• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

F

F.d. 3

Guest
Hur mycket diesel är kvar när 'lampan' tänds?

Hej!
Hade hyr(hus)bil sommaren 2001 och körde slut på diesel. Detta skedde i stark efm trafik in mot Köpenhamn. Från motorvägen syntes en bondgård varpå vi gick över och fick 'köpa' 10 liter diesel ... fyllde tanken men fick inte fram någon diesel vid startförsöket. Tillkallade bärgning, fick hjälp genom att 'pressa' tryckluft i tanken ... då gick motorn igång. Har sedan dess inte vågat pröva hur långt 'man' kan köra efter att varningslampan tänts ... någon som har erfarenhet???

//kaj

Senast redigerad av en moderator:
Sv: Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds?

Skulle tanka innan eller när lampan tänds för hålla på med att öppna spridare m.m för o lufta är inte kul då luktar man ju diesel (riktiga män luktar diesel ) är ett uttryck som dom tryckt på en t shirt men jag är kvinna så tanka i tid.

Visserligen brukar det vara en hel del kvar när lampan tänds, men jag brukar tanka på första ställe som dyker upp efter att lampan tänds. Lite nervöst ahr det varit ett par gånger när det har varit lååååångt till en mack med diesel (inte alla automatstationer har ju diesel...), eller i alla fall har det känts långt!! Ibland känns några mil som 30!

Senast redigerad av en moderator:

Det står väll i instruktionsboken antar jag, är inte säker på hur mycket som är kvar i min bil när lampan tänds men har för mig att det är 7 liter!
Håller dock med att det är oroligt att köra på okända vägar när lampan tänds!

Förstår egentligen inte vad Ni pratar om.

Om ni kommer ner till det sista strecket.

VARFÖR VÄNTA MED ATT LAMPAN LYSER.
Nej, nu får Ni "kamma" er.

När Ni kommer ner på RÖDA strecket är det, väl bara att åka in och tanka, ELLER, hls kurt.b
:confused: :confused:

Ja, nu är det ju så att de flesta av oss är inte perfekta. Inte hela tiden i alla fall! ;-) Ibland går det lite längre än man tänkt.

Orsaken är nog i mitt fall att det finns nog en mack med billigare diesel bakom nästa krök!!!!!!!!!!!!!!

Esse-Bo,

Jag kor omkring med en Fiat Ducato 1997, tanken innehaller 72 liter. Nar lampan tands kan jag kora 7 mil till men da ar det KRIS och sa lange vill jag inte vanta. Ar det sa t.ex som i Tyskland dar mackorna ligger langt ifran varandra sa stannar jag vid forsta basta P plats och fyller tanken med reserven (20L) som jag ALLTID har med mig. Vid nasta stalle tankar jag full oavsett om diesel ar billigt eller dyr .. jag vill inte bli staende nagonstans.

Hej igen!
Först ser jag att mitt 'disel' är felstavat (kan inte skylla på datorn denna gång) ... nåja alla förstod. I instruktionsboken stod (står) det att tanken rymmer 80 liter. Även så på vår nuvarande Fiat 2,3 l modell 2004. Vid ett tillfälle med hyrbilen (varningslampan lyste) hade vi tankat 63 liter när pumpen slog ifrån. Vår tro var att det fanns (finns) en reserv upp till 80 liter men så var (är) inte fallet. Numera tankar jag i god tid ... allt i minne Danmarks händelsen.
//kaj

Hej Esse-Bo !

Fick du svar på din fråga Hur mycket disel är kvar när 'lampan' tänds? Eller blev du bara klokare på annat ??

Inget tydligt svar men jag tror att tanken rymmer 70 liter och har själv 'kört' 40 km till tankning och då fick jag i 68 liter diesel.
Tydligen ingen som kört 'soppa torsk' och vet exakta km talet ... kanske dags att pröva själv.
//kaj

Bilens motor o storlek o ålder tror jag har en betydelse om vad han drar min pilote 97.a drar en liter milen kan tänka mig att har du en halv int av nyare modell o kör normalt så är den betydligt billigare i drift o då kan du öka km antalet.

Vår husbil drar ca. 0,75 - 0,80 liter/mil i 90 km/tim.

Hej!
Min förra bil var en Adria Win 2004 med 2,3-motorn. Jag litade också på att tanken skulle rymma 80 l och enligt normalförbrukningen skulle jag hinna drygt 90 mil. Jag hann bara 82! Soppatorsk! Det räckte dock att fylla på och starta på nytt. Enligt verkstaden behöver man inte numera "lufta". Alltså tanken rymmer 70, inte 80 liter! Man lär sig!

Evert H

Tack Håkan för ditt inlägg.
Hyrbilen var ingen JTD ... tror att det var modell 99.
//kaj

Tack Håkan,alltid lär man sig något nytt i husbilsklubben.Vi har numera en JTD bil.

Vänligen Ingrid o Stig

en liten lustighet i sammanhanget
innan dess att mitt intresse för husbilar fötts var det motorcyklar som gällde, på tiden jag körde BMW sade jag alltid att R på bränslemätaren stod för "Räcker" och det gjorde det oftast
när jag sen bytte till en Honda Gold Wing (japansk motorcykel byggd i USA) var R utbytt mot ett E och en liten kompletterande lampa, jag fick ganska snart lära min kära passagerare Ingrid att inte vara orolig för detta E står ju för "Enough"

Tillbaka
Toppen