• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Hur montera tillbaks inre backspegel som lossnat?

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Min passagerare slog huvudet i inre backspegeln när denne skulle gå ur bilen och den lossnade. Finns ingen info i manualen om hur man sätter dit den igen.
Vill gärna sätta tbx backspegeln då jag brukar ha GPS:en där.

Finns det någon av er som satt fast/tagit bort en spegel med likadana fästen och vet hur man gör?

Har provat att passa in den i 3-kanten och vrida rätt rejält, skulle då behöva vridas 1/3-dels varv för att komma rätt. Provat också att trycka fast den, men känns då som den kraft som skulle behövas även trycker ut rutan. Inte vågat ta i med full kraft(våld) då jag inte vet vilket sätt är rätt. Det är 3 lätt böjda hårda metall”bleck” som ska sitta runt fästet.

IMG_9657.jpegIMG_9654.jpegIMG_9662.jpegIMG_9660.jpeg
IMG_9659.jpeg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det verkar vara snäppfäste med de tre metallblecken.

Tryck dit spegeln och det skall bli ett "klick" när de tre låsblecken går in i sitt läge.

Du kan prova att smörja bleckens anliggningsyta med olja/fett.
Hjälper inte detta, ta i hårdare, eventuellt med någon som håller emot på utsidan.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ser på närbilden av det som sitter kvar att, förmodligen, var tredje av kanterna på sexkantsskruven är urfräst lite extra. Antagligen är det där metallblecken skall snäppas fast. Men erkänner: det är en killgissning.:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ser på närbilden av det som sitter kvar att, förmodligen, var tredje av kanterna på sexkantsskruven är urfräst lite extra. Antagligen är det där metallblecken skall snäppas fast. Men erkänner: det är en killgissning.:)
Jo, annars hamnar backspegeln 60 grader snett;)

Det ser ut att sitta ett styrstift i gjutningen.
@ Majzzan, kolla så styrstiftet hamnar mot urtaget i delen på rutan.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag funderar på om de tre tapparna som sitter i fästet som ska snäppas dit är lika långa, det är svårt att se men jag gissar att en är kortare.
Om det är så får du sikta in fästet så att de två långa tapparna passar in i urtagen på det fasta fästet. Alternativt kan det vara två korta och en lång tapp. Återigen en killgissning.

Mvh / Roland
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Jag funderar på om de tre tapparna som sitter i fästet som ska snäppas dit är lika långa, det är svårt att se men jag gissar att en är kortare.
Om det är så får du sikta in fästet så att de två långa tapparna passar in i urtagen på det fasta fästet. Alternativt kan det vara två korta och en lång tapp. Återigen en killgissning.

Mvh / Roland
Tapparna är lika långa. Man ser på rutans hållare svaga märken där de 3 tapparna gått mot hållarens plast. De två urtagen på fästet verkar inte ha nån funktion,
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Tapparna är lika långa. Man ser på rutans hållare svaga märken där de 3 tapparna gått mot hållarens plast. De två urtagen på fästet verkar inte ha nån funktion,
Då sprack den gissningen ;)

Mvh / Roland

När jag tittat på Youtube filmen som egonh lagt in så ser jag att det är som du trodde från början, den ska vridas på plats men inte 1/3 varv utan bara 1/6 varv.

Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
TACK! Hög igenkänning på hans funderingar! Vrida alltså, men så lätt går det inte på min spegel, ska testa ikväll med lite olja/fett o se om det går lättare vrida i läge.
Du hann skriva detta medan jag kompletterade mitt svar, du ska bara vrida 1/6 varv när du sätter dit spegeln.

Mvh / Roland
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Du hann skriva detta medan jag kompletterade mitt svar, du ska bara vrida 1/6 varv när du sätter dit spegeln.

Mvh / Roland
OK, det ger sig nog för den passar bara på ett sätt innan man vrider och spegeln ska ju komma rätt när man vridit lite. Vågade bara inte ta i så hårt när jag inte visste om man skulle vrida el trycka. Går ut o testar nu med lite WD40 o hoppas det glider lättare.
 
Toppen