• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket får jag lasta ??

F

F.d. 11948

Guest
Hur mycket får vi lasta i våran bil ??
Blir inte klok på reglerna, så här står det i registreringsbeviset :

Skattevikt, kg: 4200Tjänstevikt, kg: 3200Totalvikt, kg: 4200Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1650Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 750Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5850Max lastvikt, kg: 1000

Har B körkort o bilen är personbilsregistread om det har någon betydelse.

Majsan :wub:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Ut i fra de tallene og at det ikke står noen verdi etter sänkt totalvikt så har du lov til å laste bilen opp til en totalvekt på 4200 kg. Uten E i kortet så er maks tillatt hengervekt 750 kg - allt dette ut i fra antagelsen at du har et kort fra før 1996 og har lov til å kjøre PBII.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Ni får lasta så mycket att bilen väger (verklig vikt enligt "krönt" våg) 4 200 kg. Om bilen inte är extrautrustad betyder detta 1 000 kg last (inklusive passagerare).
Om bilen är extrautrutad (markis, cykelhålare, takräcke med stege etc.) påverkar vikten på dessa tillbehör lastförmågan i negativ riktning.
Alltså: Bilen får, i "semesterlastat" skick och med alla passagerare ombord, inte väga mer än den tillåtna totalvikten - i ditt fall 4 200 kg.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Och du har förmodligen tagit körkortet före 1996 så då stämmer ovan skrivna .

Som parentes så kan jag skriva att vi har 2920kg som tjänstevikt medans i verkligheten så är den 3046kg pga. all extra utrustning .

Tjänstevikten räknar jag då är bilen fulltankad med diesel och vatten samt 1 förare på 80 kilo= jag .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Och du har förmodligen tagit körkortet före 1996 så då stämmer ovan skrivna .

Det ovan skrivna gäller oavsett när körkortet är taget. Regler om last och överlast har inget med körkortsbehörigheten att göra.

Om körkortet är utfärdat efter den 1 juli 1996, och endast omfattar behörigheten "B", får man över huvud taget inte köra den aktuella husbilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Var det inte det jag skrev ?? Att färjan fick köra den under dom förutsättningar att vederbörande hade tagit före 1996 och regler om last och överlast skrev jag inget om utan det står klart och tydligt vad som gäller högst upp max totalvikt 4200kg .
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

I tjänstevikten ingår förare, vätskor som behövs för framdrivandet, reservhjul med domkraft, allt annat är last.
Det är inte alls säkert att bilen nu håller tjänstevikten med ovan angivna saker, den kan väga mer eller mindre beroende på förarens vikt, hur kallt det är ute. Vätskor krymper vid låga tempraturer och man kan tank i något mer t.ex.

Så det säkraste är nog att lasta det man med säkerhet har använding för och åka till en krönt våg och ta reda på hur mycket det finns kvar att lasta. Glöm då inte frugan för hon räknas, bara, som last i det här läget. Är hon inte med, gör om vägning senare då hon är med och du får hennes vikt:p:
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Jag har en Pb2 bil med totalvikt 3 850 kg. Bilen väger 3 200 kg när den är lastad och jag är ute och kör.
Jag kommer till en väg med skylten max 3,5 ton. Får jag köra på denna? Undrar Göran.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Beror på skylten.
En rund gul/röd med 3,5 i mitten anger bruttovikt.
Dvs faktisk vikt när du kör förbi den.....
så väger du under 3,5 just då går det bra att köra förbi.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Jag har en Pb2 bil med totalvikt 3 850 kg. Bilen väger 3 200 kg när den är lastad och jag är ute och kör.
Jag kommer till en väg med skylten max 3,5 ton. Får jag köra på denna? Undrar Göran.

Är det en lastbil på skylten gäller den inte dig eftersom du har en Pb II.
/Jeanette
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Som sagt beror på hur skylten ser ut, iutanför sverige kan det se annorlunda ut.
Men en husbil brukar inte avses med skyltar med lastbilssymbol.
Beror nog på vad som vill uppnås med skyltningen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Om skillnaden utomlands för att få köra eller inte köra styrs av lastbil kontra personbil så borde det vara lätt att kontrollera en svensk bil om den är pb2=PKW eller lastbil=LKW.

Fast så enkelt är det väl inte......
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

I tjänstevikten ingår förare, vätskor som behövs för framdrivandet, reservhjul med domkraft, allt annat är last.
Det är inte alls säkert att bilen nu håller tjänstevikten med ovan angivna saker, den kan väga mer eller mindre beroende på förarens vikt, hur kallt det är ute. Vätskor krymper vid låga tempraturer och man kan tank i något mer t.ex.///...

Vet inte riktigt hur du menar... Men många är osäkra så jag víll tillägga detta om du inte tar illa upp...

Tjänstevikten har ingen betydelse vid en kontroll utefter vägen. Bilens totala vikt vägs och det som är över bilens totalvikt är det som kan ge böter.
Jag har aldrig full tank eller full färskvattentank när jag kör, därför kan jag lasta ca 100 kg mera än vad som står som lastvikt.
Men det är viktigt att man själv har koll på bilens totala vikt = väga ibland.

/Leif
 
Senast ändrad:

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

När det gäller bruttovikten gäller den "fordon", spelar ingen roll vilket fordon det är.
Ett fordon är: anordning med hjul, band eller medar, eller liknande, som inrättats huvudsakligen för färd på marken och ej löper på skenor. Dock ej eldriven rullstol.

Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon,

efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon


Så svaret är följdaktligen, nej, på frågan om man får åka där när vikten överstiger 3.5 tons bruttovikt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

När det gäller bruttovikten gäller den "fordon", spelar ingen roll vilket fordon det är.
Ett fordon är: anordning med hjul, band eller medar, eller liknande, som inrättats huvudsakligen för färd på marken och ej löper på skenor. Dock ej eldriven rullstol.

Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon,

efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon


Så svaret är följdaktligen, nej, på frågan om man får åka där när vikten överstiger 3.5 tons bruttovikt.

Verkar vara ett intressant ämne med många olika förklaringar av samma sak så den tråden räcker nog några år och ingen förstår något fortfarande, bra jobbat televerket.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket får jag lasta ??

Var väger man? Kostar?
Undrar Göran

Finns ett flertal trådar här på forumet om det, det är bara att söka.
Jag har vägt min på Bilprovningen vid regbesiktning, sedan vägde jag min när jag passerade
en våg vid E4´an 6 km söder Hudiksvall. Det finns ett antal vågar utefter större vägar och som är gratis att använda.
/Leif
 
Toppen