• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Hur många volt borde generatorn ge till bodelsbatteriet?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag tänkte att kanske börja köra kylskåpet på 12v under färd. Har aldrig provat detta, så kollade hur många volt det var vid bodelsbatteriet på tomgång på motorn.
Ca 13.2 volt, på kontakterna på bilbatteriet var det 14.4 volt. Så generatorn verkar ge bra med ström. Kopplade ur solpanelen när jag mätte på bodelsbatteriet.
Tycker det verkar vara lite låg strömstyrka på bodelsbatteriet för att köra kylskåpet. Nu är ju min gamla Nordic 31 år så det liknar inte moderna bilar med laddning av bodelsbatteriet antar jag. Vid mätning på bodelsbatteriet utan motor igång ticka volten ner, så kylskåpet är kopplat på 12volt på det batteriet.
Använt gasol under de fyra år jag haft min buss, vilket fungerar utmärkt. Men frågan kom upp vid en diskussion, så då tänkte jag ta reda på hur det fungerar.
Då jag inte varit utan ström i bodelsbatteriet under vintern, måste ju det laddas under färd. Men tycker att det verkar vara låg spänning till bodelsbatteriet, i vart fall på tomgång körning.
Sedan måste man ju sköta växlingar mellan gasol och 12 volt manuellt, och inte glömma att bryta 12 volt vid Stillastående längre stunder för att inte tömma bodelsbatteriet.
Är det någon som har koll på hur det ska vara?
Annars kör jag vidare på det för mig vanliga sättet med gasol.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns en voltbegränsning på AESkylskåpen, för låg spänning kopplar bort 12V.
Hejsan och tack, ja det brukar ju finnas någon säkerhet numera innan katastrof som tur är.
Men i om man som i Västkustcamparens fall med avstängd motor och kanske av misstag kan snutta det mesta ur bobatterierna utan en godkännande signal om vettigt tillskott via laddning på något sätt, som ok. signal från en solcellsregulator m.m. så kan det ju bli besvärligt om man skall stå still länge. Finns det alt. verkligen alltid.

M.v.h. JANKRO.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Vad det egentligen handlar om är nog att många vill komma bort från absorptionskylskåp och använda kompressorkylskåp i stället. Kompressordrivna kylskåp är vida mer effektiva än absorptions dito. Dvs drar betydlig mindre energi för samma kyleffekt.

En annan anledning är nog helt enkelt att gasol är ganska dyrt jämfört med el från batterierna + solcellerna.

MVH
Hans
När kalkylen säger att det är dyrare att köra kylskåp på gasol än 12V, räknar man kanske på gasol i flaska? Hur blir förhållandet om man har LPG? Någon som har räknat? Och samma om man är nere i Europa?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När kalkylen säger att det är dyrare att köra kylskåp på gasol än 12V, räknar man kanske på gasol i flaska? Hur blir förhållandet om man har LPG? Någon som har räknat? Och samma om man är nere i Europa?
Beror ju helt på vad du räknar att 12V kostar, men gasolen kostar 10-20kr per dygn för kylen,med viss felmarginal beroende på temperatur tex.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej tack för alla svar.
Nu lät jag inte kylskåpet gå så länge på enbart bodelsbatteriet så jag vet inte om det finns något relä som kopplar bort strömmen.
Men i vilket fall så utan belastning på bodelsbatteriet kollade jag spänning vid tomgång körning, och tycker det borde vara högre spänning.
Så det kanske är så att det är inkopplat på något sätt så att strömmen tas från bodelsbatteriet.
Det som verkar lite konstigt är att när jag fri campat på vintern under en vecka utan Landström har jag ändå inte varit utan ström i bodelsbatteriet.
Nåja jag har inget elschema för bodelen så får försöka spåra vart kablarna går.
Men kan kylskåpet vara kopplat som i en husvagn?
Och därför tar 12 volt från bodelsbatteriet?
Det är en gammal buss, och första generationen Nordic så de kanske gjorde som i husvagnar?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Många tycks vilja komma bort från gasoldrift av kylskåp. Varför? Jag har bara haft husbil i ett år och har kombinerat gasoldrivet/220V kylskåp som har fungerat pergekt. Ej 12V. Vill bara förstå.
Hejsan, efter rätt många år med husbilar och även som lite hjälp när bekanta skulle köpa husbil eller husvagn så märker man vartefter några olika beteenden hur man hanterar gasol.
Helt utan att klanka ner på någon som är rädd för gasol, vilket många gånger beror på för dåligt kunnande eller bara rädsla som man inte kan rå för.
Men man märker rädsla för gasol rätt ofta med tanke på att jag inte har varit med och tittat på speciellt många fordon.

