• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

F

F.d. 14324

Guest
Hej. Hur långt behöver man köra för att ladda upp sina bodelsbatterier? Jag skulle gärna vilja veta vilka erfarenheter ni har om det. Jag har två bodelsbatterier på totalt 140Ah, Bilens generator ger 140 ampere, Jag har förstått att man aldrig ska ladda ur batterierna mer än till hälften. Men jag skulle gärna höra era uppfattningar om hur det fungerar i praktiken så jag vet vad jag kan förvänta mig. mvh jocke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Räkna med att bodelsbatteriet ta emot 10-12 Ah, halvfullt till fullt blir 7 timmar.

Innan jag skaffade solceller fick jag köra 6-8 timmar innan det var fulladdat.

Numera förbrukar jag bara 10-20% vilket gör att solen laddar snabbt upp det till fullt.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Du kan räkna med att vara tvungen att ladda in 1,4 gånger den laddning du vill ha in.
Det är tyvärr det "omsättningstal" som "SyraBly-celler" behöver för att laddas.

Så vad din generator kan lämna, borde stå på en klisterlapp på generatorn.
MINUS vad fordonet kräver när det rullar.
Dividerat med 1,4 så får du tillgänglig laddström.

Batterikapaciteten dividerat med laddströmmen ger dig laddtiden.

Lycka till!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Hej. Hur långt behöver man köra för att ladda upp sina bodelsbatterier? Jag skulle gärna vilja veta vilka erfarenheter ni har om det. Jag har två bodelsbatterier på totalt 140Ah, Bilens generator ger 140 ampere, Jag har förstått att man aldrig ska ladda ur batterierna mer än till hälften. Men jag skulle gärna höra era uppfattningar om hur det fungerar i praktiken så jag vet vad jag kan förvänta mig. mvh jocke
Bodelsladdarens effekt i husbilar är oftast begränsad till ca 18 Amp vid laddning upp till ca 80% batteriladdningsgrad, detta för att skydda förbrukningsbatterierna (att generatorn klarar mer utnyttjas alltså inte).

Vid fortsatt laddning av resterande 20% ger husbilsladdaren betydligt sämre laddning, normalt kan man inte räkna med att bodelsbatterierna laddas till mer än 80-85% av full kapacitet under körning (skulle kräva alltför lång körtid). Ska man erhålla full laddning 100% gäller nätanslutning 230v under 1-2 dygn.

Vid beräkning av uppladdning bör man dessutom räkna bort ”laddförluster ca 10%” mellan laddaren och mottagande batterier (batterier och laddare blir ex varma …). Kyl- frys, strömförsörjs nästan alltid direkt från generator/bilbatteri liksom all yttre belysning och belastar inte bodelsladdaren under körning.

Med detta sagt så bör din laddning vara ca 16Ah/tim upp till 80% laddningsgrad. Hur djup urladdning dina batterier tål beror på vilken typ av batterier som du har (ex Exide GEL förbrukn batt tål utan vidare urladdning ner till 20-30% och ibland mer utan att ta skada).
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Enl en biltidning går det åt ca 30 min för att ersätta startströmsförbr, gäller personbil o vintertid ,och sen får man tänka på att värmesitsar o fönster trådar drar en del , sen kylförlusten på batteriet, så det gäller att ha friskt batteri,
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Montera en Boosterladdare då får du fulla batterier under körning eftersom den ger en laddspänning på 14.2 volt och en laddström på 15-18 amp.

Jojje
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Hei.

Vinterstid med minusgrader, må du regne med å måtte kjøre mange mil før
batteriene er fylt opp (ca.80 % av kapasiteten) for under kjøring skal dynamoen
også betjene lysbruk, varmeapperat, kjøleskap etc etc. Restkapasiteten fylles på
batteriene.
Om dere innstalerer en datastyrt lader vil det gå langt fortere, og den vil også
fylle batteriene 100%.

Beste hilsen Atle
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur lång tid tar det att ladda vid körning.

Tack för era svar. Nu vet jag vad jag kan förvänta mig av laddningen utan att behöva testköra och lära mig den hårda vägen. Boosterladdare kommer jag att forska mera om efter en tids provkörning om jag tycker att jag behöver kunna ladda batterierna fortare. Era erfarenheter ger mig en hel del genvägar så jag uppskattar att ni svarar. mvh Jocke
 
Toppen