• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många sprutor mot Leptospiros?

I

Inger-Lisbeth

Guest
Vi skall åka iväg nu i mars månad och jag undrar över detta med vacc. mot Leptospiros?
Har läst på SVA´s hemsida och där läser jag (vilket borde vara det rätta) att grundskyddet skall bestå av 2 sprutor och det skall gå 3-4 veckor mellan första och andra sprutan.
Nu till varför jag ändå undrar: 2 veterinärer jag varit i kontakt med här i staden säger att det räcker med en spruta och den skall ges 4 veckor innan man åker. :confused:

Därför: ni som är vana Spanien/Frankrike-resenärer med hund?, vad gör ni?
Räknar iofs med att det inte riktigt är Leptospiros-säsong i mars månad, men "better safe than sorry"

Hon är rabies-vaccinerad, passet är klart, Scalibor halsband mot fästingar och myggor tänker jag sätta på henne nån vecka innan vi åker.
Veterinären skrev även ut spot-on droppar Advocate som profylax mot hjärtmask. Har emellertid upptäckt en avmaskningstablett, Milbemax, som funkar som avmaskning mot dvärgbandmask och dessutom funkar som profylax mot tropisk hjärtmask!! Det låter väl väldigt bra? Eller?

Detta blev många frågor, men snälla alla ni som är vana att åka med hund: berätta för mig hur ni gör.

Jättetacksam för svar:)/Inger-Lisbeth
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

Vi har åkt ett par år med två hundar (och en katt men lepto gäller ju bara hund) och så här var det för den kvarvarande vovven, nu 9 år gammal: första året (när han var valp) TVÅ sprutor med c:a 4 veckor emellan, därefter EN spruta varje år till veterinären sa att nu räcker det med EN spruta om vi ska ut i Europa och den ska ges c:a 4 veckor innan avfärd. 2009 var vi i Sverige och då blev det ingen spruta, men i år ska vi ut så då ska han få en. Hoppas ni har valp/parvo också, det finns i Europa, men det kombineras visst nu i en spruta.
Hoppas ni fått lite hjälp av detta.
Karin
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

Tack, Karin. Jodå, valp/parvo fick hon påfyllning av i november månad. Då vet jag att jag skall "propsa" på 2 sprutor lepto nu första gången.
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

det är lite nya rekomendationer nu för tiden, det ska räcka med en spruta, och den ges som sagt ca 4 veckor innan avfärd, det är väl ca 8 år sedan keskendals hund fick dubbelsprutor.
Jag arbetar som djursjuksköterska på klinik och mig veterligen är det en spruta som gäller, ha en trevlig resa med din skyddsling
 

bilbo

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

det är lite nya rekomendationer nu för tiden, det ska räcka med en spruta, och den ges som sagt ca 4 veckor innan avfärd, det är väl ca 8 år sedan keskendals hund fick dubbelsprutor.
Jag arbetar som djursjuksköterska på klinik och mig veterligen är det en spruta som gäller, ha en trevlig resa med din skyddsling

Läst funderingarna om Leptospiros vaccination är i samma situation att välja 2 eller 1 spruta vill inte övervaccinera vår dvärgschnauzer inför resan i Danmark, Tyskland, Holland under våren. Enligt vetrinären var det upp till mig att välja därför tar jag tacksamt emot information av alla som har erfarenhet av denna vaccinering.
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

Läst funderingarna om Leptospiros vaccination är i samma situation att välja 2 eller 1 spruta vill inte övervaccinera vår dvärgschnauzer inför resan i Danmark, Tyskland, Holland under våren. Enligt vetrinären var det upp till mig att välja därför tar jag tacksamt emot information av alla som har erfarenhet av denna vaccinering.

Först: tack alla er som svarat och gett råd om detta. :msn_deadflower:
Var tillbaka hos veten och fick en spruta den 19.jan. Då sa hon (veten) att hon hade undersökt detta mera noga och att tillverkaren av lepto rekommenderar 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum om hunden ej blivit vaccinerat mot lepto förut. Detta som en booster, sedan en spruta till efter 6 månader, därefter max 1 år mellan sprutorna (om man vill hålla hunden vaccinerad hela tiden).
Var själv inne på "djur-fass" och läste, länken till det vaccinet min hund fått är: www.fass.se/vet, och vaccinet heter Nobivac Lepto vet.

Tror, men vet ej säkert, att det finns andra fabrikat på marknaden där det räcker med en spruta.
Tycker infon på djurfass verkar hyfsad, jag menar, man vill ju att hunden skall vara skyddad, men som du säger, man vill ju inte övervaccinera!:dog:

För mig är det som en djungel av information där jag lätt går vilse. :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

Upptäckte att den länken jag skrev i förra inlägget inte funkar särskilt bra, men den som vill läsa, försök bar via google el.l. med fass.se.djur:eek:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur många sprutor mot Leptospiros?

Länken till Fass är korrigerad och fungerar nu.
 
Toppen