• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Alla tankmätare har sitt eget lilla liv. Vissa tänds tidigare andra lite senare. Just för din bil så är det bara en lång och gedigen erfarenhet som gäller. Att få diesel-torsk är var mans rätt, allt för att kolla hur grejorna fungerar! Min Fiat 2,3 jtd rymmer tanken 70 L, fulltankad innan chippning 54 mil landsväg, efter chippning 68 mil men då måste macken ligga där, och ingen stans framåt, där det kanske finns billigare soppa! Sens moral. Tanka, nollställ trippen, kör, håll koll, lär dig hur mycket just du och din bil förbrukar! När lampan tänds - då är det första bästa mack som gäller!! eller också har man stenkoll på förbrukning, och var nästa mack ligger. Det funkar inte med - "jag hoppas att det finns en mack runt kröken"! En extra dunk på 10-20 liter rekomenderas varmt, om man är lite glömsk.
Kör lugnt, lev väl, njut av friheten!
Fredrik
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Ett bekymer är också att Fiattankarna rymer olika mycke.Om marken lutar vid tankstället.Uppförsbacke får man i betydligt mer.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Phu, alltid samma spänning när man inte tankar som man brukar!
Tankar alltid när mätaren går under halv tank när jag kör nere i Europa, där det ibland kan vara mycket långt mellan tankställena på motorvägarna.
Slarvar i Sverige då och då när man vet att det finns en mack där och där och dit räcker dieseln, det är då man ibland kommer så långt att lampan tänds.
Bigge
 

Ragne

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
118
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Har följt diskussionen om "Hur mycket diesel som finns kvar då lampan lyser" och
konstaterat att en del av er har reservdunkar med i husbilen.
Jag har inte gett mej på detta, då det enda förvaringsutrymmet är under dubbel-
bädden bak (Lucka utifrån). och jag har varit rädd för att det ska lukta diesel
i hela husbilen.

Vad göra?

Ragne Nilsson HBK630
Bürstner Delfin
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Fyll den aldrig helt fullt! Dieseln är troligen alltid kallare än omgivande temperatur på förvaringsplatsen (i husbilen) och därmed finns risk för expansion (inte explosion) av dieseln. Spill ALDRIG på dunken (utan att rengöra förskräckligt noggrant) ety de då kommer att lukta diesel om huvudkudden. Se till att har ett kärl som är av lite högre kvalitet, ty den ska inte läcka, för då luktar det igen, men i hela bilen! Eller varför inte en fastlåst Jeep-dunk på cykelstället?
Lycka till, ha det bra
Fredrik
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

på vår förra husbil med JTD 2.8 an fick jag soppatorsk.
Ändock stod visaren inte helt på botten.
Fick ringa taxi som kom med dunk som jag köpte - plus kostnad för taxin.
Numer finns alltid två 10 liters gröna ombord.
Motorn startade dock direkt efter påfyllnad.
ds
 

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Tidigare när vi hade en Fiat/Dethleffs - 01, gick det att köra ca 5 mil på "lampa". Tog kontakt med Fiat Sverige ang HUR mycket bränsle som går att "använda" = körbart bränsle ur tanken? Fick något svävande förklaringar om att rörets längd kunde variera på olika modeller.........
Vi tankade som mest 72 liter i vår 80-literstank - första långresan fick vi soppatorsk p g a att vi litade/trodde på trippmätaren.

Numera har vi en Ford/Hobby = samma fenomen, färddatorn indikerar 8 liter kvar till tom, 6 liter kvar och bilen börjar hoppa och tappa kraft, skitkul i Norge innan några småtunnlar + 1 mil kvar till Statoil, tankar 72 liter med skohorn (80-liters tank)!!
Har också en VW Passat med 68 liters tank som jag någon gång fått i 70 liter i.

Reflektion: I instruktionsboken borde det i stället anges hur många liter KÖRBART bränsle tanken kan ge.
Lärdom: Lita INTE på lampor eller färddatorer. Trippmätaren + lite huvudräkning är för oss det säkraste sättet att undvika soppatorsk, om vi hamnar i läge "lite kvar i tanken"
 
Senast ändrad:

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Hej!

Vi körde hem från Elmia igår och strax utanför vår bostadsort (Malmö) så blinkade bränslelampan till för ett ögonblick när vägen svängde. Väl ute ur kurvan släcktes lampan igen.

Kom fram till macken ca 5 km senare och då fyllde jag med 58 liter. Tanken ska enligt instruktionsboken rymma 70 liter. Alltså bör där finnas ca 10 liter kvar när lampan börja lysa konstant.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 
Toppen