• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hur många idag kör 27 eller69 mhz radio

Pensionerad polis sedan 10 år tillbaka. I operativ tjänst är radiokommunikation livsviktig. En tydlig ledningscentral och bra samband mellan enheterna ute är nödvändigt för att klara jobbet. Har dock aldrig riktigt förstått nyttan privat. Privat har vi andra, goda kommunikationsmöjligheter. Har jag missat något? Hjälp mig att förstå.
Bra med privata de fungerar som backupp vid störningar i samhället, Själv har jag tagit amatörsändarsändar cert. På kursen var där även blåljuspersonal för att lära sig. Privata är är inte beroende av datauppkopplingar. En enkel vanlig PR kan vara livsviktig. Jag har lite av varje. Men mest min 2m station i husbilen. mvh SH7FYA

Finns det något värde i en 27MHz komradio?
Har en liggande efter den tiden man körde bil i skogen och behövde/kunde hjälpa andra som fastnat.
För övrigt den bästa lösningen om man kör i grupp och inte har allas mobilnummer.
Rent generellt nej, kolla in Tradera.
Har du en bra märke och fint skicka kanske det finns en äldre farbror som vill betala några hundralappar.

Skall man köra 27 mhz är det ssb som gäller, sedan kan nostalgiker hävda annat.
69 mhz är det som dominerar idag och definitivt i Svealand

Jag identifierar mig inte som äldre farbror och framförallt inte när det gäller teknik. Som boende i Örebro så har jag förstått att 69 MHz är det som gäller här i området.

Men är det bara "gamla" Ericssonburkar som gäller eller om jag vill köpa nytt från hyllan, vilka märken ska jag då välja på?

Jag identifierar mig inte som äldre farbror och framförallt inte när det gäller teknik. Som boende i Örebro så har jag förstått att 69 MHz är det som gäller här i området.

Men är det bara "gamla" Ericssonburkar som gäller eller om jag vill köpa nytt från hyllan, vilka märken ska jag då välja på?
I Örebro älskar det Ericsson. Dessa är lätta och programmera om man vill göra så, de har även en delbar display vilket kan vara fördelaktigt i vissa installationer.

Motorola får bra kritik om man vill köpa nytt.

Kolla annars vad FB Radio och Limmared har.

Det viktigaste är att försöka få upp masten så högt som möjligt.

För den som vill veta mer om frekvenser och radio, modulationsmetoder räckvidder etc så kan denna sajt vara intressant:
Finns att läsa om 27 MHz 69 MHz 433 MHz LPD, Jaktradio . Sajten är i första hand tänkt för de som lyssnar med mottagare som täcker det mesta, men även frekvensplaner för FM rundradio, DAB, dvs du kan hitta P3 långt borta i xx-träsk. för övrigt mkt lärorikt.

Ibland talar man om "Prepper" radio.
Ja vad är då en prepper, ngt vi här varit lite inne på, dvs om krisen ställer till det och man måste sköta saker själv.
Exvis kommunikation , då behövs en sån....
En prepper är en gubbe som samlar på sig grejer som behövs, sen, som mat, vatten etc. i USA även en massa vapen. Vad de (vapnen) skall vara till är en bra fråga.

Nå vilken frekvens kör man på man är en prepper då?
Ja frågan är lika klyftig som frågan här i tråden om vilken frekvens man skall ha i husbilen.

Något man faktiskt måste vara överens om , och sånt är svårt.

Roysan

"Kan man inte låta Trump bestämma vilket frekvensområde vi ska använda"

Kanske krävs kunskap innan man bestämmer sig för någon form av kommunikationssystem.
Kunskap är ju en bristvara hos många. Något vi här försöker bättra på, viljan finns ju här i all fall.

I USA använder man fortfarande 27 MHz med AM. Även en stor del av rundradion är Amplitudmodulerad och sänds på mellanvåg. FM är sedan det infördes på rundradio någon nymodighet som man med näbbar och klor motarbetade. (läs ärkekonservativt). Trots det blev det i alla fall ngn form av FM rundradio, men inte mer.

Roysan

Var ute i garaget idag och letade på min gamla radio, en Danita 1240.
4W och 40 kanaler.
Den verkar funka. Det brusar på alla kanaler....

Tillbaka
Toppen