• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många tuber släpar ni runt på ?

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Funderar på hur många gasoltuber ni har i era bilar när ni är ute.
Kör ni runt med två tuber alltid , eller bara när ni är ute en längre
tid.
Kan bli en del tuber om man vill vara fullutrustad .
Två st i bilen + kanske en till gasolgrill .
Två st på altanen där hemma gasolvärme och grillen.

Många tuber blir det.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Var har ni flaskorna som inte står i därför avsett utrymme? Känns inte bra att det finns kommunikation med sovrummet.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

AGA Kompositflaskor (= lätthanterliga) 10-kilos (=5 st) resp 5-kilos (=2 st), för följande ändamål!

¤ I husbilen 2 st 10-kilos (bil) och en 5-kilos (grill)
¤ Ute hemma en 5-kilos (grill)
¤ Inne hemma en 10-kilos (spis, etc)
¤ samt som reserv i garaget 2 st 10-kilos
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Vi har 2 P11:eek:r för dessa passar bäst i gasolutrymmet även om dom är tyngre , jag har även 2 st hemma i garaget .
Så när man kört en tom och börjar använda reservtuben så ställer jag "reservtuben" som första tub så man har en ful reserv hela tiden .
Korkat iofs att köra med 2 tuber på sommaren men vill ju inte bli utan .

Till gasolgrillen har vi med och 2 st 2012 burkar och en hemma i garaget ..
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Kanske jag har fel, men jag tror att det är faktiskt inte lagligt att medföra fler än 2 x 11 kilo flaskor gas över den dansk-tyska gränsen.
Jag har 3 flaskor totalt - men naturligtvis bara två med taget över gränsen.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Två P 11 i gasolkofforten. En svensk och en tysk flaska.
Eftersom vi varje sommar åker ut i Europa ser jag till att använda den tyska flaska först, och den svenska är reserv. Så fort vi kommer till Tyskland byter jag flaska på ett Bauhaus varuhus för cirka 16 Euro. Använder den under min utlandsvistelse och den brukar räcka cirka 20-21 dagar. Innan jag åker tillbaka till Sverige igen byter jag igen på ett varuhus i Lûbeck.

Mvh
larsemil
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Eftersom vi oftast är på resa hela sommaren har vi 2 P11. Grillen har vi förstås ett extra uttag för direkt från tuberna så det är samm gasol. Vi har märkt att det inte blev så mycket grillat så förra sommaren fick grillen stanna hemma och vi
löste det med engångsgrill eller de grillar som ofta finns både vid badplatser, campingar och även vid många rastplatser.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Vi har en 11kg flaska och en 6 kg . Den lilla är bara som reserv. Som står på anvisad plats i bilen. Gasolen räcker med råge en sesång ( sommar altså) :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Har fyra kompositflaskor. 2 femmor och 2 tior. Kör oftast med dubbla femmor på sommaren och dubbla tior på vintern. Dock aldrig mer än två flaskor i gasolboxen! Har turen att ha en påfyllningsanläggning på hemmaplan, så jag behöver inte tömma flaskorna utan betalar numera bara för vad jag faktiskt fyller på.

De flaskorna som inte finns i husbilen servar bl a grill och gasolvärmare hemma.

Krister N
 
Toppen