• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dygn använder ni husbilen?

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Hej Husbilsvänner!

Jag har liksom aldrig förstått vitsen med att vintercampa. Det mörknar fort, om du har solceller , så laddas de ej så det räcker till både belysning, tv, data varje kväll. Du är då tvingad till el plats, och är man inte skid intresserad och tycker om lappmögel, ja då finns ingen njutning i det hela. Däremot använda husbilen året runt, och att dra söder över när vintern nalkas , det kan jag mycket väl kunna tänka mig.

För att ej tala om SALTET som myndigheterna vräker ut på de Svenska vägarna, nej tack. så vintercamping med husbil i Sverige = Nej tack.

Men tur är väl att vi är olika.

Ha de gott
Stig.B.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

2000 mil 110 övernattningar i Europa för- och eftersäsong samt in och ut av allt möjligt i Sverige på sommaren!
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Det blir 365 dygn per år. Som någon nämnt tidigare - det är det vi också kallar livskvalitet.


€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Lite märkligt detta? använder Husbilen 365 dygn per år.... ändå har Ni en Postadress antar jag?! hur sköter Ni tex. tvätt, sjukvård, tandvård, skatteskrivnings ort mm. Ni har säkert bilen inreggad hela året, men åker i den, Njet det tror jag inte,inte hela året, någon använder bilen som Fritidshus och har den på en camp hela året ,men bor i bilen Nej. Alla har vi saker/Prylar som måste förvara och en fast adress måste vi ha, hur ska annars pensions myndigheten få tag i oss när Röda Kuvertet delas ut? och Banken måste ha en fast adress annars får Ni inga pensionspengar till Ert konto.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Men Kåre
Inte kommer pensionsutbetalningen till dörren,Den kommer in på kontot.
Jag trodde du visste det.Får du din lön på annat sätt?Vi har en adress men
vi bor i bilen.Tvättar gör vi på någon camping när det behövs.Läkarvård anlitar vi där vi är och behöver den.Samma med tandläkare.Årtalet är 2011 När stannade din tideräkning?
HaDe Hasse:mcride:
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Första året vi hade vår nuvarande husbil övernattade vi i den mer än 270 dygn. I Frankrike 3 ggr och Spanien 2 ggr plus midnattsol i Sverige. Då var vi nyblivna pensionärer.
Nu efter 7 år blir det betydligt färre nätter. Bl a beroende på att vi tv skippat vinterövernattningarna i sydeuropa.
Leve husbilsfolket!
Lars
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Men Kåre
Inte kommer pensionsutbetalningen till dörren,Den kommer in på kontot.
Jag trodde du visste det.Får du din lön på annat sätt?Vi har en adress men
vi bor i bilen.Tvättar gör vi på någon camping när det behövs.Läkarvård anlitar vi där vi är och behöver den.Samma med tandläkare.Årtalet är 2011 När stannade din tideräkning?
HaDe Hasse:mcride:


Jo Du Trasselman :yes: 2011 och snart kommer det Röda kuvertet som visar hur mycket vår Pension sjunkit, det kommer inte till din husbil utan din brevlåda, min tidräkning upphörde 2001 då vi köpte vår Dethleff sedan har det varit Kabe tid, nu är det Adria tid framöver.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Jo Du Trasselman :yes: 2011 och snart kommer det Röda kuvertet som visar hur mycket vår Pension sjunkit, det kommer inte till din husbil utan din brevlåda, min tidräkning upphörde 2001 då vi köpte vår Dethleff sedan har det varit Kabe tid, nu är det Adria tid framöver.
Ganska enkelt! Ha en postbox dit du skickar allt du inte kan få på e-brev. Ha sen alla räkningar på e-faktura eller autogiro så har du kommit långt.
Finns några beskrivningar om några som flyttat ut i husbil o hur de gjorde. Allt går om man vill! Är 2011 som sagt!
 

Gadden

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8126
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Vi hann med 29 dygn i år. Tre veckor i europa och några helger. Hoppas på fler nästa år.
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Nu har vi räknat övernattningarna i husbilen för 2012. Fortfarande är det några inplanerade, bla Skördefesten på Öland. Vi har 62 övernattningar. I helgen blev det två, första natten på S:t Göransgatan utanför Elmia den andra natten på Sannabadet. Vi har för det mesta sovit två personer, några nätter 4 personer (!) dvs två barn. Ibland drar en av oss iväg ensam och övernattar hos vänner. Vi räknar kostnader för hotell och vandrarhemspriser och blir rikare och rikare! Ingen ny husbil för oss, bara nya läsglasögon med ledllampor.
Hälsningar Inga och Ingve
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

I år kommer vi att ha ca 90 övernattningar.
Åker ca 500 mil. Det har blivit några trevliga träffar.
Argos träff, Wapnö och Chappen.
Snart blir det Seglora träffen. När vi är lediga och inte åker
runt så står vi uppställda på min mors gård på Tjörn.

Fam Pettsson/Malin
 
F

F.d. 2908

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Landat på ca 30 dygn, alldeles för lite :wideeyed:
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Vi använder den året om, sovit drygt 100 nätter i den nu blir väl några nätter till.
Ska fixa vinterdäck nu.:mh3:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Räknade lite på det och Landade på Cirka 170nätter. Ska bo i husbilen året ut så det blir nog några nätter till :)
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur många dygn använder ni husbilen?

Det första året för oss. Första natten blev en kall vinterdag med snö som täckte däcken :)

Feb - maj
15-20 nätter. Kunde bli fler men vi sålde huset och flyttade under våren. Det tog en del tid och jobb.

Juni-juli
20 dagar av 25 semesterdagar.

Aug-sep
Augusti blev en vilomånad i det nya boendet.
September blir det dock varje helg. 10-12 nätter.

Vi använder husbilen även för dagsutflykter inte bara övernattning.

Oklart om och när vi ställer av bilen. Givetvis är åretruntdäcken på :) Vi säljer nog våran vanliga bil i höst. Lokaltrafik + HB kommer att funka fint.

50-60 nätter första året med HB blir det nog. Vi är en barnfamilj med barn på 6 & 3 år. Barnen älskar husbilslivet.
 
Toppen