• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har problem med Truma pannan?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Jag tror att några av oss har problem därför att hustillverkaren inte beaktar Trumas föreskrifter.

I vår bil sitter pannan, en Combi 6E, alldeles vid garaget. Från ett av de fyra utloppen gick det en slang till garaget. Den var ca 300mm lång och gjorde att det blev bast i garaget. När jag i min enfald försökte strypa värmetillförseln genom att stänga till vippventilen så smälte detta! Vid ett besök hos Alde för att köpa en förlängningssladd (jag har flyttat manöverpanelen) så berättade jag om detta och fick då veta att det inte får vara så korta slangar.

Jag hade då redan kopplat om slangarna och tagit bort utloppet helt till garaget. Det har givit bättre värme i bodelen, både värmemässigt och fördelningsmässigt. Det konstiga var att pannan aldrig stängde av sig på grund av överhettning trots att plastventilen smälte.

För övrigt har jag inte haft några andra problem mer än att pannan stängt av sig när jag kört den på max värme direkt efter kallstart tror jag. Det verkar som att den inte tycker om att starta på högsta läge med kallt vatten i varmvattenberedaren. Men detta har bara hänt två eller tre gånger, tillräckligt sällan för att jag skall glömma vad jag gjorde för "fel" förra gången.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Tydligen fler tillverkare som ger avkall på monteringsanvisningarna.
Om du hade ytterligare ett öppet utlopp på slangen till garaget kan detta vara orsaken till att pannan inte stängde av och den för korta slangen till garaget orsakat smältningen.
Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Ytterligare en synpunkt.
Inluften till pannnan måste säkerställas. På vår bil togs inluften in dels från garaget, som saknar luftinsläpp utifrån och dels från ett smalt intag mellan väggen och vänster säng bak. Detta intag är lätt att täppa tiill med täcket under sömnen så att lufttillförseln stryps och pannan överhettas med stopp som följd.
Roadglider
 
N

nehof

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Ja jösses...
Allt har krånglat med min Hobby sedan jag köpte den och nu senast är det pannan.
Har en Truma Combi 4E som funkar på el, men så snart jag kör den på gasol eller el/gasol så löser överhettningsskyddet (antar jag det är?) ut och det börjar blinka rött...
:mad:
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Undrar om inte det enklaste är att köra till en Trumareparatör som kan koppla in lite instrument och avläsa de felkoder som kommer och som lagras i pannans system.

Misstänker att det kan spara både tid och svett. Är pannan ganska ny kanske det finns garanti på den och då är det ju gratis också.

Befinner du dig i närheten av Siegburg i Tyskland så kan jag varmt rekommendera Björn Janssen som är en teknisk servicepartner för Truma.
(Kundendienst: Camping, Wohnwagen, Reisemobil, Gasprüfung, Truma - Janssen - Kundendienst f. Wohnwagen und Reisemobil)
En alldeles förträfflig ung man som både lagar pannor och monterar allt som finns i tillbehörskatalogerna från Movera och Frankana. Mycket duktig och inte så dyr som någon här hemma.
 
F

F.d. 53261

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

vi har haft problem i ca 4 års tid
började med att en av de 4 utgående slangarna hade hoppat av (brist fällig losning) truma 6 E combi
kortet blev över hettad och fick bytas ca 4500kr !
efter detta så funkade det dåligt speciellt när det var kallt som mam mest behöver den!
den varvade upp till max effekt en kort stund och därefter ner till viloläget
så om igen så nägon värme blev det dåligt av
även felkod med blockerat kort igen
vi bytte 4 kort jag renoverade hela pannan bla annat så saknades en jordning
så höll vi på i 4 år
men i somras typ maj fick jag en ny panna av truma !
men vad hände pannjävelen rök svart vid 2;a steget effekt)
då blev jag förbannad och begärde en spitter ny i oöppnad förpackning
Det ställde TRUMA UPP MED till sisst efter 4 års helvete
nu är allt GALET BRA!

janne och ullis
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Problem här med, startar fint på gas (kombiläget) , sedan går den en stund och när den sedan går över till bara el och jag efter en stund ställer den att bara gå på el varvar fläkten upp så man tror att husbilen skall flyga iväg och sen låter det "klick" och lampan lyser röd. En omstart på bara el funkar fint men om gasen är inblandad ballar den ur.

Har fått en tid för felsökning på Tagene Husvagnsservice, Carlo där verkade både kunnig och trevlig..

Vi hade exakt samma fel i vår bil redan från nyleveransen 2011. Jag påpekade detta ett flertal gånger till vår återförsäljare som i sin tur var i kontakt med Alde (generalagent i Sverige även för Truma) men jag fick inga kloka svar, åtgärder eller råd som avhjälpte problemet. I slutet av november i fjol var jag urbota less eländet. Kontaktade själv Alde där jag fick tag på en hjälpsam och klok man som direkt tog tag i detta och skickade en ny panna + den nya LCD displayen utöver den ordinarie till min återförsäljare. Jag fick själv välja reglerutrustning. I januari i år fick jag allt utbytt och sedan dess har det fungerat klockrent. Den enda kostnaden jag fick stå för var för LCD displayen till självkostnadspris + monteringskostnaden för denna (3890 kr totalt) som jag ju själv valde i stället för ordinarie reglerutrustning. LCD-displayen fungerar utmärkt och med denna fungerar även värme och fläkthastighet med enbart elpatron helt klanderfritt.
//Kjell
 

Jan hildingsson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
10422
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Fläkten har gått sönder på min truma panna
Har en Hymer 698 2011 års mod.där pannan ligger i soffan.
Hur byter man fläkten måste man lyfta ut hela pannan?
Någon som vet hur man gör tacksam för tips.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Min truma 3402 tål inte att köras för bara varmvatten osar då varm plast beskrivet i tråd Truma 6002. Är sen 2003 de första av den modellen.
 
Toppen