• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mår ni egentligen ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
OBS ! Frågan ställd i all välmening.

För min del så blev frågeställningen aktuell för några år sedan då jag passerade 60-årsgränsen. När man känner sig trött och hängig undrar man vad som är relaterat till ålder resp. allmäntillståndet. Jag hittade svaret på detta. En fastekur som benämns vitaminfasta!! Detta är mitt råd till er som känner er lite hängiga och allmänt trötta. Efter att ha gått igenom en sådan kur så väntar ett nytt liv ! jag lovar er ! Det blir en pärs men det är mödan värt. När det gäller fastan så är det viktigt att man håller sig till ett schema. På så sätt får man i sig de viktiga ämnena i kroppen. Jag har tidigare propagerat för detta. Nu blev det åter aktuellt efter att kroppen genomgått denna reningskur. Ett råd i all välmening. Om någon provat detta så ge gärna en återkoppling. Det är intressant om någon mer har känt denna kick !

Mvh Tommy (MarTom)
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Hur mår ni egentligen ??

Lycka till ! De jag känner som gått igenom denna kur har alla varit mycket nöjda efteråt. Problemet är oftast kaffet. Man måste sluta i god tid innan själva fastan. Helst en vecka före. Om man inte gör det så blir man säkerligen bryskt påmind om detta under inledningen. Så var det första gången jag fastade

Mvh MarTom
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur mår ni egentligen ??

För 8 år sedan bestämde jag mig för att leva 20 år till, dvs jag började tänka på mitt liv. Bra mat, bra träning, kul hobbies.
Tycker nog att det fungerar bra. Har aldrig tränat innan utan började på gym vid 67 års ålder. Är på mitt 75:e nu och livet leker..

/M
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Hur mår ni egentligen ??

Då börjde vi samtidigt! Simhallens gym i Ulricehamn är mitt andra hem!
Anledningen till att jag började var en ganska orkeslös kropp. När man lyfter av och på cyklar där bak på husbilen så ska det inte behöva uppbringa all kraft man har. Det gjorde det då! Det gör det inte idag!
Mvh Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur mår ni egentligen ??

Jag testade gym för några år sen, ett erbjudande på tre månader, skittråkigt gav upp efter ca 10 ggr. Har aldrig lyssnat på varningar om farligheter i media angående mat. Alla metoder om bantning, allehanda typer av olika sorters dieter har jag bara läst och struntat i. Nu vid nästan 77 års ålder mår jag alldeles utmärkt, väger ca 5 kg mer än när jag var 25 år. Genomgick en höftledsoperation (höftprotes) onsdag förra veckan. Går med en krycka ca 600 m 3 ggr/dag. Kör bilen för omläggning av såret på vårdcentralen, alla värden är på topp. Mitt recept har varit och kommer att förbli, lagom mycket hemlagad husmanskost, inga ligthprodukter. Smör och grädde i matlagningen, så lite halvfabrikat som möjligt. Kort sagt lite gammaldags mathållning. Till detta recept fogas att hugga och bearbeta ca 30 kubikmeter ved från skog till vedskjul varje år. Golf en till två ggr/v under sommaren. Utearbete i trädgården. Går eller cyklar till affären/biblioteket/tidningskiosken osv istället för att ta bilen de ca 3 km som det gäller. Ute med hunden minst 3-4 km 2 ggr/dag. Till saken hör kanske att jag inte röker, dricker sprit/vin nöjer mej med öl i relativt små mängder, kan ta ett glas fylligt vin nån enstaka gång när det serveras lite lyxigare mat.
Ove.G
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Hur mår ni egentligen ??

Hej
Kan bara hålla med Ove där. Ett tillägg vill jag göra ät så mycket olika saker som möjligt
om dagen. Kryddor, frukt, rotfrukter, lök, olivolja eller rapsolja, viltkött om man ska ha kött.
Undvik socker, vitmjöl och odlat kött om man kan säga så. Om man ska ha kött så koka det
(grytor) är skonsammare för magen och tarmsystemet.
Gör en lista på vad du äter en dag ska du se hurmånga olika ämnen det blir.
Frukost: egen müssli, pumpafrön, gojibär, aroniabär, krossade linfrön, hirsflingor, havregryn.
kiwifrukt, banan,plommon kanel, kefir (egen produktion) ett kokt ägg, toast med ost och marmelad gurkmeja. Kaffe. (17 olika )
Sedan fortsätter du med att skriva upp lunch fika och middag. Äter du rätt hamnar du på över
25 till 30 olika saker du stoppar i dig. Vad man oxå skall kolla är minus och pluss vilka är bra
vilka är inte så bra för min kropp. Har man mer + t.ex. frukosten är 2 minus resten plus.brödet och marmeladen tillför inget. Resten är ok.
Vad du behöver veta när du fastar eller avgiftar kroppen är att du kan få leverskador p.g.a.
att levern inte orkar med att ta hand om alla gifter som utsöndras, mkt enkelt beskrivet. Så
var försiktiga med sådana kurer.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Hur mår ni egentligen ??

Efter gårdagen stora 50-årsfest behöver nog rubriken ändras till "Hur mår jag egentligen??" Denna ändring gör att jag stänger ärendet :):):):):)

Mvh MarTom
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Hur mår ni egentligen ??

Eftersom dialogen kring vår hälsa är viktig så är det också viktigt att diskussionen blir därefter. Jag vill därmed avsluta min tråd på ett mer seriöst sätt.

Fastan har alltså blivit en mycket viktig del av livet. Så viktig att jag genomgår fastekurerna 2 ggr. per år. Efter dessa kurer kommer det en lång period där man känner sig både friskare och starkare. Det är så jag upplever det hela.

Jag anser att det är viktig att man håller sig till redan utprovade metoder. Har man ett fastlagt schema att hålla sig till så får man också i sig alla viktiga mineraler och vitaminer. Var och en är salig i sin tro. Jag överlåter dock inte till egna amatörmässiga provtestande i en så viktig sak.

Med fastan får man också tid till funderingar kring mycket i livet. Den som går in i en affär under denna tid får sig en tankeställare då man inte kan köpa något av det goda där. Så har säkert många fattiga det. Man får sig en även en tankeställare hur bra man själv har det under normal omständigheter. Gå omkring och vara hungrig ger mycket tid till eftertanke. Ändå vet man att detta är tidsbegränsat. För många är dettta en ständigt pågående process. Plötsligt är inte frågan lika viktig om husbilen drar 1,1 eller 1,3 per mil.

Avslutningsvis så är mitt råd: Prova en vitaminfastekur. Jag är nästan säker att det blir en frisk fläkt i livet. Särskilt under denna mörka årstid. En del kanske behöver rensar bort gamla långsinta tankegångar som bara förgiftar den egna tillvaron. Så.. prova på !!! Detta är värt ett seriöst försök!! :):):):):):):)

Mvh MarTom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen