• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur monterar man takbox

F

F.d. 2297

Guest
Hej
Hur monterar man bäst en takbox på en Frankia 570 .89a.jag vill ha den så lågt som möjligt på taket
Hälsn
Elving

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15118

Guest
Sv: Hur monterar man takbox

Jag har inget svar opå din fråga.
Däremot har jag samma fråga själv.
Jag har köpt nästan samma (likadan) bil som du.
Jag har en Frankia 630 (helintegrarad).
Platt o fint tak, inget ivägen i bakre högerkant av taket.
Men saknar stege bak.

Behöver två inforemationer.
1: Vet någon vart det finns stegar att köpa till vettigt pris?
2: Hur fäster man en box på taket. Saknar helt räcke. Är det ett sandwishtak, hur fästa säkert utan risk för vattenläckage/fukt?

/ Mikael

F

F.d. 58573

Guest

Har sandwich-tak på min bil och ville inte skruva genom taket eller montera takräcke.
Löste detta genom att köpa halkskyddsmönstrad durkplåt av 5mm aluminium och skruvade fästen för takboxen i två ca 30 cm breda skivor av durkplåten. Plåten sedan limmad på taket (efter viss uppfräsning av takytan) med tvåkomponentlim(av den typ som används vid karosserikonstruktioner). Plåten säljs i rätt stora skivor, så det blev över till både gångplåtar på taket och till underlag för rejäla handtak baktill på taket, så att jag har något att hålla mig i när jag klättrar upp från stegen baktill. Stege köpte jag från KAMA fritid.

F

F.d. 58573

Guest

Visst, lägger gärna in en bild. Men inte rätt omständigheter för fotograferande idag: Minst 10 cm blötsnö på husbilens tak! Återkommer om och när våren visar sig.
aake

F

F.d. 58573

Guest

Nu tog vintern slut igen och här kommer färska bilder på takboxens fästen, på gångplåtar och handtag samt även på stegen (i ihopfällt läge).
Mvh
aake

Bild 004 (Small).jpg

Bild 002 (Small).jpg

Bild 003 (Small).jpg

Kopia av Bild 005 (Small).jpg

F

F.d. 3487

Guest

Nu tog vintern slut igen och här kommer färska bilder på takboxens fästen, på gångplåtar och handtag samt även på stegen (i ihopfällt läge).
Mvh
aake

Hej aake,

Lyfter en gammal tråd :sleep::bye:

Får man fråga vad det var för fabrikat på limmet som du använde och vilken typ av skruvar du fäste i plåten, var det typ vagnsbult?

Toppen