En gång så tittade vi på en äldre bil som inte hade gått så långt. Jag frågade om gasolköket, värmen och även kylskåpet. Jag fick till svar att de visste inte om det funkade med gasolen för de hade aldrig använt gasol för det är otäckt, "men det kanske finns lite gasol kvar i tuben som satt i när vi köpte bilen." Jag kommer inte ihåg, och vill inte överdriva men jag tror de hade ägt bilen i 14 eller 16 år. Å andra sidan sett så hade de tre lösa bobatterier och bar ut dem vartefter de behövde laddas.

En gång en 12år gammal bil som var jättefin........ Det hade aldrig stått en gasoltub i gasolutrymmet, men det funkade fint som extra förråd.

Det har också förekommit flera gånger att man bara har haft gasolen på en stund vid matlagning och därför endast använt spiseln, resten av gasolförbrukarna hade man inte använt.

Det är säker svårt att vara rädd för gasol och man skall nog inte klanka ner på det om det stör tillvaron och då säkert även sömnen. Tyvärr som sagt så grundas troligen rädslan mest på att man inte ens vet om säkerheten som känner av om lågor brinner och startar om lågan, stänger av gasolflöde m.m. om något händer. Samt att trycket i gasolledningarna inne i bilen motsvarar ungefär att man blåser försiktigt med munnen genom ett grovt sugrör.

Tyvärr så är ju 12V drift av absorptionskylskåp inte något bra alternativ när man står still, och inget fungerande alternativ om man skall stå länge med sin höga förbrukning på 12V. Mellan ca. 10 till 18 Amp i timmen hela tiden beroende på kylskåp, och då blir man istället helt beroende av en elstolpe att koppla in sig på så fort man skall övernatta.

Det finns också ibland en rätt befogad ilska på absorptionskylskåp som börjar bråka när det blir för varmt eller ibland bara för att jäklas helt enkelt :msn_wall:.
Ofta så gör några fläktar bakom skåpen bra nytta.

Men då funkar 12V kompressorkylskåp oftast bättre och jämnare, men behöver ju som sagt en hel del el även om de är mycket snålare på 12V än absorptionskylskåpen.

Det är nog några av anledningarna till att inte använda gasolkylskåp, men finns säkert flera.

Själv tycker jag det är bekvämt med gasol för man får både bra värme och skaplig kyla ut från den, samt behöver sällan bekymra sig om kylskåpets förbrukning. En gasoltub räcker ca. 4 till 8 veckor om man bara skulle använda den till kylskåpet. Olika storlek och olika yttertemp styr delvis.

M,v,h, JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Vet om ett par som lagar mat på gasol och stänger tuben direkt när de är klara med matlagning.
Använder inte gasol pannan heller. Jag tycker eftersom jag bara fri campat att gasol är fantastiskt.
Men jag förstår att de tycker det är otäckt att använda gasol, och de har ändå haft sin vagn under många år och klarar sig bra så som de gör.
Respekt ska man ha och koll på att läckor inte finns.
Vi gör på olika sätt men vi kan ändå njuta av frihet med eget boende med oss.
 
Toppen