl rasar, stoppad av polis, etc .... ?

Vem har att bevisa vikten på fordonet, polisen ex har bara fordonshandl info att gå på - nyfiken synpunkter?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Montreal
De märken som är runda med siffror i mitten är bruttovikt som avses.
Rektangulära tillägstavlor är ofta totalvikt som avses.
Finnes i vägmärkesförordningen.
Mats
 
Toppen