• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur långt söderut med parabol?

F

F.d. 16304

Guest
Hur långt söderut i Europa kan man ta emot svensk TV medelst parabol?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Det er avhengig av størrelsen på parabolen, sitter nå litt sør for Saarbrücken i Tyskland med Norsk TV over Canal Digital. Grensen i denne retningen for en 85 cm parabol går ikke langt sør for her. For detaljer se Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hur långt söderut med parabol?

CanalDigital sänder HD-TV som täcker hela europa via Thor satelliten.
Har du en HD-tv mottagare så kan du alltså se svensk TV i hela europa!
F.n. 13 st kanaler med HD-kvalitet.

Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Det er avhengig av størrelsen på parabolen, sitter nå litt sør for Saarbrücken i Tyskland med Norsk TV over Canal Digital. Grensen i denne retningen for en 85 cm parabol går ikke langt sør for her. For detaljer se Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps

hmm...det där var ju inte så uppmuntrande med tanke på södra Frankrike, Spanien. New Jersey i USA hade ju varit bättre! :D Men du menar att med en parabol på 1,5-1,6m så KAN man i teorin ta emot samtliga svenska kanaler?
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Hur långt söderut med parabol?

CanalDigital sänder HD-TV som täcker hela europa via Thor satelliten.
Har du en HD-tv mottagare så kan du alltså se svensk TV i hela europa!
F.n. 13 st kanaler med HD-kvalitet.


Ååh!! Tackar! Det var precis vad jag ville veta! :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Desverre så har jeg ikke frekvensene for de svenske sendinger, men Thor 3/5 & Intelsat 10-02 at 0.8°W - LyngSat forteller at HDTV stort sett sendes med footprint T2 Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps hvor hele Europa dekkes med normale paraboler. Dette må testes! Har desverre ikke svensk CD kort.

For de kanaler som sendes over T1 så kan en 150 parabol faktisk fungere i hele Europa.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Skulle vara mycket intressant om någon testat CanalDigitals HD-TV sändningar i europa. Om detta verkligen stämmer att det täcker hela Europa vore det ju kanon bra. Har själv parabol på bilen och Canal Digital men ingen HD-TV box, fungerar detta så är det aktuellt att skaffa en HD-TV box. Ringde Canal Digitals kundtjänst idag för att försöka reda ut detta, men resultatet blev magert, ingen kan ge något klart besked. Finns det någon som vet mer om detta?
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Ringde Canal Digitals kundtjänst idag för att försöka reda ut detta, men resultatet blev magert, ingen kan ge något klart besked.

Jag är inte riktigt säker, men jag har för mig att de helt enkelt inte FÅR säga att det är möjligt. Det har med upphovsrättsliga saker att göra samt sändningsrätter. Jag har varit ut för samma problem med parabol på båt.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Det finns ingen anledning att tro att det inte skall fungera. Tidigare när
CanalDigitals äldre satelliter, som då sände de "normala" kanalerna, hade en
täckning i Europa ner till medelhavet så stämde den täckningskartan mycket
bra.

PS. Man skall absolut inte ringa till CanalDigital och fråga. Det är i princip
förbjudet att se deras sändningar utanför Sverige. Ryktet säger att man till
och med stängt av abonnemang för användare som ringt och frågat från
utlandet.
En gåta för mig hur man kan göra så mot en svensk medborgare som betalat
för att titta på "sina" kanaler och råkar befinna sig utomlands!!!
 
Senast ändrad:

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Jag är inte riktigt säker, men jag har för mig att de helt enkelt inte FÅR säga att det är möjligt. Det har med upphovsrättsliga saker att göra samt sändningsrätter. Jag har varit ut för samma problem med parabol på båt.

Det är säkerligen som du säger, upphovsrätten som styr, Canal Digital nämde något om det också när jag pratade med dem. Får nog anta att HD-TV fungerar i hela Europa och det blir till att införskaffa sig en HD-TV box.
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Hur långt söderut med parabol?

var nere i secilien i våras hade kanal 1 o 2 till norra italien kanal 4 något längre ner men kanal 8 hela vägen med en 85 cm parabol utan hd bo x:dog::dog:
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Hur långt söderut med parabol?

Hej!
Vi bytte till en HD-box från Canal Digital innan vi åkte ner i Europa på försommaren. Som längst ner var vi straxt söder om Narbonne och då fungerade HD-kanalerna perfekt. Det man däremot kan säga är att boxen från Canal Digital är väldigt simpel, väldigt långsam och inte lätt att hantera när man kör dubbelt med Astra och Thor. På några ställen var vi tvugna att göra en ny kanalökning och då blev det genast komplicerat att få in Thor,s kanaler igen. Den hade svårt att hitta en tillräckligt stark signal för att kanalerna skulle kunna laddas in i boxen igen. Så tipset är att undvika ny kanalsökning om man är långt söderut.

Hälsningar Anders
 
Toppen